حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا گوگل پیکسل فولد انقلابی در گوشی های تاشو به پا خواهد کرد؟

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار، گوگل، موبایل

همه ما گوگل را به خوبی می‌شناسیم. در نگاه اول شاید این غول تکنولوژی فقط با موتور جستجوگر محبوبش در اذهان مردم جای باز کرده باشد. اما بی شک این سیستم عامل اندروید است که باعث محبوبیت هر چه بیشتر این شرکت شده است. ظهور اندروید باعث تمایل این شرکت به عرضه محصولات خود در بازار شد. این روند تا جایی پیش رفته است که این شرکت تصمیم گرفته اولین محصول تاشو خود را نیز معرفی و عرضه کند. اما آیا گوگل پیکسل فولد انقلابی در گوشی های تاشو به پا خواهد کرد؟ این سوالی است که بی شک ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. زیرا از یک سو انتظار کاربران از گوگل بسیار بالاست. از سوی دیگر هنوز این تکنولوژی به نهایت بلوغ خود نرسیده است. به همین دلیل باید دید گوگل چه چیزی در چنته دارد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

ظهور اولین گوشی هوشمند تاشو؛ چرا و چگونه؟

سال ۲۰۱۸ میلادی بود که یک تولید کننده صفحه‌ نمایش در چین که تا به حال حتی نامش را نشنیده بودیم خبر بسیار هیجان انگیزی را اعلام کرد. این خبر در همان اوایل انتشار، موفق به جلب توجه بسیاری از کاربران دنیای فناوری شد. این خبر چیزی نبود جز معرفی یک گوشی به نام Royole FlexPai. گوشی هوشمندی که می‌تواند مانند یک کتاب تا شده و باز شود. همچنین دارای صفحه نمایش بزرگ و انعطاف پذیر 7.8 اینچی AMOLED نیز می‌باشد. آیا این همان آینده‌ای بود که اکنون به آن رسیده بودیم؟

اگر راستش را بخواهید، این گوشی مدتی بعد از معرفی شدنش، به دست کاربران و متخصصان حوزه تکنولوژی رسید. خیلی زود مشخص شد که این فناوری هنوز کاملاً به بلوغ نرسیده است و در ابتدای راه خود قرار دارد. متاسفانه FlexPai ظرافت کافی و استحکام مورد نیاز را در خود نداشت. همچنین هنگام باز و بسته شدن صدای جیر جیر آن حسابی رو اعصاب کاربران میرفت. آن چه که واضح و روشن است، این بود که استفاده از چنین گوشی هوشمندی به تلاش زیادی نیاز داشت. از سوی دیگر یک تجربه بسیار ناخوشایند از نسخه نهم اندروید ارائه می‌داد.

اولین موبایل منعطف دنیا با نام FlexPai توسط Rouyu Technology با اسنپدراگون ۸۱۵۰ و قیمت ۱۳۰۰ دلار رسما معرفی شد

بی شک این را می‌دانیم که این گوشی هوشمند تاشو یک محصول کاملا مناسب و کاربردی نبود. اما فقط معرفی و عرضه FlexPai کافی بود تا هیجان دنیا را برای آینده گوشی های هوشمند بیش از پیش تقویت کند. به علاوه، تنها مصرف کنندگان عادی به این محصول نوپا توجه نکردند. تولیدکنندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند در این گوشی تاشو، پتانسیل بسیار زیادی را دیدند و خیلی زود دست به کار طراحی و توسعه محصولاتی این چنینی شدند.

پیشرفت گوشی‌های تاشو؛ از فولد تا فلیپ، همگی به لطف سامسونگ…!

آیا گوگل پیکسل فولد انقلابی

پس از اینکه شرکت Royole از معرفی و عرضه محصولش به نام FlexPai خبر داد. می‌دانستیم که از این پس انتظار باید منتظر معرفی تعداد بیشتری از این گوشی‌ها باشیم. این مسئله امری کاملا طبیعی و معمولی در نوع خود بود. طبق معمول در دنیای فناوری، هنگامی که یک شرکت کوچک چیزی جالب اما معیوب ایجاد می‌کند،مصرف کنندگان بعد از تجربه این محصول، با ارئه بازخوردهای خود، به آن شرکت پاسخ می‌دهند. شرکت های بزرگ‌تر با پول بیشتر این ایده را انتخاب می‌کنند و پس از مدتی، محصولی به مراتب بهتر و مناسب‌تر برای بازار خلق می‌کنند البته همین‌ طور هم شد.

موبایل تاشو سامسونگ گلکسی فولد (Galaxy Fold) رسما معرفی شد

تنها یک سال پس از عرضه FlexPai، در ماه مارس ۲۰۱۹ میلادی، سامسونگ از محصول تاشو خود به نام گلکسی فولد (Galaxy Fold) رونمایی کرد و شش ماه بعد آن را به صورت عمومی در بازار عرضه کرد. اگرچه در نگاه بسیار از کاربران، این محصول بیشتر شبیه محصولی آزمایشی و تستی بود تا یک گوشی هوشمند کاربردی و بی نقص. این مسئله به این دلیل بود که این محصول خیلی ساده و با کمترین فشار، حتی در استفاده معمولی از آن نیز آسیب می‌بیند. اما گلکسی فولد در مقایسه با آن چه که قبلاً از محصول تاشو Royole یعنی FlexPai مشاهده کردیم، بی شک و قطعا پیشرفت بزرگی بود.

 

نتایج تلاش‌های سامسونگ به کجا رسید؟

اما اکنون پس از این همه پستی و بلندی، سامسونگ هر سال یک نسخه بهبود یافته از گلکسی فولد را به بازار عرضه می‌کند.  اکنون نیز این محصول گلکسی زد فولد (Galaxy Z Fold) نامیده می‎‌شود. از آن سوی میدان، رقبای جدید سامسونگ، با عرضه محصولات خود وارد این عرصه و شده و رقابت سنگینی را کلید زدند. از محصولات رقیب گلکسی زد فولد سامسونگ می‌توان به هواوی میت ایکس اس (Huawei Mate Xs) و موتورولا ریزر (Motorola Razr)، نام برد. این دو شرکت خیلی زود وارد بازار نو ظهور گوشی‌های تاشو شدند و هزینه‌های زیادی نیز برای آن تدارک دیدند.

آیا گوگل پیکسل فولد انقلابی

رقابت در این زمینه به جایی رسیده است که نمی‌توان حتی به تنهایی، تمام اختراعاتی که در یک سال گذشته دیده ایم را مورد بررسی قرار داد. اما به طور خلاصه، ممکن است یک آیفون تاشو اپل در دست ساخت باشد. از سوی دیگر، شرکت شیائومی هم بی سر و صدا چندین مدل تلفن تاشو را در دست طراحی و توسعه دارد. به جز موارد ذکر شده، شرکت‌های دیگری مانند آنر و TCL، از مدت‌ها پیش نسبت به طراحی و توسعه این محصولات اقدام کرده‌اند.

گلکسی زد فولد ۳ باعث شده تا شیائومی در برنامه گوشی تاشو خود تجدیدنظر کند

برای این که سایر سازندگان گوشی‌های هوشمند بالاخره یک قدم رو به جلو بردارند و محصولات تاشو خود را عرضه کنند، باید یک شرکت دیگر به جز سامسونگ، دست به کار شود. سامسونگ هم‌اکنون یکه و تنها در بازار تلفن‌های تاشو حاکم شده است. همچنین تلاش می‌کند تا علاقه کاربران را نسبت به این محصولات، برانگیزد. اینجاست که گوگل باید وارد عمل شود.

گوگل پیکسل فولد تنها چند روز تا رونمایی رسمی خود فاصله دارد

آیا گوگل پیکسل فولد انقلابی

در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱، پس از افشای بی شمار اطلاعات این محصول، گوگل پرچمدار بعدی خود یعنی پیکسل ۶ را به صورت رسمی معرفی خواهد کرد. به طوری که بتوان دقیقاً فهمید که کاربران از آن چه انتظاری دارند. اما اخیراً شایعاتی مبنی بر این که اولین تلفن هوشمند تاشو گوگل، یعنی گوگل پیکسل فولد (Google Pixel Fold)، رقیب مستقیم گلکسی زد فولد ۳ سامسونگ خواهد بود. قرار است در رویداد مورد نظر اطلاعاتی درباره این گوشی هوشمند تاشو توسط گوگل منتشر شود.

تمامی مشخصات سری پیکسل ۶ در وب‌سایت بازاریابی گوگل به‌صورت کامل تایید شد

امتیاز Geekbench سری پیکسل ۶ به‌همراه رنگ‌بندی و میزان برآمدگی دوربین آنها مشخص شد

بر خلاف پیکسل ۶، گوگل، محصول خود یعنی پیکسل فولد را هنوز هم به دست فراموشی نسپرده است. تا این لحظه، در مورد آن چند تصویر منتشر شده است. همچنین در مورد این دستگاه، چند طرح اختراع به ثبت رسیده است و برخی از مشخصات آن ارائه شده است. البته هنوز نمی‌توان به صورت قطعی صحت این اطلاعات را تایید کرد. به این دلیل که شاید این اطلاعات، به خوبی منعکس کننده ظاهر واقعی و مشخصات اصلی آن نباشد.

 

اطلاعاتی درباره Google Pixle Fold

تا این لحظه اطلاعاتی که درباره پیکسل فولد منتشر شده، این است که این دستگاه از نظر شکل و ظاهر بسیار شبیه به گلکسی زد فولد ۳ خواهد بود. شایعات منتشر شده توسط افشاگران معتبر این حوزه نشان می‌دهد که Pixel Fold دارای یک صفحه نمایش بزرگ ۷.۶ اینچی با تکنولوژی OLED است که توسط سامسونگ ساخته شده است. همچنین این صفحه نمایش دارای نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی است.

این دستگاه همانند یک کتاب باز و بسته می‌شود. در قسمت بیرونی آن یک صفحه نمایش ثانویه کوچک‌تر تعبیه شده است. با این وجود، چنین چیزی باید برای کاربران و طرفداران فعلی Galaxy Z Fold کاملاً آشنا به نظر برسد.

آیا گوگل پیکسل فولد انقلابی

به غیر از مسئله طراحی، Pixel Fold بی شک یک دستگاه هیجان انگیز است. زیرا هیچ شرکت دیگری به اندازه گوگل با اندروید آشنا نیست و کنترل گوگل بر آن می‌تواند منجر به یک تجربه عمیق نرم‌افزاری در این دستگاه شود. گوگل ممکن است برخی ویژگی‌های شگفت انگیز را برای محصول تاشو خود ارائه دهد. هدف گوگل این است که بتواند با دستی پر به رقابت با گلکسی زد فولد 3 سامسونگ برود. پس بی شک گوشی تاشو گوگل نه تنها عالی خواهد بود، بلکه به احتمال بسیار زیاد، ویژگی‌های رقابتی زیادی را ارائه خواهد داد. این موضوع حتی ممکن است مسیر و دنیای دستگاه‌های تاشو را دستخوش تغییر و تحول قرار دهد.

با این وجود، فقط می‌توان حدس زد که Pixel Fold چه ویژگی‌هایی خواهد داشت. کاربران بسیاری منتظر این محصول هستند و دوست دارند به زودی اخباری درباره آن منتشر شود. از سوی دیگر رویداد معرفی پیکسل ۶ نیز به زودی برگزار می‌شود. با این حال ، باید به خاطر داشته باشید که مشخص نیست آیا Pixel Fold در این رویداد معرفی خواهد شد یا خیر. در حال حاضر فقط شایعات و گمانه زنی‌هایی در این زمینه منتشر شده است که باید به آن اتکا کرد.

ویژگی‌هایی که در گوگل پیکسل فولد انقلابی می‌خواهیم ببینیم

هرچه بازیگران بازار گوشی‌های تاشو بیشتر شود، به طبع، رقابت در آن نیز بیشتر خواهد شد. هرچه رقابت هم بیشتر باشد، گوشی‌های تاشو بهتر و ارزان‌تری برای مصرف کنندگان عرضه خواهد شد. آیا گوگل پیکسل فولد انقلابی در گوشی‌های تاشو به پا خواهد کرد؟ به نظر شما کدام شرکت در آینده از گوشی تاشو رونمایی می‌کند؟

وقتی صحبت از تا شدن گوشی‌ها می شود، گوگل رقابتی جدی در مواجهه با شرکتی چون سامسونگ دارد. برای اینکه گوگل پیکسل فولد از نظر محبوبیت و میزان فروش بتواند رقیب کره‌ای خود را پشت سر بگذارد و حتی از گلکسی زد فولد ۳ نیز پیشی بگیرد، نیاز به ارائه ویژگی‌هایی حداقل برابر یا بهتر دارد.

 

نکات دیگری درباره Pixle Fold

به احتمال بسیار زیاد، پیکسل فولد با اندروید ۱۲ عرضه می‌شود. این مسئله به نوبه خود بسیار هیجان انگیز است. زیرا این نسخه دارای ظاهری تکامل یافته و قابل تنظیم است. همچنین پشتیبانی بهتری از گوشی‌های هوشمند تاشو و دو صفحه ای را به همراه دارد. به علاوه حالت دسکتاپ مخفی آن نیز می‌تواند برای بسیاری از کاربران مورد استفاده قرار گیرد.

گلکسی زد فولد ۳ تا پیش از این، ویژگی اجرای چند برنامه همزمان را با تقسیم صفحه برای حداکثر ۳ برنامه به صورت همزمان ارائه می‌داد. همچنین این گوشی هوشمند تاشو دارای قلم فوق‌العاده کاربردی S Pen با مجموعه ای از ویژگی‌های منحصر به فرد در خود است. می‌توانید یک داک برای برنامه‌های خود فعال کنید یا حتی تلفن را به یک مانیتور متصل کنید. بدین ترتیب یک تجربه کامل دسکتاپ شبیه به ویندوز را با Samsung Dex به دست خواهید آورد.

آیا Google Pixel Fold ویژگی خاص و انحصاری خود را برای رقابت با Z Fold 3 خواهد داشت؟ یا حتی قرار است امکانات بیشتری را ارائه دهد؟ وب سایت خبری phonearena می‌گوید که در واقع، رقابت پیکسل فولد با گلکسی زد فولد ۳ بسیار سخت خواهد بود. زیرا Galaxy Z Fold 3 در حال حاضر پادشاه مسلم تلفن‌های هوشمند تاشو است. این دستگاه با ویژگی‌های غنی که دارد، طیف عظیمی از کاربران را به سمت سامسونگ هدایت کرده است. آیا گوگل در اولین تلاش می‌تواند تبدیل به تهدیدی برای تسلط سامسونگ بر بازار گوشی‌های تاشو شود؟ قطعا برای بیشتر کاربران، پاسخ به این سوال بسیار زمان‌گیر خواهد بود. اما این را در نظر داشته باشید که ما در مورد گوگل صحبت می‌کنیم، نه یک شرکت بی نام و نشان.

دلیل دیگری برای هیجان زده شدن نسبت گوگل پیکسل فولد انقلابی وجود دارد

هم‌اکنون سامسونگ بازار گوشی‌های تاشو را در دست گرفته و قابلیت تاشدگی را در سرتاسر جهان برای کاربران خود پیاده سازی کرده است. اما حالا یک بار دیگر غول گوشی‌های هوشمند یعنی گوگل، قرار است تلفن تاشو خود را عرضه کند. این شانس بسیار بزرگی است چرا که بالاخره دیگر شرکت‌ها از این حرکت پیروی خواهند کرد. حداقل اگر محصول گوگل نیز به اندازه محصول سامسونگ موفق باشد، دیدن چنین چیزی تعجب برانگیز نخواهد بود.

گوگل پیکسل فولد از تراشه Tensor و دوربین مشابه پیکسل ۶ بهره می‌برد

همانطور که اشاره کردیم، اپل، شیائومی و بسیاری دیگر از تولیدکنندگان مطرح دنیای گوشی‌های هوشمند در حال طراحی و ساخت محصولات تاشو خود هستند. برخی هم شاید هنوز در حال بررسی ساخت گوشی‌های تاشو باشند. این شرکت‌ها قطعا طی چند سال گذشته تحقیق و توسعه‌ای در این زمینه انجام داده‌اند. البته شاید هنوز هم در حال انجام این کار هستند تا پتانسیل و ارزش واقعی این بازار را بسنجند. پس در نهایت تنها چیزی که این شرکت‌ها برای طراحی، توسعه و عرضه محصولات تاشو نیاز دارند، ممکن است همین مسئله اثبات آینده درخشان این گوشی‌های تاشو باشد.

بی شک در گوشی های تاشو پتانسیل عظیمی وجود دارد و این مسئله که آیا واقعا هم همینطور است یا خیر، در حال حاضر در دست گوگل است. زیرا باید دید که آیا گوگل پیکسل فولد انقلابی در گوشی های تاشو به پا خواهد کرد؟ یا اینکه یک حرکت صرفا عادی و معمولی خواهد بود؟

 

نظر شما در این مورد چیست؟ به نظر شما آیا گوگل پیکسل فولد انقلابی در گوشی های تاشو به پا خواهد کرد؟ آیا حرکت گوگل در بازار گوشی‌های تاشو، می‌تواند منجر به حضور شرکت‌های بیشتری در این زمینه شود؟ به نظر شما گوگل یا هر شرکت دیگری، برای یک حضور قوی و موفق باید روی چه فاکتورهایی تمرکز کنند؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mehpsa

با گوشی تاشو و نمایشگر بدون سوراخ و اینترنت نسل پنج و شارژر وایرلس معکوس و قلم و …. انقلاب رخ نمیدهد
انقلاب فقط با جابجایی دوربین و حذف کردن سنسورها رخ میدهد

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان