حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

حمله شبیه سازی شده بمب افکن های چینی علیه ناو هواپیمابر آمریکا

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | نظامی و اسلحه

شنبه گذشته یک ناو هواپیمابر آمریکایی با مجموعه همراهش وارد دریای چین جنوبی شد.  همان روز نیروی بزرگی متشکل از جنگنده ها و بمب افکن های چینی بر فراز تایوان به پرواز درآمدند و وارد آبراه شدند.

تنش بین آمریکا و چین

ارتش آمریکا در تایید خبر پیشین منتشر شده در Financial Times اعلام کرد که اخیرا بمب افکن های چینی حمله ای را علیه ناو هواپیمابر آمریکایی در دریای چین شبیه سازی کرده اند.  پس از آنکه ناو هواپیمابر تئودور روزولت هفته گذشته وارد دریای چین جنوبی شد ارتش چین هشت فروند بمب افکن H-6K ، چهار فروند جنگنده J-16 ، و یک فروند هواپیمای جنگی ضد زیر دریایی Y-8  را از سمت آسمان تایوان روانه آبراهه مورد مناقشه کرد.  داده های بررسی شده نشان می دهد ناو هواپیمابر آمریکایی از طریق کانال Bashi وارد دریای چین جنوبی شدند.

بمب افکن چینی H-6K

بمب افکن چینی H-6K

یک کارشناس نظامی چینی در گفت و گو با Global Times  چین اعلام داشت که این حرکت نیروهای چینی ممکن است یک مانور تمرینی به منظور “افزایش توانایی نبرد ارتش چین علیه ناو هواپیمابر آمریکایی” بوده باشد. یک کارشناس دیگر در گفت و گو با این روزنامه اعلام کرد که این پرواز ها “احتمالا عملیات های روتین” بوده اند و کاری به کشتی های آمریکایی نداشته اند.

گزارشات منتشر شده از مکالمات  خلبانان بمب افکن های چینی حاکی از این دارد که آنها دستورات حمله به ناو و شلیک موشک های ضد کشتی را شبیه سازی کرده اند.

سخنگوی فرماندهی ایندو- پاسیفیک (منطقه جغرافیایی متشکل از دریاهای مرتبط بین اقیانوس هند و آرام) نیروی دریایی آمریکا سروان مایک کافکا  در ایمیلی به Insider  اعلام کرد: ” ناو هواپیمابر تئودور روزولت و مجموعه همراهش به دقت تمامی حرکات نیروی دریایی و هوایی چین را تحت نظر داشته است و در هیچ بازه زمانی تهدیدی از طرف آنها متوجه کشتی ها، هواپیماها و ملوان های نیروی دریایی آمریکا نبوده است.” یک مسئول نظامی در این رابطه گفت که هواپیماهای چینی از فاصله ۲۵۰ مایلی کشتی های نیروی دریایی آمریکا نزدیک تر نشده اند. این فاصله بیشتر از رنج تقریبی موشک های ضد کشتی YJ-12  سوار بر H-6K  می باشد. اما با این وجود آنها شبیه سازی حمله را انجام داده اند.  کافکا در بیانیه خود اعلام کرد که “اقدامات برجسته شده اخیر آخرین مورد از مجموعه ای از اقدامات خشونت آمیز و بی ثبات کننده ارتش چین بوده است.”

مجموعه همراه ناو هواپیمابر تئودور روزولت

مجموعه همراه ناو هواپیمابر تئودور روزولت

وی ‌همچنین ادامه داد که “این اقدامات منعکس کننده تلاش ادامه دار ارتش چین برای استفاده از قوای نظامی اش به منظور ایجاد رعب و وحشت برای افرادی است که در مرزهای هوایی و آب های بین المللی حضور دارند و این شامل همسایگان و دیگر کشورها با ادعاهای سرزمینی در تضاد با چین می شود.” او همچنین اعلام کرد که “آمریکا با پرواز جنگنده ها و حرکت کشتی هایش در هرجایی که قوانین بین الملل اجازه بدهند، عزم خود را برای حضور عملیاتی در منطقه نشان خواهد داد.” نیروی دریایی آمریکا همچنین یکشنبه گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که ناو هواپیمابر تئودور روزولت در مسیر اعزام روتین خود به منطقه هفتم دریایی آمریکا به منظور انجام عملیات امنیت دریایی بوده است.

چین به حضور مستمر نظامی آمریکا در دریای چین جنوبی اعتراض داشته است، در حالی که در طول دهه های گذشته آمریکا به انجام عملیات های مختلف در این منطقه پرداخته است. ژائو لیژیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری در روز دوشنبه گفت: ” فرستادن مکرر کشتی های و هواپیما های نظامی از طرف آمریکا به دریای چین جنوبی که به منظور به رخ کشیدن توان نظامی اش می باشد، هیچ فایده ای برای صلح و پایداری منطقه نخواهد داشت.”

جنگنده J-16

جنگنده چینی J-16

آخرین رخدادها در دریای چین جنوبی نشانگر چالش هایی است که تیم مدیریتی بایدن برای مدیریت قدرت نظامی روز افزون چین با آنها روبرو است.  تیم مدیریتی جدید آمریکا و چین تا اینجای کار نیزضرباتی با هم رد و بدل کرده اند. پس از انتقاد وزارت خارجه آمریکا از تلاش های چین برای تحت فشار قرار دادن نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک تایوان، ژائو در کنفرانس خبری دوشنبه خود خطاب به آمریکا گفت: “به منظور جلوگیری از آسیب زدن به روابط چین و آمریکا و صلح و پایداری در تایوان، از ارسال هرگونه سیگنال غلط به نیروهای استقلال تایوان خودداری کند.”

وو چیان سخنگوی وزارت دفاع چین پنجشنبه اعلام کرد که فعالیت های نظامی چین در نزدیکی تایوان ضروری هستند و هشدار داد که اعلام استقلال تایوان از چین به معنی اعلام جنگ خواهد بود.

جان کربی سخنگوی پنتاگون در اولین جلسه بریفینگ وزارت دفاع بایدن بار دیگر حمایت آمریکا از دفاع تایوان را اعلام کرد اما گفت که “لزومی ندارد که درگیری ها به چیزی شبیه رویارویی منجر شوند.”

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

هه هه باشه حتما!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد