حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

قیمت گوشی‌های موبایل سال آینده و به‌علت کمبود تراشه افزایش پیدا خواهد کرد

نوشته

2 سال قبل | 10 دیدگاه | اسمارت‌فون، تجاری

کمبود جهانی تراشه در سال 2021 تأثیر عمیقی بر روی صنایع مختلف گذاشته است؛ به‌طوری‌که برخی از تولیدکنندگان برای تامین نیاز بازار در پی همه‌گیری تقاضا، نهایت تلاش خود را کرده‌اند. اما این بحران در آینده حتی می‌تواند بدتر نیز بشود، به‌ویژه برای مصرف‌کنندگان. یک گزارش جدید نشان می‌دهد که تراشه‌ها و درنتیجه گوشی‌های موبایل، با افزایش هزینه‌های تولید در سال آینده، ممکن است با افزایش قیمت همراه باشند.

افزایش قیمت گوشی‌های موبایل در سال آینده به‌دلیل مشکلات تأمین تراشه

بر اساس تازه‌ترین گزارش منتشر شده توسط نشریه Nikkei Asia، شرکت تایوانی سازنده نیمه‌هادی و تولیدکننده تراشه‌های مورد استفاده اپل، کوالکام و انویدیا، یعنی TSMC، قرار است هزینه تولید خود را تا سال 2022 به‌میزان ۲۰ درصد افزایش دهد. از تقاضای زیاد بازار و مشکل تدارکات گرفته تا رقابت برای فرایندهای کوچک‌تر تولید چیپست، همگی این فشارها توسط سایر تولیدکنندگان نیز احساس می‌شود.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که هزینه فروش محصولات تولیدی کوالکام و مدیاتک بین اکتبر 2020 تا ژوئن 2021، بین 60 تا 64 درصد افزایش یافته است. این هزینه متورم، در کنار کمبود، احتمالاً بر مصرف‌کنندگان نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت، چراکه ممکن است مجبور شوند برای لوازم الکترونیکی هزینه‌ی بیشتری را پرداخت کنند. شرکت‌های تولیدکننده تلفن‌های هوشمند و رایانه که در محصولات خود به استفاده از چیپست‌ها وابسته هستند، احتمالاً برای جبران ضرر و زیان، باید هزینه‌ها را افزایش دهند.

افزایش قیمت گوشی‌های موبایل در سال آینده به‌دلیل مشکلات تأمین تراشه

افزایش قیمت گوشی‌های موبایل در سال آینده به‌دلیل مشکلات تأمین تراشه

قیمت‌های بالاتر، پرچمداران بیشتر

افزایش قیمت‌ها همچنین می‌تواند بر روی محصولات کمپانی‌های تولیدکننده تلفن همراه نیز تأثیر بگذارد. Nikkei به‌نقل از تحلیلگر Counterpoint بیان می‌کند که ممکن است شرکت‌ها، محصولات بیشتری را برای جبران زیان خود عرضه کنند. این بدان معناست که برای مشتریانی با بودجه محدود، تعداد کمتری دستگاه خوش‌قیمت میان‌رده و پایین‌رده برای انتخاب وجود خواهد داشت.

جالب اینجاست که افزایش قیمت گوشی‌های هوشمند در سال 2021 مانند گذشته موضوع مهمی نبوده است. سامسونگ در واقع امسال قیمت برخی از پرچمداران خود را در مقایسه با سال گذشته کاهش داد. سری Galaxy S20 در ایالات متحده از 999 دلار شروع شد، درحالی‌که Galaxy S21 با 799 دلار به فروش رسید. این احتمال وجود دارد که Galaxy S22 این روند را ادامه ندهد. گوگل همچنین تأیید کرده که Pixel 6 Pro آینده آنها، دستگاه گران‌قیمتی خواهد بود.

هنوز مشخص نیست که افزایش هزینه‌های تولید تراشه تا چه اندازه بر قیمت گوشی‌های هوشمند تأثیر خواهد گذاشت یا اینکه آیا تولیدکنندگان مایل به دریافت ضررهای بزرگتر برای حفظ مصرف‌کنندگان خود هستند یا خیر. با این وجود، ممکن است لازم باشد تا شما مقدار بیشتری هزینه از جیب خود برای پرچمداران ۲۰۲۲ پرداخت کنید.

کمپانی TSMC تنها ۳ درصد هزینه تراشه‌های خود را برای سفارشات اپل افزایش داده است

نظر شما چیست؟‌ آیا تولیدکنندگان به افزایش قیمت محصولات خود به‌تبع رشد هزینه‌های تولید تراشه و با خطر ریسک فروش پایین‌تر دستگاه‌های خود به‌سبب از دست رفتن درصدی از مشتریان، راضی خواهند شد یا خیر؟ شما این روند را چگونه ارزیابی کرده و احتمال بازگشت به حالت عادی در سال‌های آتی و در زمان گذر از مشکلات کمبود تراشه را محتمل می‌دانید؟

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

هیچی همین جوری تو ایران نمیتونن مردم بخرن حالا ۲۰ درصدم گرون تر بشه🤕
کمبود تراشه ولکن نیست حالا حالا

Monarch

همه دنیا دچار مدیریت ایرانی شده :))))))))))))))))

m.b

دیروز رفتم سایت همسایه ببینم فعالیتم تو این حوزه از کی شروع شده… خودم برگام ریخت😂 1394!
تازه قطعاً چند ماه یا سال قبل اونم دنبال میکردم اما اکانت رسمی نداشتم…
این قابلیت آرشیو خیلی خوبه…
مثلاً دنبال کامنتام میگردم چون دوستان میخوان اما باید کلماتی که یادمه تو اینترنت سرچ کنم تا بیاد…
آقای عطایی فکر کنم گفته بودید تابستون امسال یه تغییراتی توی قالب سایت داریم… تو وردپرس سخته مثلاً یه آرشیو کامنت بشه قرار داد؟ 🤔 اگر میشه که فکر بدی به نظر نمیرسه… یا حداقل ویرایش کامنت… میشه یه وعده راجب زمان انجام تغییرات در سایت بدید که بدونیم؟

AL1K1NG

اگه به قدمته که چالتون سلطانه😂😂😂اون سرطان دنیای تکنولوژی بود ،نه چیز دی ان ای🤷
حالا جدا از شوخی منم رفتم اونور رو نگاه کردم به ۱ فروردین ۹۳ برمیگرده عضویتم🥲هی زندگی 😑پیر شدیم

m.b

آقای عطایی چی شد؟ تغییرات کی قراره انجام شه…لغو شده؟

سینا عطایی

سلام وقت بخیر
بله حتما خواهد بود
به علت دورکاری ها یکم شاید تاخیر داشته باشه

m.b

ممنون🙏

m.b

چند وقتیه میلاد پیداش نیست🤔
چه بی صدا رفت😑
سایت از قدیمیا خلوت شده…

Mahdi

سر میزنه ولی کامنت نمیزاره

m.b

آها🤔

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی