حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوگل قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ از تراشه اختصاصی خود در کروم بوک‌ها استفاده کند

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | پردازشگرها، شایعات، گوگل

چندی پیش گوگل به‌طور رسمی اعلام کرد که از تراشه اختصاصی Tensor خود در سری جدید پیکسل ۶ استفاده خواهد کرد. بر اساس گزارشات جدید اما، برنامه‌های این شرکت برای توسعه تراشه‌های بیشتر متوقف نشده است؛ چراکه ظاهراً گوگل قصد دارد برای کروم‌بوک و تبلت‌ها نیز تراشه اختصاصی خود را تولید کند که عرضه آن برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است.

استفاده گوگل از تراشه اختصاصی در کروم بوک‌ها تا سال ۲۰۲۳

تعداد کمی از کمپانی‌ها مانند گوگل از پشتوانه مالی و منابع لازم برای توسعه تراشه سفارشی برای محصولات مختلف برخوردارند. اپل پیش‌تر موفقیت خود را در استفاده از تراشه M1 برای سری مک و آیپد پرو خود نشان داده است، بنابراین گوگل به‌احتمال زیاد سعی می‌کند این موفقیت را با چیپست‌های خود تکرار کند. بر اساس گزارش جدیدی از Nikkei Asia، گوگل از تراشه‌های جدیدی تا سال 2023 رونمایی خواهد کرد که با اینکه ممکن است مدت زمان زیادی به‌نظر برسد، اما به‌یاد داشته باشید که برای توسعه یک سیلیکون سفارشی به تلاش و سرمایه‌گذاری زیادی نیاز است.

حتی برای شرکتی مانند گوگل، هزینه‌ها فوق‌العاده بالاست. به گفته Peter Hanbury، شریک شرکت مشاوره‌ای Bain & Co، هزینه طراحی تراشه 5 نانومتری پیشرفته درحال‌حاضر حدود 500 میلیون دلار است، درحالی‌که برای توسعه یک تراشه با استفاده از فناوری‌های تولید ساده‌تر مانند فناوری 28 نانومتری، حدود 50 میلیون دلار هزینه می‌شود. همچنین گوگل استخدام مهندسان تراشه از هند، اسرائیل و تایوان را برای رسیدن به اهداف خود آغاز کرده است.

تراشه اختصاصی گوگل

تراشه اختصاصی گوگل

“تعداد کمی از شرکت‌ها مهارت یا منابع مالی لازم برای طراحی تراشه‌های خود را دارند، بنابراین آنهایی که این مسیر را درنظر می‌گیرند، بازیکنان بسیار بزرگی در صنعت مانند ارائه‌دهندگان خدمات ابری بوده و یا برنامه‌های بسیار ارزشمندی برای تراشه‌های خاص طراحی‌شده خود دارند.”

گوگل از سامسونگ برای تولید انبوه Tensor با استفاده از فناوری 5 نانومتری استفاده کرده است؛ بنابراین با فرض اینکه غول مستقر در مانیتن ویوو تحت تأثیر آنچه که قدرت پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو آینده را شکل می‌دهد، قرار گیرد، احتمالاً تولیدکننده کره‌ای را برای سفارشات آینده خود نیز حفظ خواهد کرد. با این حال، اگر سامسونگ نتواند فناوری پیشرفته خود را به‌خوبی منتقل کند، گوگل به‌احتمال زیاد چشم به TSMC خواهد دوخت که برای استفاده از تراشه‌های توسعه‌یافته در محصولات مختلف، مانند اپل، ترجیح داده شده است.

انتظار می‌رود گوگل به اهداف مشابه تراشه M1 اپل برسد یعنی افزایش عملکرد قابل‌توجه با معیارهای کارایی چشمگیر. تنها نکته این است که ما باید مدتی منتظر بمانیم تا این تراشه‌ها را در عمل ببینیم. با این حال، اولین تلاش غول تبلیغاتی را می‌توان در کمتر از دو ماه آینده و برای پرچمداران سری پیکسل ۶ مشاهده کرد.

قدرت تراشه Tensor گوگل به خوبی نمونه‌های اگزینوس و اسنپدراگون نخواهد بود

نظر شما راجع‌به توسعه تراشه اختصاصی گوگل برای کروم‌بوک و تبلت‌ها تا سال ۲۰۲۳ چیست؟ به‌نظر شما این شرکت می‌تواند با تراشه‌های برتر سایر رقبا از جمله مهمترین آنها یعنی اپل، رقابت کند؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Auroro

گوگل تو هر زمینه ای بره یکی از بهترینا میشه.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی