حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

از کرونای انگلیسی چه می دانیم؟

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | پزشکی و سلامت

مطالعات اخیر نشان داده است که گونه جدید Covid-19 یا همان کرونای انگلیسی نسبت به گونه ی قدیمی آن قدرت سرایت فوق العاده بیشتری دارد. از این رو می توان نتیجه گرفت که عدد سرایت پایه یا همان عدد R چیزی بین 0.4 تا 0.7 افزایش یافته است.

سرعت چندبرابری سرایت کوید جهش یافته انگلیسی

عدد R متوسط تعداد افرادی است که یک فرد آلوده، افراد دیگر را آلوده می کند. اگر این عدد بالاتر از 1 باشد، همه گیری در حال رشد است. عدد سرایت پایه اخیرا در انگلستان بین 1.1 و 1.3 براورد شده است. برای اینکه تعداد موارد ابتلا کاهش یابد این عدد باید زیر 1 باشد.

پروفسور اکسل گاندی از کالج امپریال لندن اظهار داشت که:

“تفاوت بین انواع ویروس ها خیلی زیاد است. تفاوت زیادی در سرعت سرایت ویروس جدید با ویروس قبلی وجود دارد. از زمان آغاز همه گیری این جدی ترین تغییر در ویروس است.”

بررسی های امپریال کالج نشان می دهد که سرایت گونه جدید در قرنطینه ی ماه نوامبر در انگلیس سه برابر شد، این در حالی ست که گونه قبلی یک سوم کاهش یافته بود.

با این جهش موارد ابتلای Covid-19 به سرعت در حال افزایش است و تعداد موارد ثبت شده در یک روز،  در روز پنجشنبه به بالاترین حد خود رسید.

نتایج اولیه نشان داد که ویروس انگلیسی در بین افراد زیر 20 سال به ویژه نوجوانان با سرعت بیشتری گسترش می یابد. اما طبق گفته پروفسور گاندی (یکی از اعضای تیم تحقیقات )، آخرین داده ها نشان می دهد که در تمام گروه های سنی به سرعت در حال گسترش است.

یک توجیه احتمالی این است که داده های اولیه در زمان قرنطینه ی ماه نوامبر جمع آوری شد و این در حالی بود که مدارس باز بودند و فعالیت های بزرگسالان محدودتر بود. اما اکنون مشاهده می کنیم که ویروس جدید باعث افزایش عفونت در تمام گروه های سنی شده است.

اعمال محدودیت های بیشتر

پروفسور جیم نایسمیت از دانشگاه آکسفورد معتقد است که با توجه به یافته های جدید به زودی محدودیت های شدیدتری باید اعمال شود. او اینگونه اظهار داشت:

“داده های امپریال کالج بهترین تجزیه و تحلیل تا به امروز است و نشان می دهد که اقدامات ما تا به امروزنسبت به ویروس جدید انگلیسی نتوانسته عدد سرایت پایه را به زیر 1 تقلیل دهد. به عبارت دیگر، اگر اقدامات جدی و متفاوتی اعمال نشود، ویروس انگلیسی روند افزایشی خواهد داشت و این به معنی عفونت بیشتر، بستری بیشتر و مرگ و میر زیادتر است.”

جالب ترین بخش این تحقیق این است که قرنطینه ی ماه نوامبر در انگلیس، اگرچه برای بسیاری از افراد سخت بود، اما نتوانست مانع از انتشار ویروس جدید جهش یافته شود. در همان حین که محدودیت های شدید منجر به کاهش یک سومی گونه ی قبلی ویروس شد، شاهد رشد سه برابری ویروس جدید بودیم. به همین دلیل است که محدودیت های ناگهانی شدید در سراسر کشور اعمال شد.

مشخص نیست که آیا محدودیت های موجود برای کنترل شیوع ویروس کافی خواهد بود یا خیر. با توجه به این واقعیت که برای متوقف کردن گونه اولیه ویروس دوبار قرنطینه اعمال شد تا فشار از روی کادر درمان کمتر شود، بسیاری از دانشمندان نگرانند که سخت گیری های بیشتری برای ویروس جدید لازم باشد.

با واکسیناسیون کافی افراد سطح عفونت کاهش پیدا خواهد کرد. اما تا این کار اجرایی شود، بیش از هر زمان دیگری مهم است که افراد دستورالعمل های فاصله اجتماعی را رعایت کنند، در صورت لزوم ماسک بزنند و دست های خود را مرتب بشویند.

سال جدید امید به زندگی عادی را در چند ماه آینده به ارمغان می آورد اما گونه جدید ویروس را که همه ما باید در روزها و هفته های آینده با آن مبارزه کنیم نیز به همراه دارد.

پروفسور لارنس یانگ از دانشگاه واریک گفت که نشانه های اولیه حاکی از این است که واکسن ها در برابر گونه انگلیسی ویروس موثر هستند. وی ادامه داد:

“ویروس های جهش یافته از ابتدای شیوع همه گیری وجود داشته اند و این روند طبیعی زندگی ویروس هاست که در حین تکثیر خود را با بدن میزبان وفق می دهند. بیشتر این جهش ها هیچ تاثیری در رفتار ویروس ندارند، اما گاهی اوقات می توانند توانایی ویروس را برای سرایت بیشتر، بهبود ببخشند و آن ها را در برابر پاسخ سیستم ایمنی بدن میزبان مقاوم کنند.”

برای درک اینکه چرا این گونه جدید به سرعت در حال شیوع است، تحقیقات بیشتری لازم است. اما نشانه های اولیه نشان می دهند که واکسن ها نسبت به آن موثر هستند.

سازمان بهداشت عمومی انگلیس ویروس جدید را “Variant of Concern 202012/01” یا VOC نامگذاری کرد.

ویروس انگلیسی در ماه نوامبر کشف شد و تصور می شود که منشا آن جنوب شرقی انگلیس  و در ماه سپتامبر باشد. هیچ مدرکی دال بر این وجود ندارد که گونه جدید ویروس کشنده تر باشد، اما افزایش تعداد موارد ابتلا به خودی خود موجب فشار بیشتر برکادر درمان می شود.

اکنون این گونه جدید را می توان در سراسر انگلستان به جز ایرلند شمالی مشاهده کرد، البته لندن و  جنوب شرقی و شرق انگلیس را بیشتر ازبقیه درگیر خود کرده است.

به نظرشما آیا این گونه جدید، ایران  را هم همچون انگلیس به شدت درگیر خود خواهد کرد؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

نسخه ی باکلاس تر کرونای چینی هست

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عاطفه رشیدی