حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا کره شمالی هنوز کشتی جاسوسی ۵۰ سال پیش آمریکا را در معرض نمایش میگذارد؟

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | نظامی و اسلحه

هر روزه موزه جنگ موفق آزادی سرزمین پدری در پایتخت کره شمالی در پیونگ یانگ با افتخار تعدادی از غنایم گرفته شده از نیروهای آمریکایی و سازمان ملل در طول جنگ کره را به نمایش می گذارد.  اما یکی از جذابترین این غنایم چهاره سال بعد از امضای آتش بس در تاریخ ۲۷ جولای ۱۹۵۳ به دست آمد.

USS Pueblo  که هم اکنون با یونفرم های نیروی دریایی آمریکا، پرچم ها، ماشین های رمز نگاری، و اعترافات کتبی خدمه اش در رودخانه پوسانگ لنگر انداخته است، در تاریخ ۲۳ ژانویه ۱۹۶۸ هنگامی که در آب های بین المللی بود به آن شلیک شد و به اسارت کره شمالی درآمد. این اتفاق سبب شرمساری نیروی دریایی آمریکا، سازمان امنیت ملی و تیم مدیریتی رئیس جمهور جانسون شد.

یک ماموریت روتین در یک نقطه تنش زا

کشتی جاسوسی پوئبلو

کشتی جاسوسی پوئبلو در سال 1967

Pueblo یک کشتی جاسوسی کوچک بود که تجهیزات الکترونیک به منظور شنود ارتباطات بین شوروی و کره شمالی در آن قرار داده شده بود. در یازدهم ژانویه ۱۹۶۸،  Pueblo به منظور جمع آوری اطلاعات از ساسبو در ژاپن راهی ساحل شرقی کره شمالی شد. در آن زمان این عملیات آن چنان خطرآفرین تلقی نمی شد، تقریبا همه ی کشور ها عملیاتی مشابه به آن را انجام می دادند و به   Pueblo نیز دستور داده شده بود تا با حفظ فاصله ۱۲ تا ۱۳ مایلی از ساحل، در آب های بین المللی باقی بماند.

Puebloهیچ اسکورتی نیز نداشت، زیرا تمرکز ارتش آمریکا بر جنگ ویتنام بود که شدت جنگ و تعداد نفرات در آن از سال ۱۹۶۵ به طور مستمر در حال افزایش بود. اما شرایط در شبه جزیره کره همچنان پر تنش بود. سربازان کره شمالی گهگاه به خطوط دشمن نفوذ کرده و با نقض روز افزون آتش بش تعدادی از سربازان آمریکا و کره جنوبی را می کشتند‌.

فرماندهی نیروهای آمریکایی و سازمان ملل تعداد 50 مورد نقص آتش بس را در سال ۱۹۶۶ثبت کرد. از اوایل سال ۱۹۶۷ تا هنگامی که Pueblo به اسارت درآمد این آمار با افزایش چشمگیری به رقم ۶۱۰ مورد رسیده بود. این حملات روز به روز آشکارتر نیز می شدند. دو روز قبل از حمله به Pueblo  ۳۱ نفر از تکاوران کره شمالی در تلاشی ناموفق به محل اقامت رسمی رئیس جمهور کره جنوبی در سئول حمله کردند و ده ها سرباز کره جنوبی و چهار سرباز آمریکایی را کشتند.

حمله به Pueblo

خدمه کشتی آمریکایی در یک کنفرانس خبری در کره شمالی

خدمه کشتی آمریکایی در یک کنفرانس خبری در کره شمالی

Pueblo  در تاریخ ۱۲ ژانویه به محل ماموریت خود رسید و تا ۲۰ ژانویه با هیچ مشکلی مواجه نشد، تا اینکه یک کشتی  تعقیب کننده زیردریایی کره شمالی متوجه حضورش شد. دو روز بعد دو کرجی کره شمالی به تعقیب Pueblo پرداختند.

روز بعد کره شمالی خشن تر ظاهر شد. کشتی تعقیب کننده زیردریایی بازگشت و پس از دور زدن پیرامون Pueblo درباره ملیتش سوال پرسید. Pueblo که به منظور نقش برداری از آب های زمینی پرچم رمز بین المللی را برافراشته بود، با بالا بردن پرچم آمریکا به آنها پاسخ داد. پس از آنکه تعقیب کننده متوجه شد که Pueblo یک کشتی جاسوسی است، پیام داد که “یا این جا بروید یا شلیک خواهم کرد.” سپس چهار ناوچه ی اژدر افکن به تعقیب کننده پیوستند و به سرعت Pueblo را محاصره کردند. دو MiG-21 نیز با گشت زنی بالای سر آنها به عملیات اضافه شدند.

افسر فرمانده Pueblo سرگرد لوید بوچر دستور داد که کشتی بیش از پیش از ساحل فاصله بگیرد اما کشتی ها همچنان به تعقیب خود ادامه دادند. بوچر نمی خواست که کره ای ها را تحریک کند بنابراین به افرادش دستور داد که دو تیربار کالیبر 50 Pueblo را مسلح نکنند. او بر این باور بود که چون در آب های بین المللی قرار دارد، کشتی های کره شمالی شلیک نخواهند کرد و Pueblo می تواند از این مهلکه جان سالم به در برد.

تکنیسین ارشد Pueblo درخواست نابودی اسناد حساس را کرد اما افسر ارشد وی این درخواست را رد کرد. تکنسین در نهایت دستور نابودی اسناد را صادر کرد ولی دیگر خیلی دیر شده بود.

کره شمالی آتش گشود

بوچر، فرمانده کشتی آمریکایی

بوچر، فرمانده کشتی آمریکایی

ساعت 1:32 عصر، و درست دو ساعت پس از اولین تماس، کشتی تعقیب کننده با توپ 57 میلیمتری خود شروع به آتش کرد. همزمان با آن چهار ناوچه نیز با تیربارهای خود Pueblo را به رگبار بستند و همان لحظه دو نفر از خدمه آن از جمله بوچر زخمی شدند و تازه پس از این اتفاق بود که وی دستور نابودی اسناد حساس را صادر کرد.

تلاش برای نابودسازی اسناد با مشکلاتی روبرو شد. خدمه برای نابود کردن صحیح اسناد آموزش ندیده بودند. مسئله بعدی این بود که آنقدر سند و مدرک در کشتی بود که زباله سوز دیگر گنجایش نداشت. Pueblo با پیام رادیویی درخواست کمک کرد، اما نیروی دریایی هیچ کشتی آماده ای در دسترس نداشت و نیروی هوایی نیز نتوانست به موقع پاسخ دهد. کشتی  در زیر آتش بود و هیچ کمکی نیز در راه نبود، بنابراین بوچر درخواست کره ای ها برای رفتن به ساحل را پذیرفت. او اندکی کشتی را متوقف کرد تا برای پروسه نابود کردن مدارک وقت بخرد، اما فورا با آتش مجدد کشتی های کره شمالی مواجه شد. چهار نفر از سرنشینان کشتی زخمی شدند، که یکی از آنها بعدا مرد.  بوچر که دیگر چاره ای نداشت، قصد خود مبنی بر تسلیم را با پیام رادیویی مخابره کرد. Pueblo پس از دنبال کردن اسکورت کره شمالی به مدت نیم ساعت وارد آب های سرزمینی کره شد.

یک پیروز تبلیغاتی بزرگ

تور تبلیغاتی کشتی آمریکایی Pueblo در کره شمالی

تور کشتی آمریکایی Pueblo در کره شمالی

به اسارت درآوردن Pueblo و 82 نفر خدمه آن پیروزی تبلیغاتی بزرگی برای کره شمالی بود. هر چهار سال یکبار اعترافات یکی از خدمه کشتی از اعمال اشتباهشان در تلویزیون کره شمالی پخش می شود و تصاویر آمریکایی های تسلیم شده نیز در هر فرصتی نمایش داده می شود.

بعضی از اسناد ارائه شده توسط کره شمالی مشخصا جعل شده یا تغییر داده شده بودند. به عنوان مثال یک گزارش تماس بصری نشان میداد که Pueblo در مدت 12 دقیقه 500 مایل را پیموده است و مختصات های منتشر شده نیز موقعیت آن را چیزی در حدود 32 مایل درون آب های سرزمینی کره شمالی نشان می داد. اگرچه خدمه نتوانسته بودند اکثریت اسناد طبقه بندی شده درون کشتی را نابود کنند و به همین خاطر این اتفاق به یکی از بدترین شکست های اطلاعاتی تاریخ بدل شد.

برای مدت 11 ماه خدمه تحت شکنجه های مختلف قرار گرفته بودند: از کتک زدن و محرومیت از خواب گرفته تا تهدید به اعدام. آنها ابتدا از اعتراف کردن خودداری می کردند، به عنوان مثال در یک جلسه تصویر برداری همگی انگشت وسط خود را بالا آوردند و به زندان بانان خود گفتند که این نماد صلح در هاوایی است.

تیم مدیریتی جانسون کاملا خجالت زده شد. آنها در ابتدا اقدامات نظامی را نیز در نظر گرفتند، اما این کار سبب به خطر افتادن جان خدمه کشتی و شعله ور شدن دوباره جنگ کره می شد. علاوه بر آن یک هفته پس از به اسارت در آمدن Pueblo عملیات Tet در ویتنام آغاز شد و آمریکا را متوجه خود کرد. جانسون ناو هواپیمابر و جنگنده های بیشتری را روانه ژاپن و کره جنوبی کرد اما در نهایت به منظور آزاد سازی خدمه یک سال پس از آن، قبول کرد که اقدامات آمریکا اشتباه بوده است.

Pueblo به عنوان یک نماد مهم برای کره شمالی باقی ماند. پیونگ یانگ از این کشتی به عنوان نمادی از ایستادن در برابر غول امپریالیسم و پیروز شدن بدون هیچ آسیبی یاد می کند. Pueblo دومین کشتی قدیمی آمریکا می باشد که همچنان رسما در نیروی دریایی آمریکا خدمت می کند و تنها کشتی آنهاست که همچنان در اسارت دشمن می باشد.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

😡🤔🤔🤔

Milad7

من فکر میکردم از ما بدبختر وجود نداره ولی مردم کره شمالی از ما هم بد بخت ترن!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد