حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

امتیاز DxO دوربین Xperia 1 III مشخص شد‌: نه چندان دلچسب

نوشته

2 سال قبل | 4 دیدگاه | تست، دوربین، سونی

سونی با وجود این که هم اکنون بزرگ‌ترین تولید کننده حسگرهای تصویر گوشی‌های هوشمند است، اما همچنان عقب ماندگی‌هایی را نسبت به رقبای خود در بازار گلوبال تجربه می‌کند. امتیاز DxO دوربین سونی Xperia 1 III بالأخره مشخص شده است. این امتیاز، پایین‌تر از چیزی است که یک پرچمدار باید ارائه دهد!

سونی اکسپریا ١ مارک ٣

سونی چند ماه قبل پرچمدار جدیدش را با نام Xperia 1 III معرفی کرد.

 

سونی اکسپریا ۱ مارک ۳ با Snapdragon 888 و دوربین تله متغیر رسما معرفی شد

 

حال پس از گذشت چند ماه از معرفی رسمی این گوشی پرچمدار، بالأخره مجموعه DxOMARK به سراغ تست و بررسی عملکرد دوربین اصلی این گوشی پرچمدار رفته است. سونی Xperia 1 III، دارای ویژگی‌های جذابی در بخش سیستم دوربین است. اما آیا واقعاً یک پرچمدار بی نقص را در این بخش شاهد هستیم یا خیر؟ خب، ابتدا از مرور مشخصات این گوشی شروع می‌کنیم:

– سنسور اصلی ١٢ مگاپیکسلی با اندازه ١/١.٧” اینچی و میزان گشودگی دیافراگم F/1.7

– سنسور ١٢ مگاپیکسلی برای لنز فوق عریض با اندازه ١/٢.۵” اینچی

– سنسور ١٢ مگاپیکسلی برای لنز پریسکوپ تله فوتو با اندازه ١/١.٩” اینچی

– قابلیت فیلم برداری 4K با نرخ ١٢٠ فریم بر ثانیه

همان طور که همیشه این مجموعه اعلام می‌کند، برای نمره دهی به عملکرد دوربین اصلی این گوشی، بیش از ٣,٠٠٠ عکس و ٢.۵ ساعت فیلم به ثبت رسیده‌اند!

امتیاز DxO دوربین سونی Xperia 1 III

امتیاز DxO دوربین اصلی سونی Xperia 1 III

سونی بیش از هر چیزی، در بخش دوربین اصلی این گوشی مانور داده بود. چرا که اکسپریا ١ مارک ٣، حتی از لنز پریسکوپ تله فوتو با فاصله کانونی متغیر رونمایی شده بود. همین سبب جذابیت بیشتر Xperia 1 III می‌شد. اما بالأخره، آیا این گوشی در حد و اندازه یک پرچمدار قرار دارد یا خیر؟

خب، در همین ابتدا باید شما را ناامید کنیم و بگوییم که امتیاز DxO دوربین اصلی سونی Xperia 1 III، پایین‌تر از حد انتظار و برابر با ١١۵ است. این موضوع، نشان دهنده این است که حداقل بر اساس معیارهای DxOMARK، این گوشی پرچمدار، قابلیت رقابت با دیگر پرچمداران را ندارد.

از طرف دیگر، این گوشی به ترتیب در بخش‌های ثبت تصویر، زوم و فیلم برداری، امتیازات ١١٨، ۶٢ و ١٠٢ را دریافت کرده است. با توجه به امتیازات کسب شده توسط این گوشی پرچمدار، جایگاه آن بسیار پایین است. این جایگاه به طور دقیق، رده ۵٩ جدول رتبه بندی کلی است! به همین صورت، عملکرد سیستم دوربین Xperia 1 III بالاتر از اکسپریا ١ مارک ٢ و اکسپریا ۵ مارک ٢ قرار می‌گیرد. اما این امتیاز، در سطح گوشی میان رده‌ای مانند Galaxy S20 FE نسخه Exynos قرار می‌گیرد. حتی دوربین اصلی شیائومی ١١ تی پرو در سطح بالاتری نسبت به Xperia 1 III قرار می‌گیرد. در تصویر زیر، مقایسه‌ای از تصاویر ثبت شده توسط Galaxy S21 Ultra و اکسپریا ١ مارک ٣ موجود است:

نقاط ضعف و نقاط قوت

هرچند که ما انتظار نداشتیم Xperia 1 III در تست‌های DxOMARK تا این حد عملکرد ضعیفی داشته باشد، اما نقاط قوتی نیز در آن موجود است. از این نقاط قوت، می‌توان به نوردهی خوب سنسور اصلی، وایت بالانس معقول در تصویر، حرکت روان و کم نقص دوربین، رنگ بندی شاداب در ویدئوها و نویز نسبتاً کم در بخش فیلم برداری اشاره کرد.

اما همچنان مشکلات این گوشی، اعم از گستره دینامیکی محدود در ویدئوها و تصاویر، وجود نویز نامحسوس در تمام تصاویر، عدم وجود جزئیات کافی در تصاویر، وجود خطاهای فوکوس خودکار در تصاویر، دقیق نبودن رنگ پوست ثبت شده مشکلاتی در دوربین فوق عریض و کم بودن نور تصاویر زوم، سبب پایین آمدن نمره این گوشی شده‌اند.

نظر شما در مورد امتیاز DxO دوربین اصلی سونی Xperia 1 III چیست؟ آیا این گوشی می‌توانست نمره بهتری را دریافت کند یا خیر؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

ولی من یوتیوب دیدم یه عکسایی درمقایسه با آیفون میگرفت که پشمی نمی موند البته واسه یه عکاس حرفه ای خوبه

mostafa3

پول کم داده dxo باید پول زیادی خرج کنی واسه نمره

MR.CAMPER

جالبه گوشی های هواوی و شیاف قبل از رونمایی امتیاز دگزوش میاد ولی سونی بعد یکسال
بعدشم دگزو رو حالت اتومات بررسی میکنه که سونی اتوماتش اصلا خوب نیست و بهترین خروجی رو در حالت دستی میده
نمونه اش مقایسه پرو آی با ایفون ۱۳ پرو مکس که سونی رو حالت دستی ایفون رو دود میکنه تستش تو همین سایت هست

mohammad korg

تو یوتیوب فیلمی از تست دوربین سونی پرو i و ایفون 13 پرو مکس اومده ک سونی تو همه موارد خصوصا تو شب ایفون له کرده اما تو امتیاز dxoاز خیلی گوشی چینی هم کمتر شده بود.دیگه همه میدونن دوربینای سونی چیه بیشتر فیلم های دنیا با دوربینای سونی و پاناسونیک ساخته میشه بابا چه بخوایم چ نخوایم سونی چه تو دوربین و چه تو صدای اسپیکرا واقعا تکه البته جز گوشیایی ک از سیستم صوتی جی بی ال ک مال هارمن امریکا هست

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️