حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نمونه اولیه جنگنده رادارگریز KF-X کره جنوبی در آستانه آماده شدن است

نوشته

3 سال قبل | بدون دیدگاه | نظامی و اسلحه

ساخت جنگنده دو موتوره نسل پنج کره جنوبی از سپتامبر 2020 آغاز شد و انتظار می رود در آینده نزدیک صنایع هوافضای کره از نمونه اولیه تکمیل شده این جنگنده رونمایی کند. مونتاژ این محصول در ساختمان مونتاژ نهایی در مقر صنایع هوا فضای کره در Sacheon واقع در Gyeongnam در حال انجام است. با توجه به محدودیت های صنعتی کره جنوبی، انتظار می رود KF-X متکی بر برخی فناوری های خارجی باشد. از موشک های هوا به هوای Meteor اروپایی گرفته تا فناوری TF/TA (فناوری پرواز در ارتفاع کم و حفظ ارتفاع ثابت از زمین برای جلوگیری از ظاهر شدن در رادارها) اسرائیل و موتورهای F-414 آمریکایی.

جنگنده رادارگریز KF-X :

طراحی این جنگنده با تاکید بر قابلیت رادارگریزی انجام شده است و از نمونه های پیشرفته تر موشک بومی Taurus “سنگرشکن” که هم اکنون توسط F-15 های کره ای استفاده می گردند، بهره خواهد برد. کره جنوبی قبلا توانسته بود در توسعه جنگنده با برنامه F/A-50 موفق ظاهر شود که در نبردهای عراق و فیلیپین عملکرد درخشانی از خود نشان داد.

هواپیمای آموزشی T-50

هواپیمای آموزشی T-50

نسخه آموزشی این جت که T-50 نام دارد در سرتاسر جهان مورد توجه قرار گرفته است و از لحاظ توانایی های نبرد به عنوان بهترین هواپیمای آموزشی جهان که خارج از چین توسعه داده شده است، شناخته می شود. کره جنوبی برای تحقیق و توسعه KF-X تقریبا 7.9 میلیارد سرمایه گذاری کرده است و این عدد بالاترین رقمی است که برای تکمیل یک جنگنده نسل پنجم در خارج از آمریکا هزینه شده است.

انتظار می رود که کره جنوبی به یکی از پنج کشوری بدل شود که در آینده توانسته اند یک جنگنده نسل پنج را توسعه دهند، اما تاکنون فقط آمریکا، روسیه و چین توانسته اند از عهده این مهم برآیند. جنگنده های ساخته شده توسط این کشورها به ترتیب در سال های 2005، 2017 و 2020 وارد خدمت شدند.

یکی دیگر از برنامه های امیدوار کننده ای که در رابطه با تولید جنگنده های نسل پنجم در راستای برنامه KF-X کره دنبال می شود، تلاش مشترک چین و پاکستان تحت پروژه AZM  است.

ترکیه نیز به دنبال توسعه چنین هواپیمایی بوده است. اگرچه بعید به نظر می رسد که با توجه به توانایی محدود در عرصه فناوری و تجربه کم در زمین ساخت هواپیماهای نظامی، هدف ترکیه در توسعه جنگنده ای که توانایی رقابت با نمونه های خارجی را داشته باشد، محقق شود.

انتظار می رود KF-X به عنوان یک پلتفرم کم هزینه صادر شود که مخصوصا به خاطر هزینه های عملیاتی پایین آن از جذابیت خاصی برای خریداران احتمالی برخوردار باشد و بسیاری از خریداران F/A-50 و T-50 به خرید این جنگنده تمایل نشان دهند. در ارتش کره نیز قرار است این جنگنده جایگزین واحد های F-4E فانتوم و بخش قابل توجهی از واحد های F-5E و F-16C شود.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد