حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مدیرعامل اینتل: کمبود تراشه حداقل تا سال 2023 پایان نخواهد یافت

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اینتل، پردازشگرها، تجاری

مدیرعامل اینتل، Pat Gelsinger، پیش از اعلام درآمد سه‌ماهه سوم شرکت تحت‌نظر خود بیان کرد که انتظار دارد مشکلات مربوط به کمبود تراشه حداقل تا سال 2023 برقرار باشد؛ اما کمبود مداوم جهانی تراشه برای مدت طولانی‌تری مشکل‌ساز خواهد بود.

کمبود تراشه از زبان مدیرعامل اینتل

جلسینگر در مصاحبه‌ای با CNBC در مورد مشکل جهانی کمبود تراشه بیان می‌کند:

“ما اکنون در بدترین وضعیت هستیم. هر سه‌ماهه در سال آینده، ما به‌طور فزاینده‌ای بهتر می‌شویم، اما تا سال 2023 تعادل عرضه و تقاضا وجود نخواهد داشت.”

به‌نظر می‌رسید رقیب اینتل، AMD، انتظارات خوش‌بینانه‌تری داشته باشد؛ به‌طوری‌که مدیرعامل AMD، دکتر لیزا سو، در کنفرانس کد 2021 اظهار داشت که اگرچه عرضه در آینده نزدیک «احتمالاً محدود» خواهد بود، اما با ادامه ظرفیت تولید، «وضع در سال 2022 بهتر خواهد شد». با روند کنونی “سال آینده وضعیت بهتر می‌شود، نه بلافاصله، اما به‌تدریج بهبود می‌یابد.” از سوی دیگر، انویدیا در مورد مشکلات عرضه در سراسر 2022 برای پردازنده‌های گرافیکی خود انتظار مشابهی داشت.

چشم‌انداز نه‌چندان مثبت اینتل درحالی است که این شرکت اعلام کرده بود که درآمد گروه محاسباتی مشتری که تراشه‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ خود را تولید می‌کند، کاهش 2 درصدی داشته که منجر به کاهش 5 درصدی فروش نوت بوک شده است که اینتل آن را به “محدودیت‌های اکوسیستم نوت بوک” نسبت داد؛ به این معنی که شرکت‌های لپ‌تاپ قطعات کافی برای استفاده ندارند. این الگویی است که قبلاً در گزارش‌های دیگر دیده‌ایم و تحلیلگران از قبل کمبود قطعات را به‌عنوان یک عامل کلیدی در کاهش اخیر فروش لپ‌تاپ برجسته می‌کنند.

کمبود تراشه از زبان مدیرعامل اینتل

کمبود تراشه از زبان مدیرعامل اینتل

بخشی از مشکل همیشگی، کمبود چیپست نیست؛ بلکه ترکیبی از قطعات است. “ما آن را مجموعه مطابقت می‌نامیم، جایی که ممکن است CPU داشته باشیم، اما شما LCD ندارید یا Wi-Fi ندارید.” جلسینگر توضیح می‌دهد که مراکز داده به‌ویژه با برخی از تراشه‌های پردازشی و برخی از تراشه‌های شبکه یا اترنت مشکل دارند.

بخشی از این افت با رشد رایانه‌های شخصی رومیزی جبران شد، جایی که اینتل شاهد افزایش درآمد 20 درصدی برای این دسته بود؛ اما این میزان برای جبران کاهش فروش نوت بوک کافی نبود. فروش رایانه‌های شخصی تقریباً برای یک دهه در مسیر نزولی قرار داشت (پیش از همه‌گیری و تغییر رویه میلیون‌ها نفر به دورکاری و مدرسه از راه دور) باعث شد فروش این دسته از محصولات دوباره افزایش یابد. اما با شروع بازگشت مردم به ادارات و آموزش حضوری، این رشد در اوایل سال جاری شروع به کندتر شدن کرد، موضوعی که با کمبود قطعات اخیر تشدید شده است.

علی‌رغم کاهش درآمد لپ‌تاپ، اینتل به‌لطف رشد چشمگیر در مرکز داده، اینترنت اشیا و گروه‌های Mobileye، همچنان شاهد افزایش 5 درصدی درآمد کل خود نسبت به سال گذشته بود که به 18.1 میلیارد دلار رسید.

قیمت گوشی‌های موبایل سال آینده و به‌علت کمبود تراشه افزایش پیدا خواهد کرد

دیدگاه شما پیرامون اظهارنظر مدیرعامل اینتل درباره ادامه‌دار بودن کمبود جهانی تراشه تا سال ۲۰۲۳ چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی