حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

16 سال پس از آخرین F-16 دریافتی، نیروی هوایی ارتش آمریکا به فکر خرید تعداد بیشتری از آنها است

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | نظامی و اسلحه

تقریبا 16 سال پس از دریافت آخرین F-16 ، نیروی هوایی ارتش آمریکا در نظر دارد تعداد بیشتری  از این جنگنده را به منظور جبران تاخیر در تحویل جنگنده F-35  و عوامل دیگر خریداری کند. ممکن است در کنار F-15EX تعداد بیشتری F-16 سفارش داده شود که تا زمان آماده شدن تعداد کافی F-35،  بتوانند جایگزین جنگنده های قدیمی تر شوند.

F-16 همچنان قصد بازنشستگی ندارد

تقریبا 16 سال بعد از آخرین نمونه دریافت شده، نیروی هوایی ارتش آمریکا به دنبال خرید F-16 Fighting Falcon می باشد. Steve Trimble، سردبیر بخش دفاعی مجله Aviation Week پس از مصاحبه ای با Will Roper، مسئول بخش تصاحب، فناوری و لوجستیک نیروی هوایی ارتش آمریکا، این خبر را اعلام کرد.

آخرین F-16C در تاریخ 18 مارس 2005 تحویل پایگاه هوایی Shaw در کالیفرنیای جنوبی شد. این هواپیما آخرین فروند از 2231 جنگنده F-16 بود که برای نیروی هوایی ارتش آمریکا تولید شده بودند و تحویل آنها از سال 1978 آغاز شده بود.

جنگنده نسل پنجمی F-35

جنگنده نسل پنجمی F-35

از زمان اولین نمونه تحویل شده، این هواپیما توسعه یافته و از یک جنگنده سبک رهگیر هوایی که فقط توانایی عملیات در روز را داشت  به یک جنگنده چند منظوره با سیستم های هجومی هوا به هوا و هوا به زمین تبدیل شده است. بیش از 1300 فروند از این هواپیما در بخش های مختلف نیروی هوایی آمریکا در حال خدمت هستند و ممکن است برای مدت زیادی نیز به خدمت ادامه دهند.

پس از آخرین F-16 تحویلی به نیروی هوایی آمریکا، خط تولید این جنگنده در Fort Worth در تکزاس به مونتاژ این جنگنده برای خریداران بین المللی تا تحویل آخرین F-16 به عراق در سال 2017  ادامه داد.  سپس این خط تولید در سال 2019 به Greenville در کارولینای جنوبی منتقل و شروع به ساخت F-16 Block 70/72 کرد.

ارتش آمریکا قراردادی 10 ساله به منظور تعمیرات سنکگین F-16 های خود با لاکهید مارتین امضا کرد و این شرکت نیز در دسامبر 2020  این مرکز را به عنوان مرکز تعمیر و نگهداری و نوسازی سنگین خود برای این برنامه انتخاب نمود.

روپر گفت: “وقتی به خط تولید جدید F-16 در کارولینای جنوبی نگاه می کنید متوجه می شوید که این سیستم قابلیت های بروزرسانی فوق العاده ای دارد که ارزش آن را دارند تا به عنوان بخشی از راه حل ظرفیت مورد بررسی قرار دهیم”.

دلیل این قرارداد تعمیر و نوسازی این است که در ابتدا قرار بود F-16 در سال 2025 بازنشت شود و F-35 Lightening II جایگزین آن شود. اگرچه محدویت های بودجه ای و تحویل کند تر از پیش بینی جنگنده نسل پنج و دیگر عوامل سبب شد تا نیروی هوایی مجبور شود برنامه های خود را مورد بازبینی قرار دهد و از حدود 10 سال پیش یک برنامه افزایش طول عمر (SLEP) را برای عملیاتی نگه داشتن F-16 تا حداقل سال 2048 شروع کرد.

جنگنده آمریکایی F-15

جنگنده آمریکایی F-15

اتفاق مشابهی نیز برای F-15C که قرار بود در سال 2019 بازنشست شود، رخ داد. اگرچه در مرحله اول فقط لازم بود که چهارچوب های هواپیما عوض شوند تا یکپارچگی ساختاری اش حفظ شود، اما F-15 ها هم اکنون به بال های جدیدی نیز  نیاز دارند زیرا مدت هاست که عمر مفید تخمینی آنها گذشته است.

در سال 2019 تصمیم گرفته شد تا بودجه مورد نظر برای تولید هشت جنگنده از حداقل 144 فروند F-15EX سفارش داده شده اختصاص داده شود، زیرا اینکار راه حل عملی تری نسبت به صبر کردن برای آماده شدن F-35 ها برای جایگزینی F-15C می باشد. علاوه بر این نیروی هوایی در حال ارزیابی برای کاهش تعداد کلی سفارش F-35 خود از 1763 عدد اولیه به 1050 هواپیما می باشد.

به این ترتیب نیروی هوایی که در ابتدا به دنبال یک ناوگان کاملا رادارگریز از F-22 و F-35 بود، حالا F-16 و F-15EX را نیز درخواست بودجه سال مالی 2023 خود اضافه خواهد کرد.

در مورد اینکه چه تعداد F-16  جدید و با چه مشخصاتی ساخته خواهند شد و جایگزین چه هواپیمایی می شوند هیچگونه جزئیاتی منتشر نشده است. همانطور که پیش  از این اشاره شد، خط تولید F-16 هم اکنون در حال ساخت نسخه جدید Block 70/72 می باشد که پیشرفت های زیادی نسبت به آخرین F-16 های نیروی هوایی آمریکا یعنی Block 50/52 دارد.

برخی افراد ممکن است بپرسند که چرا نیروی هوایی F-16 های جدید احتیاج دارد، چرا به جای آن صبر نمی کنند تا سفارشات F-35 آماده شود. دلیل این امر ساده و مشابه جریان F-15EX است. F-22 و F-35 به منظور پنهان ماندن از دید دشمن می بایست مهمات خود را به صورت داخلی حمل کنند و همین امر سبب می شود که هم از نظر کمی و هم ابعاد محدودیت هایی برای سلاح های مورد استفاده ایجاد شود.

F-16 و F-15EX این محدودیت را ندارند و می توانند  در حالی که مقدار زیادی تسلیحات دور ایستا با خود دارند (F-15EX حتی سلاح های مافوق صوت دارد)  این دو هواپیمای رادارگریز را دنبال کنند.

علاوه بر این همیشه رادارگریزی مورد نیاز نیست. بنابراین در این موارد می توان به جای F-22 و F-35 از جنگنده های ارزان تر F-15EX و F-16 استفاده کرد و با اینکار طول عمر ارزشمند مواد جاذب رادار این هواپیما ها را افزایش می دهند، زیرا اگر در حین پرواز آسیب ببینند، رادارگریزی هواپیما تا حد خیلی زیادی کاهش می یابد.

با سفارشات بین المللی جدید برای f-16 Fighting Falcon در چند سال اخیر، لاکهید مارتین به رکورد تحویل 5000 فروند از این جنگنده نزدیک می شود. در سپتامبر 2020، Michele A. Evans معاون اجرایی فقید شرکت لاکهید مارتین در بخش هوانوردی اعلام کرد که این شرکت تا به این جای کار 4600 فروند از این جنگنده را تحویل داده است و می بایست 130 فروند دیگر را نیز تحویل خریداران دهد و احتمال رسیدن به تعداد 5000 را کاملا محتمل می دانند.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ali.v

از آذرخش و صاعقه و کوثرهای ما چه خبر😂

Milad7

در برابر اف4 های ما حرفی برای گفتن ندارن 😛

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد