حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سونی چگونه موفق به انجام کاری شد که ال جی نتوانست از پس آن برآید؟

نوشته

2 سال قبل | 7 دیدگاه | ال‌جی، برترین‌های ترنجی، سونی

صنعت گوشی‌های هوشمند یکی از موارد اخلال‌برانگیز است. درحالی‌که شرکت‌های چینی روزبه‌روز رشد کرده و سود خوبی نیز کسب می‌کنند، بسیاری از برندهای قدیمی‌تر مرتبط با تکنولوژي و به‌طور دقیق‌تر، تلفن همراه، با مشکلاتی روبرو شده‌اند. ما شاهد سقوط بلک‌بری، HTC و نوکیا (پیش از “احیای مجدد” توسط HMD) بوده‌ایم. ال جی، آخرین و بزرگترین مصدوم در این بازار کاملاً رقابتی بوده که پس از تلاش مکرر و عدم موفقیت، بخش موبایل خود را تعطیل کرد. با این حال، به‌نظر می‌رسد یکی دیگر از شرکت‌های به‌ظاهر آسیب‌پذیر یعنی سونی، با بکارگیری استراتژي متفاوت نسبت به ال جی، موفق شده تا خود را از این روند نسبتاً ناراحت کننده مستثنی کند؛ حداقل در زمان حال.

رویکرد متفاوت سونی نسبت به ال جی در بازار تلفن‌های همراه

علی‌رغم کاهش شدید سهام سونی(همان برندی که سونی اریکسون W800 را معرفی کرد که تقریباً پس از دو دهه کماکان دستگاه جذابی به‌شمار می‌رود) در بازار گوشی‌های موبایل طی سال‌های اخیر، این شرکت به‌تازگی در سیر صعودی قرار گرفته درحالی‌که دیگر شرکت‌های نه‌چندان قدرتمند، شروع به تعطیل کردن بخش موبایل خود کرده‌اند.

برخلاف روندی که درحال‌حاضر در جریان است، بخش موبایل سونی اولین سود خود را در سه ماهه اول ۲۰۲۱ و طی پنج سال گذشته بدست آورد. این شرکت با کاهش هزینه‌های تولید و افزایش متوسط ​​قیمت گوشی‌های خود، به این موفقیت دست یافت. همانطور که در برچسب قیمتی فوق‌العاده بالای 1299 دلاری جدیدترین پرچمدار Xperia 1 III آنها به‌صورت کاملاً واضح، مشاهده می‌شود. هرچند این میزان نیز برای سونی ایده‌آل نیست. این شرکت در دهه گذشته کمتر از هر زمان دیگری تلفن هوشمند به‌فروش رسانده است؛ تنها 2.9 میلیون دستگاه در طول سال 2020 در مقایسه با دوران اوج خود یعنی 39.1 میلیون در سال 2014. اما دوام آوردن در این شرایط، مهم‌تر از هر چیز دیگریست و برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها، سونی زنده مانده و به راه خود ادامه می‌دهد.

توقف تولید موبایل ال جی از امروز و تغییر کاربری خط تولید به تولید لوازم خانگی

تفاوت استراتژي سونی و ال جی

مقایسه ال جی و سونی در این حوزه بسیار جالب است. هر دو شرکت، برندهای بزرگ میراث‌دار فناوری هستند که پس از موفقیت اولیه در بازار گوشی‌ها در طی دهه گذشته، درنهایت میزان قابل‌توجهی پول نقد را در زمینه بخش‌های سخت‌افزاری و موبایل خود از دست دادند. سرانجام در همان سالی که ال جی خبر تعطیلی بخش موبایل خود را اعلام كرد، سونی پس از مدت‌ها، موفق شد به سوددهی برسد.

تفاوت کلیدی‌ای که در عملکرد هر دو شرکت می‌توان دید اینست که LG هرگز به‌صورت کامل در بازار هدف خود استقرار پیدا نکرده و طیف گسترده‌ای از گوشی‌های مختلف که برخی از آنها کاملاً آزمایشی بودند را در تلاش برای رسیدن به فروش قابل‌توجه عرضه کرده است. از تلفن‌های عجیب و مختلفی مانند LG G5 و Wing گرفته تا G7 ThinQ و Velvet که بدون هیچ نوآوری خاصی، دستگاه‌هایی با حاشیه‌ی ایمنی برای ال جی به‌شمار می‌آمدند، هر لحظه دشوارتر می‌شد که بفهمیم چه کسی تلفن‌های LG را خریداری می‌کند.

گوشی هوشمند ال جی وینگ

گوشی هوشمند ال جی وینگ

در همین حین، سونی به درون خود نگاه کرده، ریشه‌های خود را دو برابر کرد و تمام تلاش خود را به‌کار گرفت تا مخاطبان اصلی خود را برای ساخت یک گوشی هوشمند هنجارشکن خشنود کند. سونی متوجه شده بود که به‌جای اینکه بتواند به‌طور کامل خود را بازآفرینی کند، در چه زمینه‌ای می‌تواند خوش بدرخشد. برای ال جی، سری V این شرکت همان گوشی مالتی‌مدیای عالی‌ای بود که آنها برای پر کردن خلأ آنچه که سونی درحال‌حاضر مشغول به ارائه آن است، عرضه کردند. اما تلفن‌های ال جی هرگز نمی‌توانند قیمت بسیار بالای سری Xperia را دارا باشند.

بازگشت سامورایی‌ها به میدان نبرد

سونی از اواسط تا اواخر دهه دوم قرن فعلی، با کاهش فروش و سقوط سهم بازار خود، با مشکلات مشابه LG روبرو بود. خط تولیدهای Xperia Z و XZ با یک برنامه آشفته و ارائه دو گوشی در هر سال منتشر می‌شدند. همچنین یک مدل به‌ظاهر قدرتمندتر نیز در میان سایر نسخه‌ها وجود داشت که باز هم نوآوری زیادی در آن به‌چشم نمی‌خورد(سری Z Premium). همانطور که می‌دانید، این تلفن‌ها با نقدهای متفاوتی بررسی شدند، اگرچه سونی نیز بواسطه‌ي برخی از ویژگی‌های برجسته‌تر گوشی‌های خود مانند کیفیت صدا و گواهینامه IP، مورد ستایش قرار گرفت.

دلیل نسبت تصویر ۲۱:۹ گوشی های سونی و زمان عرضه موبایل 5G این شرکت در مصاحبه یکی از مدیران ژاپنی

 

این شرکت درنهایت با ارائه‌ی سری هیجان‌انگیزی به نام Xperia 1، بار دیگر در طراحی خود تجدید نظر کرده و با اصلاح انتقاداتی که به گوشی‌های قبلی وارد آمده بود و بدون فاصله‌گرفتن از مخاطبان اصلی خود، دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. ما حتی مدل اول(مارک ۱) را علی‌رغم قیمت بالای آن اما به‌دلیل سخت‌افزار عالی، ستایش کردیم. در اینجا بود که سونی ابتداعاً نمایشگر 4K HDR 21:9 OLED و ترکیب سه‌گانه دوربین و درنهایت جک هدفون را بازگرداند(علاوه‌بر پشتیبانی از کارت حافظه) تا جایگاه خود را به‌عنوان تولیدکننده برتر گوشی‌های مالتی‌مدیا حفظ کند.

استراتژي برتر سونی نسبت به ال جی در زمینه گوشی‌های هوشمند

استراتژي برتر سونی نسبت به ال جی در زمینه گوشی‌های هوشمند

فرمولی که به‌خوبی جواب داد

به‌غیر از یکی دو مورد از ایرادات جزئی، درمجموع پرچمداران جدید سونی یعنی Xperia 1 و گوشی ارزان قیمت‌تر یعنی Xperia 5 در بررسی‌های صورت گرفته از آنان به‌خوبی خود را نشان دادند. در حقیقت، مدل‌های 2020 این سری یکی از بهترین انتخاب‌ها بین گوشی‌های سال گذشته بود و پرچمدار Xperia 1 III امسال نیز، بهترین تلاش این شرکت به‌شمار می‌رود، که البته قیمت بالای آن را نمی‌توان نادیده گرفت. فرمولی که سونی آن را به‌کار گرفته، (بالاخره) در حال اثر بخشیست.

به ادعای خود سونی، این گوشی برای مصرف‌کنندگان عادی بازار ساخته نشده است، اما بازگشت سود به این شرکت نشان می‌دهد که نیازی به صحت‌گذاشتن بر این ادعا نیست. سونی با بهره‌گیری از بهترین نمایشگر Bravia، دوربین بخش Alpha و فناوری‌های صوتی در کلاس خود، نشان داد که امکان بقا در بازار بسیار رقابتی تلفن‌های هوشمند با بازیکنان بسیار مشتاق در آن وجود دارد.

همانطور که از تجربه‌ی ال جی، بلک‌بری و دیگران می‌توان برداشت کرد، ایجاد یک جایگاه استوار، کار ساده‌ای نیست. به‌خصوص که با روند فعلی، این شرکت‌ها در برابر تولیدکنندگان چینی که گوشی‌هایی مقرون‌به‌صرفه تولید می‌کنند، به پایین‌ترین سطح خود کشیده شده‌اند. اما شاید ما شاهد نشانه‌هایی هستیم که بیان می‌کند، این صنعت می‌تواند به روزهایی بازگردد که برندها بر پایه‌ي ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود شناخته می‌شوند؛ از جمله مالتی مدیا، بازی، دوربین یا برخی از توانایی‌های دیگر.

خروج سونی از بازار دوربین های DSLR در سکوت خبری رخ داده است؟

نظر شما راجع به بکارگیری استراتژي متفاوت سونی نسبت به رقیب کره‌ای خود یعنی ال جی چیست؟ به‌نظر می‌رسد حداقل تا اینجای کار، راه‌حل سونی برای بقای خود در حوزه‌ای که پیشرفت در آن بسیار طاقت‌فرسا می‌باشد، جواب داده است.

 

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

امیدوارم اون خبرش در مورد یک سال آپدیت نرم افزاری رو تکذیب کنه
وگرنه مهم نیست چقدر ازش تعریف بشه، با این کار هیچ دلیلی برای خریدش وجود نداره

afsoon

بخش موبایل سونی فقط داره سود دهی بقیه بخش ها رو به نابودی میکشونه .این چشم بادومی با لج بازی هنوزم داره راه اشتباه رو می‌ره .حاشیه های زیاد نمایشگر قیمت بالا عملکرد دوربین ضعیف تر از رقبا نبود بخشی از قطعات در بعضی از بازار ها روی موبایل ها .سونی کمپانی خوبیه اما با این روش هیچ امیدی به بودنش نیست همین الان هم داخل نود درصد این کره خاکی موبایل هاش موجود نیستن

صدرا مخملی

دوربین ضعیف تر از رقبا ؟؟؟؟؟
میدونی همین سونی که به قول شما میگگی دوربینش ضعییفه چه عکسهای خوبی ثبت میکنه الان شما برتری دوربین رو به مگاپیکسل میدونی ؟

دوربین پرچمدار سونی چیزی از اوپو و وان پلاس و شیائومی کم نداره !

حالا سامسونگ و اپل یه جاهایی بهتر عمل کردن

ولی بازم دلیل نمیشه بگی دوربین ضعیف تر از رقبا

afsoon

شما رو سوق میدم سمت دها بررسی تو یوتیوب و سایت های فناوری دنیا ✋

اگه سونی فقط بخواد یه سال پشتیبانی نرم افزاری واس پرچمدارش بده باید تشک کشتی اسمارت فون رو ببوسه و بکشه کنار.

ali.reza.9821

سونی صرفا یک اسمه و گوشی هاش توان رقابت حتی با برند های ضعیفتر و گمنامتر چینی رو هم نداره چه برسه به تراز اولها مثل سامسونگ و اپل

صدرا مخملی

همونطور که جناب کارشناس گفتند پس نتیجه میگریم پرچمدار ویوو برتر از پرچمدار سونی میباشد و برند سونی در تولید اسمارتفون ها آشغال تولید میکند !

و ما هم حرفشون رو تایید میکنیم 😂😂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی