حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ویژگی Lossless Audio (صدای بدون افت کیفیت) اپل چیست؟

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اپل

پس از شایعات و گمانه زنی های متعدد، بالاخره اپل رسماً اعلام کرد که دو مورد از قابلیت های مهم Apple Music خود را بروزرسانی می کند. ویژگی های صدای بدون افت کیفیت(Lossless Audio) و صدای فضایی(Spatial Audio) سلاح های صوتی جدیدی هستند که قرار است Spotify و دیگر سیستم عامل هایی را که استریم صوتی با کیفیت بالا را ارائه می کنند، به چالش بکشند. این قابلیت ها بدون پرداخت هزینه اضافی و در ماه ژوئن برای همه مشترکان در دسترس قرار می گیرد. با این حال، سوالاتی هستند که شاید ذهن شما را درگیر کرده باشند. Apple Lossless Audio چیست؟ آیا از MP3 بهتر است؟ آیا می توانید با استفاده از ایرپادز خود به آن گوش دهید؟ با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

ویژگی Lossless Audio (صدای بدون افت کیفیت) چیست؟

ویژگی Lossless Audio چیست؟

ویژگی Lossless Audio چیست؟

در ابتدا بیایید برخی از اصلاحات ساده را بیان کنیم بدون اینکه بیش از حد فنی شویم. ایده پشت دیجیتالی شدن صدا به اوایل قرن نوزدهم برمی گردد که ریاضیدان فرانسوی، جوزف فوریه، برخی معادلات ریاضی را ابداع کرد که می تواند برای توصیف هر شکل موج به عنوان توالی اعداد استفاده شود.

صدا از نظر ماهیت، آنالوگ است و هر قالب موسیقی دیجیتال حداقل در تئوری بدون افت کیفیت نیست. بیایید کیفیت صدای Compact Disc را در نظر بگیریم زیرا این استاندارد به طور گسترده ای برای صدای بدون افت کیفیت پذیرفته شده است.

در بسیاری از دیسک های کم حجم، می توانید چیزی در حدود 16 بیت/44.1 کیلوهرتز را ببینید که در جایی از آن نوشته شده است. این بدین معنی است که در ضبط کردن، “snapshots” صدای اصلی 44،100 بار در ثانیه استفاده می شود. عدد 16 بیتی فقط پالت صوتی را نشان می دهد که سیستم می تواند آن را تشخیص دهد.

وقتی این اطلاعات به صدا تبدیل می شوند، اعتقاد بر این است که گوش انسان نمی تواند نتیجه را از نسخه اصلی تشخیص دهد. تعداد فایلهای موسیقی که از این طریق رمزگذاری می شوند، بسیار زیاد بوده که برای اهداف استریم موسیقی، انتقال بی سیم آن و غیره، کاربردی نیستند.

فرمت های قدیمی مانند MP3، اطلاعات غیرضروری مانند عبور از وقفه در موسیقی، فرکانس هایی را که گوش انسان نمی تواند بشنود، و سایر موارد را از بین می برد. چه تفاوت آن را واقعاً حس کنید، چه نه، این مورد بسیار اهمیت دارد. می توانید این تست را انجام دهید و ببینید که آیا قادر خواهید بود نمونه بدون افت کیفیت را تشخیص دهید یا خیر.

آیا ویژگی صدای Lossless از MP3 بهتر است؟

آیا ویژگی Lossless Audio از MP3 بهتر است؟

آیا ویژگی Lossless Audio از MP3 بهتر است؟

اپل ویژگی Lossless Audio خود را به نام Apple Lossless Audio Codec (ALAC) توسعه داده است و از 16 بیت/44.1 کیلوهرتز (کیفیت CD) و حتی رمزگذاری تا 24 بیت/192 کیلوهرتز نیز، پشتیبانی می کند که اطلاعات بیشتری در هنگام رمزگذاری نگهداری می شوند.

بنابراین پاسخ این سوال “بله” است. در مورد اطلاعات صوتی که در پرونده موسیقی حفظ می شود، روی کاغذ، فناوری جدید ALAC نسبت به MP3 برتری دارد.

آیا صدای Lossless به اندازه FLAC خوب است؟

FLAC (رمزگذار صوتی رایگان بدون افت کیفیت) یکی دیگر از فناوری های رمزگذاری است که در حدود 20 سال گذشته در میان فایل های صوتی رایج، محبوب شد. این حالت کیفیت صدا را از 16 بیت/44.1 کیلو هرتز تا 24 بیت/192 کیلو هرتز ارائه می دهد؛ بنابراین بسیار شبیه به ویژگی Lossless Audio اپل است.

با این حال، الگوریتم های پشت Apple Lossless Audio به اندازه الگوریتم های مورد استفاده توسط FLAC کارآمد نیستند، و در نتیجه حجم فایل های بزرگتری دارند. با این اوصاف، کیفیت صدا باید کاملاً مشابه باشد، بنابراین “بله” دیگری در این مورد وجود دارد.

آیا می توانید با استفاده از AirPods ،AirPods Pro یا AirPods Max به Apple Lossless Audio گوش دهید؟

با کمال تعجب پاسخ این سوال “خیر” است. ایرپادز ها از اتصال بلوتوث استفاده می کنند و متأسفانه بلوتوث نمی تواند از عهده انرژی و پهنای باند مورد نیاز در فرمت های Lossless Audio برآید.

چگونه می توان به صدای Lossless اپل گوش داد؟

ویژگی Lossless Audio در HomePod

ویژگی Lossless Audio در HomePod

شما می توانید از طریق بروزرسانی آیفون و یا آیپد خود به iOS و یا iPadOS 14.6 و با بهره گیری از بلندگوهای داخلی آن ها یا با اتصالشان به یک هدفون و یا اسپیکر سیمی، از ویژگی Lossless Audio استفاده کنید. این مورد برای کامپیوتر های مک نیز صدق می کند، به شرط آنکه سیستم عامل آن را به macOS 11.4 ارتقا داده باشید.

پشتیبانی از Lossless Audio در بروزرسانی آینده اپل، به HomePod و HomePod mini اضافه خواهد شد، بنابراین اگر یکی از این موارد را در اختیار دارید، بهتر است کمی صبر کنید.

همچنین می توانید از طریق Apple TV 4K و با اتصال به گیرنده AV و استفاده از کابل HDMI، از این ویژگی لذت ببرید. فقط مطمئن شوید که سیستم شما به tvOS 14.6 به روز شده باشد.

نکته دیگری که قابل ذکر است این است که شما باید فایل های موسیقی خود را حذف کرده و مجدداً آنها را از فهرست Apple Music بارگیری کنید تا بتوانید از ویژگی Lossless Audio استفاده کنید.

نظر شما راجع به Lossless Audio اپل چیست؟ آیا از زمان انتشار آن، از این ويژگی استفاده کرده و راضی بوده اید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

اگه Flac بهتره اپل چه اصراری داره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی