حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هواپیمای جنگنده ای که به خودش شلیک کرد

نوشته

3 سال قبل | 4 دیدگاه | نظامی و اسلحه

در سال 1956، شرکت هواپیمایی Grumman در حال تست جنگنده جدیدش F-11 Tiger ، در سواحل ایالت نیویورک بود. خلبان شروع به شلیکی ممتد و طولانی از مسلسل خود کرد و چند لحظه بعد متحمل آسیب عجیب و فاجعه باری شد که سبب فرو ریختن شیشه جلوی کانوپی و همچنین آسیب جدی به موتور هواپیمای جنگنده ای شد.

هواپیمای جنگنده ای که خودش را سرنگون کرد

F-11 Tiger نیز همانند دیگر هواپیماهای ساخت این شرکت نام یک گربه سان را بر روی خود داشت. F-11 که هواپیمای سریع و چابکی بود تنها دومین هواپیمای مافوق صوت موجود در نیروی دریایی آمریکا بود که می توانست با سرعتی بالغ بر 1347 کیلومتر بر ساعت (1.1 ماخ) پرواز کند.

این هواپیما در واقع اولین جنگنده مافوق صوت شرکت Grumman بود و کم تجربگی شرکت در رابطه با عواقب پرواز های مافوق صوت، و همچنین سرعت فوق العاده بالای جنگنده سبب نابودی یک تایگر آزمایشی شد.

همانگونه که DataGenetics توضیح می دهد، خلبان Grumman  که پرواز آزمایشی یک تایگر را در 21 سپتامبر 1956 در سواحل لانگ آیلند به عهده داشت، دماغه هواپیما را 20 درجه به پایین آورد و به نقطه ای خالی از اقیانوس هدف گرفت. او به مدت 4 ثانیه از 4 مسلسل 20 میلیمتری Colt Mk.12 خود شلیک کرد و سپس با شیب بیشتری به پایین رفت و افتربرنرها را نیز فعال کرد.

F-11 Tiger

F-11 Tiger

یک دقیقه بعد ناگهان شیشه جلوی کانوپی فرو ریخت و صداهای عجیبی از موتور شنیده شد، در نهایت هنگامی که خلبان تلاش داشت تا به باند پرواز Grumman در لانگ آیلند برگردد، موتور از کار افتاد.

خلبان گمان کرد که تصادف با یک پرنده سبب این حادثه شده است ولی بررسی سانحه دلیل دیگری را مشخص کرد؛ هنگام کاهش ارتفاع سریع، در واقع خلبان به سمت رگباری از گلوله های مسلسل 22 میلیمتری خود، پرواز کرده بود.

اگرچه گلوله ها در ابتدا سرعت بالایی داشتند، اما به علت اصطکاک ناشی از هوای پیرامون از سرعت آنها کاسته شد. سرعت گلوله ها کندتر و تایگر سریع تر شد، و این دو با عواقب فاجعه باری در آسمان به هم پیوستند.

در این حادثه تایگر طوری صدمه دید که دیگر قابل تعمیر نبود ولی خلبان با وجود اینکه به شدت آسیب دیده بود، در کمتر از شش ماه توانست به شرایط پروازی بازگردد. نیروی دریایی فقط 200 فروند تایگر خریداری کرد و آنها را نیز  هنگامی که هواپیماهای سریع تر و بهتری همچون F-8 Crusader  و F-4 Phantom II وارد کارزار شدند، بازنشسته کرد. تایگر تا سال 1969 توسط تیم پرواز نمایشی فرشتگان آبی نیروی دریایی آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
AŁɪ

این هواپیما هم مست بوده حالت طبیعی نداشته .

ali_s

یه قطعش حتما ایرانی بوده🤣

Mahdi

سرعتش از گلوله بیشتر بوده

Milad7

چاقو دسته ی خودش را برید =))

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد