حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه Kompanio 1300T معرفی شد: تقریباً همان Dimensity 1200 برای تبلت‌ها!

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، پردازشگرها، مدیاتک

مدیاتک در مواقع مختلفی، تراشه‌های جذابی را رونمایی می‌کند. این تراشه‌ها، حتی در گوشی‌های قاتل پرچمدار نیز به کار گرفته می‌شوند. به دلیل همین موضوع، مدیاتک در سال‌های گذشته به طرز چشمگیری پیشرفت کرده است. در همین راستا، تراشه Kompanio 1300T توسط مدیاتک رونمایی شده است! این تراشه، دارای لیتوگرافی ۶ نانومتری است و مشابه تراشه Dimensity 1200 است.

جزئیات و مشخصات تراشه Kompanio 1300T: تراشه پرچمدار مدیاتک اما برای تبلت‌ها!

یادتان می‌آید که گفتیم آنر به زودی از تبلت جدید خود با نام Tablet V7 Pro رونمایی می‌کند؟ در آن مطلب، به تجهیز این تبلت به تراشه Dimensity 1300T اشاره کردیم. پس از انتشار آن خبر، مدیاتک تکذیب کرد که تراشه‌ای با نام Dimensity 1300T وجود دارد.

 

تراشه Dimensity 1300T وجود خارجی نخواهد داشت‌؛ مدیاتک پاسخ می‌دهد

 

خب، بهتر است بگوییم که این تنها یک بازی از سوی مدیاتک بوده است. در واقع، نام تراشه مورد اشاره Dimensity 1300T نیست. بلکه نام اصلی آن تراشه، Kompanio 1300T است! ظاهراً بحث نسخه‌های موازی به تراشه‌ها هم رسیده است. به نقل از Gsmarena، مدیاتک به تازگی از جدیدترین و بهترین تراشه خود بر پایه معماری ARM برای تبلت‌ها رونمایی کرده است. این تراشه، مشخصاتی مشابه با Dimensity 1200 دارد. همچنین سال گذشته، تراشه Kompanio 1200 توسط مدیاتک رونمایی شده بود که این تراشه، جانشین آن محسوب می‌شود.

تراشه جدید مدیاتک، بر پایه لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC ساخته شده است. این تراشه، دارای پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای است. هسته‌های پردازشی به کار رفته در آن، از نوع Cortex-A78 و Cortex-A55 هستند. مهم‌ترین بخش Kompanio 1300T، مربوط به پردازنده گرافیکی آن است. جایی که مدیاتک از پردازنده گرافیکی Mali-G77 MC9 استفاده کرده است.

مقایسه مشخصات Kompanio 1300T با Dimensity 1200 و Kompanio 1200

مقایسه مشخصات Kompanio 1300T با Dimensity 1200 و Kompanio 1200

تراشه Kompanio 1300T، از یک مودم 5G یکپارچه بهره می‌برد. این مودم، از باند Sub-6 پشتیبانی می‌کند. همچنین این تراشه می‌تواند از دو سیم کارت 5G پشتیبانی کند. این امکان، اتصال سریع حتی در حال حرکت را به ارمغان می‌آورد. تراشه جدید مدیاتک، به طور همزمان از دو تراشه با وضوح 1080p پشتیبانی می‌کند. این موضوع، به دلیل آن است که Kompanio 1300T یک تراشه مخصوص تبلت و لپ تاپ‌ها است. در سناریوی نمایشگر تکی، این تراشه ۶ نانومتری از نمایشگری با وضوح 1440p و رفرش ریت ١٢٠ هرتزی پشتیبانی می‌کند. همچنین قابلیت نمایش محتوای +HDR10 در آن نیز فراهم است. تفاوت اصلی Kompanio 1300T و Dimensity 1200 در همین بخش است. چرا که Dimensity 1200، حداکثر از نمایشگری با رفرش ریت ١۶٨ هرتزی و وضوح 1080p پشتیبانی می‌کند.

مشخصات Kompanio 1300T

مشخصات Kompanio 1300T

مدیاتک از یک APU یا همان موتور پردازش عصبی اختصاصی در این تراشه استفاده کرده است. دستورات صوتی از طریق این تراشه، بهتر پردازش می‌شوند. تراشه Kompanio 1300T با وجود تخصیص به تبلت‌ها، از حسگر تصویر ١٠٨ مگاپیکسلی و فیلم برداری 4K با نرخ ۶٠ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند! فیلم برداری 4K HDR نیز در اختیار تبلت‌ها قرار خواهد گرفت. علاوه بر پشتیبانی 5G برای تبلت‌ها، این تراشه مجهز به Wi-Fi 6 و بلوتوث نسخه ۵.٢ نیز می‌باشد.

گفته می‌شود که تبلت‌های مجهز به این تراشه، برای اولین بار طی همین ماه تا سه ماه آینده روانه بازار شوند. همان طور که گفته بودیم، احتمالاً تبلت جدید آنر به این تراشه مجهز می‌شود. این شرکت، همچنان تأیید نکرده است که برای اولین بار کدام کمپانی از Kompanio 1300T استفاده می‌کند. اما ظاهراً Honor Tablet V7 Pro با این تراشه در تاریخ ٢١ مرداد معرفی می‌شود.

بر اساس داده‌های مؤسسه آماری Counterpoint، مدیاتک طی سال جاری میلادی بزرگ‌ترین فروشنده تراشه‌ها است. سهام بازار مدیاتک، در حال پیشرفت نسبت به سال‌های گذشته می‌باشد. گفته می‌شود که بیش از ٣٠ مدل گوشی هوشمند از تراشه‌های Dimensity مدیاتک استفاده می‌کنند. اما کمپانی مدیاتک، طیف محصولات بیشتری را نیز پوشش داده است. اکثر تلویزیون‌های هوشمند، مجهز به تراشه‌های وای فای ساخته شده توسط مدیاتک هستند. بسیاری از لوازم هوشمند نیز از مدل‌های مختلف تراشه‌های مدیاتک استفاده می‌کنند. این کمپانی، حتی تراشه‌هایی را برای تهیه و ساخت فیبر نوری تولید می‌کند.

 

تراشه های مدیاتک، بیشترین سهم را در بازار گوشی‌های هوشمند دارند

 

نظر شما در مورد عملکرد مدیاتک در این تراشه جدید چیست؟ آیا تراشه Kompanio 1300T گزینه مناسبی برای استفاده در تبلت‌های پرچمدار محسوب می‌شود؟ کدام ویژگی تراشه‌های مدیاتک را می‌پسندید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️