حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نمایشگر Mini-LED چیست و چه تفاوتی با OLED دارد؟

نوشته

2 سال قبل | 3 دیدگاه | برترین‌های ترنجی، نمایشگر

دیروز اپل در کنفرانس بهاری خود از آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی “کاملا جدید” رونمایی کرد. این آیپد را می توان اولین دستگاه در مجموعه موبایل و تبلت ها دانست که با پردازنده M1 و قدرت پردازشی در حد کامپیوتر های دسکتاپ عرضه می شود، اما یک بخش دیگر و با فناوری جدید درون این آیپد وجود دارد که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم؛ یک نوع کاملاً جدید از صفحه نمایش که کیفیت این بخش سخت افزاری را یک پله بالاتر می برد: نمایشگر Mini-LED!

آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی جدید با نمایشگر خارق العاده

پیش تر و در ماه های گذشته شایعه ای مطرح شده بود مبنی بر اینکه آیپد نسل بعدی اپل در فصل بهار و با فناوری نوین نمایشگر Mini-LED معرفی خواهد شد. خب، دیروز این اتفاق افتاد و ما شاهد بهره مندی نسخه ۱۲.۹ اینچی تبلت اپل از این فناوری بودیم. در واقع، Mini-LED فناوری زیر بنایی است که بکارگیری صفحه نمایش جذاب “Liquid Retina XDR” را در iPad Pro 12.9 امکان پذیر می کند. منظور از کلمه XDR، همان مانیتور حرفه ای گران قیمت و 5000 دلاری اپل است که با مزایایی نیز همراه است؛ از جمله: حداکثر روشنایی 1600 نیت، نسبت کنتراست یک میلیون به یک، زاویه دید عالی و به طور کلی و به زبان ساده یک تصویر فوق العاده پر جنب و جوش و غنی که در اختیار شماست.

با توجه به این مشخصات ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه چیزی در پشت جادوی “Liquid Retina XDR” پنهان شده و راز مخفی آن چیست؟ خب، ,واضح است که این مورد معلول یک چیز نیست، بلکه هزاران چیز کوچک است: مینی ال ای دی!

Mini-LED چیست و چه تفاوتی با صفحات LCD استاندارد دارد؟
آیا نمایشگر های Mini-LED بهتر از صفحه نمایش های OLED هستند؟
و سرانجام، تفاوت Mini-LED و Micro-LED چیست؟

این ها همگی سوالاتی هستند که قرار است در ادامه به آن ها پاسخ دهیم.

نمایشگر Mini-LED چیست؟

به طور خلاصه، Mini-LED نوع جدیدی از فناوری نور پس زمینه برای نمایشگرهای LCD است به طوری که از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، چرا که پیشرفت بسیار خوبی نسبت به فناوری فعلی نور پس زمینه LCD دارد و در عین حال زیاد گران قیمت هم نیست.

صفحه های LCD سنتی از ده ها LED استفاده کرده که به عنوان نور پس زمینه عمل می کنند. در مقایسه، مینی ال ای دی ها بسیار ریزتر از آن ها هستند، چیزی در حدود 120 برابر کوچک تر! این بدان معناست که شما می توانید تعداد بیشتری از آن ها را در یک مساحت یکسان از نمایشگر خود جای دهید؛ به طور مثال، آیپد جدید از 10،000 Mini-LED در مقابل فقط 72 عدد LED سنتی در مدل قبلی استفاده می کند (البته که همان مدل قبلی آیپد نیز، کماکان دارای یکی از بهترین نمایشگر های موجود در بازار است!) این 10 هزار مینی ال ای دی منفرد، سپس در حدود 2500 “منطقه کم نور محلی” سازماندهی می شوند، که نهایتا کنتراست فوق العاده بالایی را تولید می کنند.

نمایشگر Mini-LED در آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی

نمایشگر Mini-LED در آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی

نمایشگر Mini-LED در آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی

نمایشگر Mini-LED در آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی

LED چیست؟

اما بیایید به همان حالت بنیادی تر نمایشگر ها برگردیم و این سوال را مطرح کنیم که LED ها در واقع از چه چیزی تشکیل شده اند؟

LED ها(دیود های ساطع کننده نور)، دستگاه های نیمه هادی کوچکی هستند که با عبور جریان از آن ها، نور تولید و منتشر می شود. این نوع از ال ای دی ها برای اولین بار در حدود دهه 1960 معرفی شده و از آن زمان استفاده گسترده ای پیدا کرده اند. ما بیشتر آن ها را در ریموت های تلویزیون(به عنوان چراغ های مادون قرمز که چشمک می زنند و شما بوسیله آن به تلویزیون دستور می دهید)، چراغ قوه و فلش دوربین تلفن های همراه می بینیم.

LED ها(دیود های ساطع کننده نور)

LED ها(دیود های ساطع کننده نور)

نمایشگر های مدرن با نصب این LED ها در کناره های صفحه، پس از تعویض لامپ های فلورسنت کاتدی قدیمی، شروع به کار کردند و با جابجایی به آرایه های کم نور محلی که LED های آن ها به طور کامل در پشت صفحه LCD قرار داشت و توسط ردیف و ستون کنترل می شدند، تکامل یافتند، بنابراین نور بهتر و نشت نور کمتری فراهم گردید. در برخی موارد، نمایشگر هایی نیز وجود دارند که از LED های RGB(قرمز، سبز و آبی) به منظور افزایش کنتراست و شفاف سازی رنگ ها استفاده می کنند اما اکثر نمایشگرهای LCD امروزه، از LED های سفید استاندارد استفاده می کنند. با این تعریف، به مبحث مطرح شده خودمان بر می گردیم؛ Mini-LED چیست و چرا مهم است؟

Mini-LED

همان طور که چند پاراگراف بالاتر بیان کردیم، فناوری Mini-LED به LED های کوچکتری که برای نور پس زمینه نمایشگر استفاده می شوند، اشاره دارد. همان نور پس زمینه که به شما کمک می کند تا محتوای صفحه نمایش خود را مشاهده کنید. این تکنولوژی اولین بار در سال 2019 و در تلویزیون های TCL معرفی شد(سری 8 TCL Roku).

سری 8 TCL Roku

سری 8 TCL Roku

در مواجهه با این سری از تلویزیون های TCL، خواهید دید که رنگهای Roku واقعاً پر جنب و جوش هستند و بخش های سیاه روی صفحه، تیره تر به نظر می رسند، حتی با وجود این حقیقت که نمایشگر این تلویزیون حتی OLED هم نیست. اساساً، ایده فناوری Mini-LED این است كه LED ها را كوچكتر كنند تا بتوانند نور را بر روی نمایشگر ها به کنترل خود درآورند. این امر با ایجاد مناطق کم نور محلی (انزوای مناسب بین مناطقی که به نور نیاز دارند) و همچنین جلوگیری از نشت نور، بسیار به عملکرد HDR کمک می کند. همه این اقدامات، در واقع به این معنی است که شما با عمیق ترین رنگ های سیاه، سفید و به طور کلی زنده مواجه خواهید شد که جزئیات بسیار دقیقی به شما نشان خواهد داد.

ما همچنین انتظار داریم که اپل در آینده ای نزدیک این فناوری نور پس زمینه جدید را در تمامی دستگاه های خود بگنجاند که در مقایسه با نمایشگر های OLED عادی،‌ باید شاهد یک صفحه نمایش خیلی بهتر باشیم.

اکنون به این مبحث می پردازیم که فناوری Mini-LED نباید با Micro-LED اشتباه گرفته شود چرا که مورد دوم حتی کوچکتر است و استفاده از آن نیز در نمایشگر ها دشوارتر می باشد.

Micro-LED

Micro-LED برای اولین بار در سال 2000 معرفی شد اما دارای همان اصول Mini-LED است با این تفاوت که فقط کوچکتر می باشد. اگر یک LED معمولی دارای عرض ۱ میلی متر باشد، یک Mini-LED معادل ۰.۲ میلی متر است در حالی که Micro-LED دارای اندازه ۰.۰۰۵ میلی متر می باشد. به طور حتم این مقدار تفاوت واقعا فاحش است.

میکرو ال ای دی

میکرو ال ای دی

ما قبلاً این تکنولوژي را در بعضی از تلویزیون ها دیده ایم و با توجه به اینکه OLED هم نیستند، اما فوق العاده به نظر می رسند. یکی از این تلویزیون ها، “The Wall” سامسونگ است. تلویزیونی با ابعاد کاملاً بزرگ اما با صفحه ای محسور کننده که هیچ گاه از مشاهده آن خسته نمی شوید.

تلویزیون The Wall سامسونگ

تلویزیون The Wall سامسونگ

همانطور که در تصویر مشخص است، به نظر می رسد دارای کنتراست شگفت انگیز و رنگ های خوبی است. سامسونگ تاکنون سرمایه گذاری زیادی در زمینه Micro-LED ها انجام داده كه نشان دهنده آینده دار بودن این فناوری است؛ حتی ممکن است در آینده شاهد خط تولید این تکنولوژي با قیمت کمتر و استفاده بیشتر از آن به جای ال ای دی های حال حاضر باشیم. یکی دیگر از ویژگی های فوق العاده این فناوری، این است که Micro-LED ها قادر به روشنایی ۵۰۰۰ نیت نمایشگر در نقطه اوج خود هستند، در نقطه مقابل، OLED ها فقط توانایی دستیابی به ۱۰۰۰-۱۵۰۰ نیت روشنایی می باشند که تفاوت در اینجا نیز چشمگیر است.

Mini-LED در برابر Micro-LED

اگر بخواهیم تفاوت های LED معمولی و LED های کوچکتر را نام ببریم، بلافاصله حداکثر میزان روشنایی، رنگ و وضوح به ذهنمان خطور می کند؛ اما تفاوت بین Mini-LED و Micro-LED چطور؟

برای شروع، می توان به این موضوع اشاره کرد که ابعاد دیود نوری در فناوری Mini-LED گرچه کوچک است، اما به اندازه Micro-LED کوچک نیست.

کوچک، کوچکتر و کوچکترین

کوچک، کوچکتر و کوچکترین

اگر چه LED های بزرگتر،‌ با توجه به هزینه ساخت کمترشان یک برتری جزئی نسبت به دو فناوری دیگر دارند، اما همین اختلاف ابعادشان، باعث می شود که از نظر عملکرد به اندازه فناوری Micro-LED خوب و بهینه نباشند. شاید با خودتان استدلال کنید این مقدار بسیار کم تفاوت اندازه، در صفحات بزرگتر چندان محسوس نخواهد بود، اما در مورد صفحات کوچکتر، این قضیه فرق داشته و در مواردی واقعا کارآمد و محسوس هستند؛ درست مانند ساعت های هوشمند که با توجه به نوع ال ای دی بکار رفته در آن ها، می توان تا حد زیادی کیفیت نمایشگرشان را بهبود بخشید.

شاید اپل واچ بعدی از نمایشگر Micro LED بهره ببرد

یک چیز دیگر که ما مصرف کنندگان زیاد به آن توجه نمی کنیم اما هنوز هم مهم است، این است که تولید نمایشگر های Micro-LED در حال حاضر بسیار دشوار تلقی می شود زیرا شما به LED های بسیار کوچک نیاز دارید تا بتوانند عملکرد یکنواخت داشته باشند. همین امر در مورد نمایشگرهای Mini-LED نیز صحت دارد، که ساخت آن ها در مراحل ابتدایی ممکن است کمی گران تمام شود. البته انتظار می رود با همه گیری بیشتر در استفاده از آن ها، فرآیند تولیدشان نیز کامل تر شده و در ادامه قیمت نهایی آن ها کاهش یابد.

مروری بر تاریخچه نمایشگر ها

تا اینجا تمامی تعاریف و مقایسه ها را بیان کردیم؛ اما یک یادآوری سریع برای کسانی که در مورد شکل گیری صفحات LCD نیز ابهام دارند و اینکه چرا این صفحات به نور پس زمینه نیاز دارند، می کنیم. کم و بیش و از حدود 15 سال گذشته، تقریباً همه تلویزیون ها، رایانه ها و تلفن ها از صفحه نمایش LCD با نور پس زمینه استفاده می کنند.

این نمایشگرهای کریستال مایع، به خودی خود راهی برای بازنشر نور ندارند. آن ها مطمئناً می توانند تصویری را نشان دهند اما برای دیدن آن، باید کمی نور پشت صفحه قرار دهید تا تصویر قابل مشاهده باشد. اینجاست که نور پس زمینه به کمک شما می آید.

پیکربندی نور پس زمینه

پیکربندی نور پس زمینه

اخیرا، نور پس زمینه، توسط ده ها LED که در نمایشگر ها گنجانده شده اند، بوجود آمده و بنابراین نور خوبی فراهم می شود. در یک برهه از زمان، ما حتی راهی برای روشن کردن نمایشگر های خود به صورت ارگانیک (OLED) و بدون نیاز به نور پس زمینه فراهم آوردیم اما این راهکار بسیار هزینه بر است و مهم تر از همه، عمر کوتاه تری نسبت به نمایشگر های سنتی با نور پس زمینه LED دارد. از این گذشته، همه مواد ارگانیک در نهایت خراب می شوند. این ها احتمالاً دلایل خوبی نیز برای این موضوع هستند که چرا ما هنوز از استفاده از نمایشگر های استاندارد LCD چشم پوشی نکرده ایم.

همکاری اپل و فاکسکان برای استفاده از نمایشگر Micro-LED در آیفون های آتی

نتیجه گیری

به طور خلاصه، Mini-LED ها بسیار جذاب هستند! به نظر می رسد از صفحه نمایش های OLED ارزان تر بوده و این در حالی است که تقریباً از نظر کیفیت با آن ها مطابقت دارند؛ به علاوه این نوع از نمایشگر ها کیفیت و دوام خود را در آزمایشات مختلف ثابت کرده اند، مانند LCD ها که از سال های دور تا الان وجود داشته و هنوز هم یک راه حل بدون دردسر می باشند.

تاکنون تنها محصول مهمی که با این نوع صفحه نمایش Mini-LED معرفی شده، همین نسخه ۲۰۲۱ آیپد پرو ۱۳ اینچی اپل است که قیمت این دستگاه هم 1100 دلار می باشد؛ گران است اما قیمت گزافی ندارد و می توان حدس زد بسیاری از محصولات آینده نیز با همین تکنولوژي معرفی و عرضه شوند.

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
M.Y

بسیار عالی

mostafa3

لامصب lcd تمامی نداره هر روز پیشرفت میکنه
احتمالا دوباره با قدرت پا تو کفش oled کنه بزودی در موبایلها

Mahdi.L

هنوز زمان نیازه تا به سطح اولد برسند، چون در نمایشگر های اولد هر پیکسل به تتهایی نور تولید می کنه و در یک نمایشگر مثلا ۸ میلیون پیکسلی، ۸ میلیون نقطه نور دهی داره که در مقایسه با ۲۵۰۰ در این نمایشگر Mini-LED یا بالای ۱۰۰۰۰ در Micro-LED ها قابل مقایسه نیست و در تصاویر متحرک با پس زمینه مشکی یا در اتاق های تاریک تفاوت ها به چشم میاد.
البته خوبی این نمایشگر ها نور بیشتر و نداشتن مشکل سایه افتادن روی تصویره.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی