حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

19 ویژگی جدید iOS 15 که پیش از این قادر به انجام آن نبودید

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | iOS، اپل، برترین‌های ترنجی

آخرین نسخه از سیستم‌عامل همراه اپل یعنی iOS 15، درحال‌حاضر به‌صورت رسمی برای گوشی‌های آیفون در دسترس می‌باشد که ویژگی‌های جدیدی نیز به آن اضافه شده است. پس از نصب به‌روزرسانی، تعدادی قابلیت تازه برای بررسی در آن وجود دارد که برخی از آن‌ها ممکن است باعث شود تا نحوه استفاده از آیفونتان را تغییر دهد. در اینجا ما به بررسی 19 ویژگی جدید اضافه شده در iOS 15 می‌پردازیم که پیش‌تر، در iOS 14 یا نسخه‌های قبل‌تر از آن نیز، امکان استفاده از آنان وجود نداشت.

ویژگی های جدید iOS 15

ویژگی های جدید iOS 15

ویژگی های جدید iOS 15

۱- تمرکز خود را محدود کنید

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های جدید در Focus ،iOS 15 نام دارد که می‌توانید آن را در منوی تنظیمات اصلی پیدا کنید. این قابلیت چیزی شبیه به مزاحم نشوید (Do Not Disturb) می‌باشد، اما می‌توانید چندین سناریو مانند خانه، محل کار یا تعطیلات را تنظیم کرده و نوتیفیکیشن‌های سفارشی را برای هرکدام از آنان تعیین کنید. همچنین این ویژگی می‌تواند به دیگران در هنگام ارسال پیامک برای شما اطلاع دهد که نوتیفیکیشنتان در حالت خاموش می‌باشد.

۲- آنچه با شما به اشتراک گذاشته شده است را ببینید

در بسیاری از برنامه‌های iOS اپل ازجمله Photos ،Safari ،Apple News ،Apple Music ،Apple Podcasts و Apple TV بخش‌های جدیدی با عنوان Shared With You مشاهده خواهید کرد. این‌ها نقاط مرجع آسانی برای همه مواردی است که مخاطبین مختلف شما در پیام‌ها با شما به اشتراک گذاشته‌اند (و همچنین می‌توانید پاسخ‌هایی به پیام فرستاده شده را از داخل این برنامه‌ها نیز ارسال کنید).

۳- زمان‌بندی خلاصه‌ای از نوتیفیکیشن‌ها

سیلی از نوتیفیکیشن‌های روزانه آیفون خود را می‌توانید با استفاده از قابلیت زمان‌بندی خلاصه‌ای از نوتیفیکیشن‌ها در تنظیمات گوشی خود دسته‌بندی کنید؛ به این صورت که شما می‌توانید برنامه‌هایی را برای محدود کردن نوتیفیکیشن‌های ارسالی از آنان انتخاب کرده و تعیین کنید که در زمان‌های تعیین‌شده از سوی شما، خلاصه‌ای از آن نوتیفیکیشن‌ها‌ (و نه همه آنها) برایتان ارسال شود.

۴- حالت پرتره را در FaceTime فعال کنید

همان حالت پرتره که هنگام عکاسی با دوربین آیفون، پس‌زمینه افراد را تار می‌کند، می‌تواند در حین تماس FaceTime نیز اعمال شود. در حین تماس، روی تصویر کوچک ویدئوی خود ضربه بزنید تا نسخه بزرگ‌تر آن را مشاهده کنید، سپس روی نماد حالت پرتره که در گوشه سمت چپ بالای صفحه‌نمایش، نشان داده می‌شود ضربه بزنید تا محو شدن پس‌زمینه فوراً اعمال شود.

۵- داده‌های سلامتی خود را به اشتراک بگذارید

درحالی‌که ما به‌طور غریزی اطلاعات بهداشتی را کاملاً خصوصی و شخصی می‌دانیم، مواقعی وجود دارد که به اشتراک گذاشتن آن، برای مثال با شرکا، یا با والدین سالخورده، خوب است. برنامه Apple Health در iOS 15 به شما این امکان را می‌دهد که کدام داده‌ها و روندها را به اشتراک بگذارید (از سلامت قلب گرفته تا فعالیت کلی و یا حتی شناسه پزشکی) و با کدام مخاطبین می‌خواهید آن را به اشتراک بگذارید.

۶- ثبات راه رفتن (Walking Steadiness) خود را بررسی کنید

قابلیت ثبات راه رفتن نیز در برنامه iOS 15 Health موجود است. این مورد میزان پیاده‌روی شما را همان‌طور که از نامش مشخص است، اندازه‌گیری می‌کند و این داده‌ها پیش‌بینی بسیار دقیقی از میزان احتمالی فعالیت شما در طول سال آینده نیز می‌باشد. اگر زمان پیاده‌روی شما با گذشت زمان کاهش پیدا کند، حتی می‌توانید یک هشدار را به‌صورت اعلان دریافت کنید.

۷- از قابلیت‌های خصوصی iCloud استفاده کنید

اگر هزینه ذخیره‌سازی iCloud را بپردازید، برخی از ویژگی‌های جدید +iCloud را به‌طور خودکار با iOS 15 دریافت می‌کنید و این شامل قابلیت‌های خصوصی iCloud نیز می‌شود. همچنین در این حالت، نوعی VPN جهت حفظ حریم‌خصوصی و امنیت بیشتر، اتصال شما به اینترنت را تغییر مسیر داده و رمزگذاری می‌کند. با ضربه زدن روی نام خود در بالا، انتخاب iCloud و سپس Private Relay، می‌توانید این مورد را از تنظیمات پیدا کنید.

۸- سعی کنید دستگاه‌های خود را گم نکنید

موارد جدید در برنامه Find My در iOS 15 هشدارهای جداسازی از شما هستند که هنگام جدا شدن آیفون شما از دستگاه دیگرتان (مانند اپل واچ، ایرتگ و یا مک بوک) به صدا درمی‌آیند. در برنامه Find My یک ورودی انتخاب کنید، سپس به دنبال گزینه Notify When Left Behind Behind باشید که در دستگاه‌های سازگار ظاهر می‌شود.

۹- از دوربین خود برای خواندن متن استفاده کنید

iOS 15 همچنین ویژگی جدیدی به نام Live Text را معرفی می‌کند که در برنامه‌های Camera و Photos نشان داده می‌شود. این ویژگی می‌تواند هر عکسی را برای متن اسکن کند، سپس می‌توانید آن را جستجو یا کپی کنید. در پیش‌نمایش دوربین، روی دکمه Live Text (پایین سمت راست) که هنگام قرار گرفتن متن در کادر ظاهر می‌شود ضربه بزنید و در Photos نیز تنها بر روی عکس خود کلیک کنید تا بتوانید متن موردنظر خود را مانند هر جای دیگر iOS انتخاب کنید. قابلیت Live Text با متن تایپ شده و دست‌نویس کار کرده و از چندین زبان نیز پشتیبانی می‌کند (متاسفانه از زبان فارسی در این ویژگی پشتیبانی نمی‌شود).

۱۰- جزئیات بیشتر را در Apple Maps ببینید

به برخی از شهرهای بزرگ در Apple Maps زوم کنید و برخی از نقاط دیدنی سه‌بعدی زیبا را مشاهده خواهید کرد؛ به‌عنوان مثال، پل گلدن گیت. اگر می‌خواهید ببینید این پیشرفت‌های دقیق چگونه است، سان فرانسیسکو یک انتخاب خوب می‌باشد و البته لس آنجلس، نیویورک و لندن نیز از دیگر مراکز مهم شهری هستند که این ارتقاء بصری را دریافت می‌کنند.

۱۱- مسیرهای پیاده‌روی فراگیر را دریافت کنید

اپل به‌تازگی حالت پیاده‌روی واقعیت‌افزوده در Google Maps را حذف کرده است. اگر در شهری هستید که از این ویژگی پشتیبانی می‌کند و مسیر پیاده‌روی را در Apple Maps دارا می‌باشد، تلفن خود را بلند کنید تا از شما خواسته شود تا محیط اطراف خود را اسکن کرده و پیام‌های ناوبری AR همه‌جانبه را برای ردیابی مسیرهای پیاده‌روی مناسب، مشاهده کنید.

۱۲- افزونه‌های Safari را نصب کنید

وقتی نامی از افزونه‌های مرورگر به‌میان می‌آید، در ابتدا Google Chrome به ذهن خطور می‌کند؛ اما Safari نیز در نسخه جدید آیفون خود، از افزونه‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند. در تنظیمات، روی Safari و سپس Extensions ضربه بزنید تا ببینید چه چیزی از قبل نصب شده است و کدام برنامه‌های افزودنی درحال‌حاضر فعال هستند، سپس More Extensions را انتخاب کنید تا چند افزونه جدید برای افزودن به لیست پیدا کنید.

۱۳- تب‌های گروهی در Safari

همچنین Safari در iOS 15 امکان گروه‌بندی تب‌های مرورگر برای مرتب‌سازی آسان‌تر آنها را فراهم می‌کند. روی گزینه تب(Tab) در نوارابزار (دو مستطیل در پایین سمت راست صفحه) ضربه بزنید، منوی کشویی Tabs را که در پایین صفحه‌نمایش نشان داده می‌شود را انتخاب کرده و اکنون می‌توانید یک گروه برگه جدید ایجاد کنید. همه صفحات وب که باز می‌کنید تا زمانی که صفحه جدیدی را شروع نکنید به آن گروه اضافه می‌شود.

۱۴- برای رفرش صفحه‌ای در Safari کافی است آن را بکشید

یکی از ویژگی‌های کوچک‌تر اما مفید در سافاری، کشیدن صفحه برای رفرش کردن آن است که به شما امکان می‌دهد برای رفرش کردن وب‌سایت از قسمت بالایی نمایشگر، صفحه را بکشید. استفاده از این ویژگی، آسان‌تر از بارگیری مجدد صفحه می‌باشد، اگرچه ممکن است بسیاری آن را فوراً کشف نکنند.

۱۵- بهبود Photo Memories

خاطرات شما در برنامه Photos پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کرده است: نمایش اسلایدهای تولیدشده خودکار اکنون با پیشنهاد آهنگ‌هایی برگرفته از Apple Music ارائه می‌شود، ظاهر بصری جدیدی دارد، نسبت به نسخه قبل تعاملی‌تر بوده و دارای الگوهای بیشتری برای انتخاب است. علاوه‌بر این، دسته‌های جدیدی از Memories در iOS 15 موجود است.

۱۶- بر حریم خصوصی برنامه‌ها کنترل بیشتری داشته باشید

برنامه تنظیمات را در iOS 15 باز کنید، حریم خصوصی (Privacy) را انتخاب کرده و به پایین صفحه بروید، در آنجا گزینه جدیدی برای ضبط فعالیت برنامه (Record App Activity) مشاهده خواهید کرد. پس از فعال شدن، این ویژگی یک گزارش 7 روزه از برنامه‌هایی که از مکان، عکس‌ها، مخاطبین و مجوزهای دوربین و میکروفون و زمان استفاده از آنها استفاده می‌کند را نگه می‌دارد.

۱۷- Memoji خود را ارتقا دهید

به‌روزرسانی iOS معمولاً به‌معنای ویژگی‌های بیشتر Memoji بوده و این حالت در مورد iOS 15 نیز صادق است. اپل تم‌های مختلف و برچسب‌های جدید (مانند نشان دادن مک بوک باز) را امتحان کرده و برخی از قابلیت‌های کاملا تازه در نسخه جدید وجود دارد. همچنین چندین مورد سفارشی‌سازی جدید نیز به Memoji اضافه شده تا بتوانید کاراکتر اختصاصی خود را بسازید.

۱۸- گواهینامه رانندگی خود را در Apple Wallet ذخیره کنید

اگر ساکن ایالات‌متحده هستید و ایالت شما از آن پشتیبانی می‌کند (تاکنون هشت ایالت این‌گونه هستند)، می‌توانید گواهینامه رانندگی خود را به‌صورت دیجیتالی در Apple Wallet ذخیره کنید. فرایند افزودن گواهینامه رانندگی مشابه کارت‌های اعتباری در کیف پول اپل می‌باشد؛ به‌این‌صورت که در ابتدا باید بر روی دکمه + در صفحه اصلی برنامه مربوطه ضربه بزنید، سپس دستورات نشان داده شده را دنبال کنید. در این نسخه همچنین، شناسه‌های دولتی و گواهینامه‌های رانندگی نیز پشتیبانی می‌شوند.

۱۹- در FaceTime فیلم‌ها را با یکدیگر تماشا کنید

یکی از ویژگی‌های iOS 15 که درهنگام انتشار نسخه نهایی آن، در دسترس قرار نگرفته است، SharePlay نام دارد. ابزار FaceTime جدید به شما امکان می‌دهد درحین مکالمه تصویری، به موسیقی گوش دهید یا تلویزیون یا فیلم‌هایی را در برنامه‌هایی مانند +Apple TV یا Apple Music با عزیزان خود به‌صورت هم‌زمان، نگاه کرده و یا گوش دهید. اپل می‌گوید این ویژگی در به‌روزرسانی بعدی اپل که اواخر پاییز برای iOS 15 منتشر می‌شود، در دسترس قرار خواهد گرفت. ما آن را در نسخه اولیه بتا iOS 15 آزمایش کردیم و متوجه شدیم که این قابلیت، یک راه واقعاً سرگرم‌کننده برای به اشتراک‌گذاری محتواست، بنابراین امیدواریم که انتشار آن زیاد طول نکشد.

آپدیت iOS 15 برای کدام آیفون ها ارایه می شود؟ ششمین آپدیت اساسی برای iPhone 6s

دیدگاه شما درباره ویژگی‌های کاملا جدید iOS 15 اپل چیست؟ با چند مورد از این قابلیت‌ها پیش از این آشنا بودید؟ کدام موارد بیش از همه به‌کار شما خواهند آمد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی