حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اندازه ایده آل گوشی هوشمند چقدر است؟

شما حتما گوشی های برتر را می شناسید: آیفون ۱۲ پرو مکس و گلکسی اس ۲۱ اولترا پرچمداران اپل و سامسونگ که هر دو از غول های دنیای تکنولوژی هستند. این گوشی ها آنقدر غول پیکر هستند که برای خیلی از افراد بسیار بزرگ تلقی می شوند. دستگاه های خیلی بزرگ زیادی هستند که همه در مورد آنها صحبت می کنند ولی ممکن است آنها اندازه ایده آل گوشی هوشمند برای یک فرد عادی نباشند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم محبوب ترین گوشی ها در اندازه های مختلف را برای شما دسته بندی کنیم. زیرا همه فقط به دنبال قوی ترین گوشی هوشمند نیستند بلکه اندازه آن نیز می بایست متناسب با سبک زندگی آنها باشد.

اندازه ایده آل گوشی هوشمند چقدر است؟

اندازه ایده آل گوشی هوشمند

اندازه ایده آل گوشی هوشمند

به نقل از Phonearena، پس از بررسی گوشی هایی که در سطح بازار موجود می باشند، محبوب ترین گوشی ها در اندازه های مختلف را در چهار دسته بندی مختلف برای شما آماده کرده ایم:

گوشی های فوق العاده بزرگ (۶.۷ اینچ و بزرگتر): این دسته از گوشی ها بهترین عمر باتری را در کنار پیشرفته ترین دوربین ها و ویژگی ها ارائه می دهند، اما همراه داشتن آنها کار راحتی نیست و نسبتا سنگین نیز هستند. از گوشی های این دسته بندی می توان آیفون ۱۲ پرو مکس، گلکسی اس ۲۱ اولترا، نوت ۲۰ اولترا، وان پلاس ۸ پرو و … را نام برد.

گوشی های بزرگ (حدود ۶.۵ اینچ): این گوشی ها نیز همچنان یک صفحه نمایش و باتری بزرگ را برای کاربر به ارمغان می آورند،‌ اما خیلی زیاده روی نمی کنند و معمولا خیلی سبک تر از دسته قبلی هستند و همراه داشتنشان نیز کار راحت تری است. از گوشی های متعلق به این دسته می توان گلکسی اس ۲۱ پلاس، وان پلاس 8T، و … را نام برد.

گوشی های کوچکتر (حدود ۶.۱ اینچ): این دسته از گوشی ها متناسب با کاربران عادی است که به دنبال یک گوشی با اندازه معمولی هستند که بتوان با یک دست با آن کار کرد و بدون هیچ مشکلی آن را همراه داشت. باتری این گوشی ها با استفاده متوسط یک روز کامل دوام خواهد داشت، اما نه بیشتر از آن. از گوشی های این دسته می توان آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو، گلکسی اس ۲۱، پیکسل ۵ و … را نام برد.

گوشی های سوپر کامپکت (کوچکتر از ۵.۸ اینچ): در روزهای اول عصر گوشی های هوشمند،‌تمام گوشی ها سوپر کامپکت به حساب می آمدند، اما دیگر یافتن گوشی با چنین اندازه ای در این روزها کار سختی است. این گوشی های کم یاب فوق العاده سبک هستند اما در عوض عمر باتری بسیار کمتری دارند به حدی که معمولا قبل از پایان روز باید آنها را به شارژ زد. از گوشی های این دسته می توان آیفون ۱۲ مینی، آيفون SE 2020، و گوشی تاشو گلکسی زد فلیپ را نام برد.

حالا که این موارد بیان شد،‌ بیایید نگاه عمیق تری به هر دسته بندی داشته باشیم:

گوشی های فوق العاده بزرگ (وزن متوسط : ۲۱۰ گرم)

گوشی های فوق العاده بزرگ

گوشی های فوق العاده بزرگ – اندازه ایده آل گوشی

رقابت سازندگان گوشی برای عرضه پیشرفته ترین گوشی یا بهترین دوربین و عمر باتری سبب به وجود آمدن دسته گوشی های فوق العاده بزرگ در چند سال اخیر شده است. این دستگاه ها واقعا غول پیکر هستند و علیرغم اینکه بهترین ویژگی ها را ارائه می دهند، ممکن است به خاطر اندازه بزرگشان انتخاب مناسبی برای همه نباشند.

مثلا آیفون ۱۲ پرو مکس را در نظر بگیرید که ترکیب لبه های صاف و فریم عریض آن نگه داشتنش در دست و حملش را بسیار سخت می کند، مگر آنکه دستتان اندازه دست یک بازیکن حرفه ای بسکتبال باشد. گلکسی اس ۲۱ اولترا کمی باریکتر است اما یک گوشی خیلی سنگین به حساب می آید و با توجه به وزن ۲۲۹ گرمی اش، کار کردن مداوم با آن تجربه راحتی نخواهد بود.

البته نکته مهم دیگر این است که این گوشی ها اغلب قیمت های خیلی بالایی دارند و معمولا با برچسب قیمتی بالای ۱۰۰۰ دلار عرضه می شوند.

مقایسه عمر باتری گوشی های فوق العاده بزرگ

اندازه ایده آل گوشی - مقایسه عمر باتری گوشی های فوق العاده بزرگ

مقایسه عمر باتری گوشی های فوق العاده بزرگ – اندازه ایده آل گوشی

از آن طرف سختی کار با یک گوشی خیلی بزرگ مزایایی نیز برای شما خواهد داشت. شما بهترین عمر باتری ممکن را دریافت خواهید کرد. در این اندازه های بزرگ، باتری هایی با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر چیز عجیبی تلقی نمی شوند و گوشی های این دسته معمولا با یک بار شارژ می توانند از پس یک روز استفاده کاری سنگین و گاهی وقت ها حتی دو روز نیز بر بیایند.

گوشی های بزرگ (وزن متوسط :۱۹۰ گرم)

گوشی های بزرگ

گوشی های بزرگ – اندازه ایده آل گوشی

اگر به دنبال یک گوشی با صفحه نمایش بزرگ هستید که خیلی بزرگ و سنگین نباشد، گزینه های زیادی وجود دارد که می توانید از میانشان انتخاب کنید. اما در نظر داشته باشید که اگرچه این گوشی ها معمولا عمر باتری خوب و کیفیت صفحه نمایش ایده آلی را ارائه می دهند،‌ ولی احتمالا پیشرفته ترین سیستم های دوربین همراهشان نخواهد بود.

به عنوان مثال گلکسی اس ۲۱ پلاس گزینه ی بسیار منطقی تری در مقایسه با گلکسی اس ۲۱ اولترا غول پیکر به حساب می آید، اما فاقد لنز پریسکوپی با زوم ده برابر است و همچنین کیفیت زوم خارق العاده مدل اولترا را هم ندارد.

مقایسه عمر باتری گوشی های بزرگ

مقایسه عمر باتری گوشی های بزرگ

مقایسه عمر باتری گوشی های بزرگ – اندازه ایده آل گوشی

در رابطه با عمر باتری، این گوشی ها اندکی پایین تر از دسته بندی قبلی قرار می گیرند، اما نه آن چنان زیاد و چیزی که برای اکثر کاربران مهم است این است که این گوشی های بزرگتر با یک بار شارژ آنها را در طول یک روز سنگین به طور کامل همراهی خواهند کرد. البته نکات ریزی نیز در این رابطه وجود دارد، پس نگاهی به دسته بندی باتری های که بررسی کرده ایم بیاندازید تا متوجه آنها شوید.

گوشی های کوچکتر ( وزن متوسط : ۱۶۰ گرم)

گوشی های کوچکتر

گوشی های کوچکتر – اندازه ایده آل گوشی

گوشی هایی که امروزه در دسته گوشی های کوچکتر قرار گرفته اند، تا چند سال پیش به عنوان «گوشی های بزرگتر» شناخته می شدند، اما زمانه تغییر کرده و دید ما نیز نسبت به گوشی های هوشمند همینطور. این دستگاه ها اندازه معقول تری دارند، می توانید با یک دست از آنها استفاده کنید و حمل و همراه داشتن آنها نیز کوچکترین مزاحمتی برایتان نخواهد داشت.

مقایسه عمر باتری گوشی های کوچکتر

مقایسه عمر باتری گوشی های کوچکتر

مقایسه عمر باتری گوشی های کوچکتر – اندازه ایده آل گوشی

اگر به سراغ این دسته بندی بروید، از لحاظ راحتی ایده آل هستند ولی در عوض عمر باتری به شکل ملموسی کاهش پیدا خواهد کرد. گوشی های کوچکتر با یک بار شارژ و استفاده متوسط می توانند یک روز کامل را دوام بیاورند اما به خاطر داشته باشید که اگر بخواهید زیاد فیلمبرداری کنید و کمی بازی کنید، احتمالا باید بعد از ظهر دستگاه خود را به شارژ بزنید.

البته تفاوت هایی نیز در این دسته وجود دارد و برخی از گوشی ها بهتر از سایر دستگاه ها ظاهر می شوند. به عنوان مثال، پیکسل ۵ که یک گوشی کوچک محسوب می شود در زمینه عمر باتری حتی عملکرد بهتری نسبت به برخی گوشی های بزرگ دارد، اما بیشتر آن را می توان یک استثنا به حساب آورد تا یک قاعده کلی.

گوشی های سوپر کامپکت (وزن متوسط: ۱۴۰ گرم)

گوشی های سوپر کامپکت

گوشی های سوپر کامپکت – اندازه ایده آل گوشی

در نهایت به سراغ دسته تقریبا منقرض شده گوشی های سوپر کامپکت می رویم که اپل به تنهایی و با عرضه آیفون SE 2020 و سپس آیفون ۱۲ مینی آنها را در سال ۲۰۲۰ دوباره زنده کرد. این دستگاه آنقدر در دست جمع و جور و راحت هستند که خیلی از ما وقتی برای اولین بار آنها را در دست می گیریم ناخودآگاه لبخند میزنیم.

مقایسه عمر باتری گوشی های سوپر کامپکت

مقایسه عمر باتری گوشی های سوپر کامپکت

مقایسه عمر باتری گوشی های سوپر کامپکت – اندازه ایده آل گوشی

هرچند بنچمارک ها و استفاده روزمره نشان داده اند که اگرچه این گوشی ها از لحاظ اندازه برای کاربر راحت هستند، اما در زمینه عمر باتری ضعیف می باشند. فشار آوردن به آنها با استفاده از دوربین و بازی کردن ایده خوبی نیست، مگر اینکه یک شارژر همراهتان باشد و حتی در یک روز با استفاده عادی نیز ممکن است قبل از غروب آفتاب به شارژر نیاز پیدا کنید. اگرچه ممکن است این موضوع در اولین سال استفاده از گوشی آن چنان مهم تلقی نشود، ولی پس از آن باتری بسیار زودتر خالی خواهد شد.

نتیجه گیری

خب….اندازه ایده آل گوشی هوشمند برای شما چقدر است؟

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
persepolis

مهم نی
فقط دوربین خوب داشته باشه
😀

Mahdi

چرا تو دسته ۶.۱ اینچی اکسپریا ۵ مارک ۲ نبود؟

m.b

همینو ایکاش نظرسنجی میکردید…
که ببینیم سلیقه کاربرای ترنجی چطوره و اصولاً ایرانی ها چه فرقی داره تمایلشون…

رسول فروغی

حتما در روزهای آینده نظرسنجی رو توی سایت و اینستاگرام ترنجی انجام میدیم

m.b

خیلی ممنون… لطف میکنید🙏

Mahdi

هرکدوم باشه مهم نی من با نرگوشی راحت کار میکنم ولی گوشی های بزرگ ترجیح میدم

Milad7

کاملا سلیقه ای هست من خودم به صفحه نمایش بالای ۶.۵ اینج علاقه دارم!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد