حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا اپل و گوگل به‌واقع راهبرد انحصار را در قبال فروشگاه های برنامه خود در پیش گرفته‌اند؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، تحلیل راهبرد، گوگل

بدون شک داده‌ها، روغن قرن بیست و یکم هستند، اما برنامه‌ها نیز اهمیت کمتری از آنان ندارند. در حقیقت، این دو به شدت با یکدیگر مرتبط بوده و اساساً در همزیستی با هم مشارکت دارند. شما نیز احتمالاً کم و بیش با این واقعیت که بین چندین غول فناوری “رقابت” مداومی در جریان است، آشنا هستید. در این مرحله، اختلافات بین فیس بوک، اپل، گوگل، اپیک و هر کدام از شرکت‌های دیگر که در این مبارزه شرکت دارند، به‌نوعی مشابه یکدیگر است. در اینجا اما این سؤال مطرح می‌شود که آیا می‌توان اپل و گوگل را در قبال اتهام انحصار در فروشگاه برنامه خود سرزنش کرد یا خیر؟

انحصار در فروشگاه اپل و گوگل

همانطور که احتمالا اطلاع دارید، پس از اینکه اپل و گوگل تصمیم گرفتند بازی Fortnite متعلق به Epic Games را به دلیل “نگرانی از حفظ حریم‌خصوصی” از فروشگاه برنامه‌های خود حذف کنند، جوی متشنج ایجاد شد از آن جهت که اپیک در فورتنایت، امکان خرید درون برنامه‌ای با استفاده از روش پرداخت مختص به خود را برای کاربران فراهم کرد که البته اپل و گوگل نیز سریعاً این بازی را از فروشگاه‌های خود حذف کردند. اپیک، این شرکت‌ها را بخاطر حریص بودنشان مقصر قلمداد کرد، با توجه به اینکه آنها سهمی 30 درصدی از پرداخت‌ها را به خود اختصاص می‌دادند. نتیجه آنکه، نبرد به سرعت بالا گرفت و دعوای دو طرف به دادگاه منتقل شد.

قاضی می گوید دور زدن قوانین App Store توسط Epic Game نادرست است

یکی دیگر از اختلافات نظرهای اساسی که هنوز هم بحث راجع به آن ادامه دارد، موضوع اپل در برابر فیس بوک است. سازنده آیفون اخیرا تصمیم گرفت تا ویژگی‌ای تحت عنوان “شفافیت رهگیری برنامه” را در iOS 15 و iPadOS 15 معرفی کند که به کاربران اجازه می‌داد تا خودشان انتخاب کنند کدام برنامه‌ها مجوز رهگیری آنها در سیستم عامل مربوطه را داشته باشد.

دعوای حقوقی فیس بوک و اپل

این مورد بر هیچ‌کس پوشیده نیست(یا حداقل امیدواریم اینگونه نباشد) که فیس بوک از طریق تبلیغات درآمد هنگفتی کسب می‌کند. این برنامه رایگان بوده اما مدل کسب و کار آنها به جای پرداخت پول، به سمت ارائه‌ي “داده”های کاربران تغییر کرده است. البته، فیس بوک از این داده‌ها برای ایجاد بازاریابی هدفمند استفاده می‌کند، به همین دلیل است که گاهی اوقات به‌نظر می‌رسد “فیس بوک (یا گوگل) می‌دانند شما چه می‌خواهید و تصویری از آن را به شما نشان می‌دهند”.

به‌طور خلاصه‌، هیچ راهی وجود ندارد که فیس بوک به اقدام اپل برای شکستن مدل تجاری برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی رضایت دهد. اکنون، به‌نظر می رسد نبرد بین این شرکت‌ها، رویکردی تاکتیکی پیدا کرده است.

دعوای حقوقی اپل و گوگل علیه اپیک

دعوای حقوقی اپل و گوگل علیه اپیک

به‌تازگی فیس بوک یک نظرسنجی مهیا کرده که هدف آن اینست که نشان دهد اکثر برنامه‌هایی که مردم در ایالات متحده در تلفن‌های خود استفاده می‌کنند، برنامه‌های از پیش نصب شده توسط اپل و گوگل هستند. این گزارش موسوم به “اولین در نوع خود“، توسط فیس بوک تهیه شده و منحصراً از طریق The Verge به اشتراک گذاشته می‌شود.

طبق نتایج بدست آمده، برنامه‌های از پیش نصب شده مانند آب و هوا، گالری عکس‌ها و ساعت‌ها از نظر کاربران فعال ماهانه، غالب هستند. فرض بر این است که این دسته از برنامه‌ها رقابت برای سایر برنامه‌ها(از همان ماهیت) را دشوار می‌کنند. با این حال، همانطور که توسط The Verge نیز اشاره شد، باید در نظر داشته باشیم که برنامه‌های پیش‌فرض همیشه نسبت به برنامه‌های شخص ثالث ارجحیبت ندارند، به‌عنوان مثال برنامه‌هایی مانند Apple Maps و Apple Music که در میان 20 مورد برتر نیز نیستند.

انحصار فروشگاه اپل و گوگل

آنچه جالب به‌نظر می‌رسد اینست که طبق این نظرسنجی و به‌عنوان مثال، Google Maps حتی در میان 20 برنامه برتر اپ استور اپل نیز قرار ندارد، درحالی‌که در خود اندروید، در رتبه چهارم لیست جای گرفته است. هر دو فروشگاه نیز شامل برنامه‌های قابل دانلود می‌باشند.

همانطور که گفته شد، فیس بوک اسپانسر مطالعه انجام شده توسط Comscore را برعهده گرفته است. هدف آن نیز نشان دادن “تأثیر برنامه‌های از پیش نصب شده بر برنامه‌ی جایگزین رقیبان” می‌باشد، اما قسمت جالب ماجرا اینجاست که به‌نظر می‌رسد فیس بوک تنها توسعه‌دهنده شخص‌ثالث با بیش از یک برنامه در لیست اپلیکیشن‌های برتر iOS و تنها توسعه‌دهنده با سه برنامه در همین لیست مربوط به اندروید می‌باشد.

انحصار فروشگاه اپل و گوگل و برنامه‌های برتر در آنها

انحصار فروشگاه اپل و گوگل و برنامه‌های برتر در آنها

سخنگوی اپل به The Verge اعلام کرده بود که نظرسنجی ارائه شده با حمایت مالی فیس بوک از دسامبر سال 2020 با هدف ایجاد “برداشت نادرست” از شیوه‌های مدیریت رقابت در اپ استور ایجاد شده است. وی همچنین بیان کرد: “در حقیقت، برنامه‌های شخص ثالث با برنامه‌های اپل در هر رده‌ای رقابت می‌کنند و از موفقیت گسترده‌ای نیز برخوردار هستند.”

اکنون، نیازی به بررسی چیزی نیست تا بدانیم که به عنوان مثال WhatsApp، در بعضی از نقاط جهان محبوبیت بیشتری نسبت به iMessage دارد. این نظرسنجی کاملاً متمرکز بر ایالات متحده بوده و بنابراین داده‌های آن جامع نیست.

حذف برنامه‌های از پیش نصب شده توسط کاربران

کل موضوع “تحقیق” سؤالات متعددی را ایجاد می‌کند. آیا این عادلانه است که بگوییم اپل و گوگل نمی‌توانند یا نباید برنامه‌های خود را به‌صورت از پیش نصب شده در تلفن‌های خود نصب کنند؟ علاوه‌بر این، آیا تفاوتی ایجاد می‌کند اگر که این برنامه‌ها حذف شده و کاربران مجبور شوند آنها را به صورت دستی بارگیری کنند؟

همچنین، برخی از کاربران ممکن است از این واقعیت ناراضی باشند که برنامه‌های قدیمی که مدت‌هاست از آنها استفاده می‌کنند در دستگاه جدید آنها وجود نخواهد داشت. به‌عنوان مثال، انتظار داریم که همه برنامه‌های گوگل از قبل در یک پرچمدار جدید اندرویدی وجود داشته باشند. خوب یا بد، بسیار دشوار است که از گوشی هوشمند اندرویدیتان بدون استفاده از خدمات، سرویس‌ها و برنامه‌های گوگل استفاده کنید؛ اهمیت این موضوع را می‌توانید از Huawei بپرسید.

بعلاوه، اگر گوگل و اپل مسئولیت دارند، احتمالاً تولیدکنندگان دیگر نیز باید پاسخگو باشند. بدافزارها در تلفن‌های اندرویدی در مقایسه با روزهای ابتدایی این پلتفرم به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اما هنوز هم وجود دارد. حتی تلفن‌های هوشمند فروخته شده توسط شرکت‌های مخابراتی معمولاً مملو از برنامه‌های اضافی هستند که ممکن است کاربر نیازی به آنها نداشته باشد. آیا باید به کاربران اجازه حذف این برنامه‌ها را نیز داد؟

ویژگی جدید شفافیت رهگیری برنامه ها در iOS 14.5 اپل، به نفع گوگل تمام می شود!

نتیجه‌گیری

در اینجا حکم این است که هیچ حکمی وجود ندارد. یعنی تصمیم‌گیری در این مورد کاملا آزاد است و همانطور که توسط نظرسنجی Comscore نشان داده شد، دیدگاه‌های مختلفی در مورد این موضوع وجود دارد. همچنین، در این گزارش، استفاده از مرورگر و “ویژگی‌های تلفیق شده در سیستم عامل” مانند Siri و Google Assistant حذف شده است؛ و از همه مهمتر، آمار ارائه شده مربوط به اندروید بر روی تولیدکنندگان خاصی متمرکز نبوده، که این موضوع نیز تأثیر زیادی بر روی نتایج دارد.

با این وجود، خوب است که آماری مانند این وجود دارند. خنده‌دار است که به‌عنوان مثال بینید در این نظرسنجی، آمار کاربران برنامه ماشین حساب اپل بیشتر از YouTube در آیفون می‌باشد، درحالی‌که محبوب‌ترین ماشین حساب اندروید(طبق این گزارش) یعنی Samsung Calculator، حتی در لیست ۱۰ برنامه محبوب اندروید نیست.

اپل به دستکاری در نتایج جستجوی اپ استور به نفع برنامه های مورد علاقه خود متهم شد

به نظر شما آیا می‌توان نام انحصار را بر روی راهبر اپل و گوگل در قبال فروشگاه های برنامه خود گذاشت؟ شما حق را به کدام گروه می‌دهید و چرا؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی