حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فناوری UWB یا Ultra Wideband چیست؟

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | فناوری‌های نوین

در محصولات پرچمدار اخیر اپل و سامسونگ شاهد فناوری UWB یا Ultra Wideband هستیم. اما پرسش اینجاست که این فناوری چیست؟  این ویژگی مشابه بلوتوث یا Wi-Fi کار می کند، اما پهنای باند بیشتر و دامنه کوتاه تری دارد. جالب است که ایده پشت آن بیش از ۱۰۰ سال وجود داشته است.

بد نیست بدانید که در حال حاضر فناوری UWB همچنین در آیفون ۱۱ اپل از طریق تراشه اپل U1 و همچنین در نسخه 5G سامسونگ Galaxy S20 برای اتصال به شبکه های میلیمتر نسل پنجم وجود دارد.

فناوری UWB چیست؟

مخفف UWB به فناوری Ultra Wideband (باند فوق العاده گسترده، در ترجمه آزاد) اشاره دارد که امواج الکترومغناطیسی مانند Bluetooth و Wi-Fi را ساطع می کند، اما با فرکانس بالاتر کار می کند. با توجه به این ویژگی اجازه می دهد تا انتقال داده بسیار سریعتر و با ظرفیت بیشتر انجام شود، که به مکان یابی و ارتباط دقیقتر دستگاه کمک می کند.

این فناوری با شناسایی محل دقیق دستگاههایی که گیرنده های UWB دارند، امواج الکترومغناطیسی را قادر می سازد تا محیط را در آنِ واحد تشخیص دهند. هنگامی که اتصال برقرار شد، پایدار باقی می ماند و امکان برقراری ارتباط با زمان پاسخ کمتر را فراهم می کند.

UWB

UWB

از آنجا که سنسور با پهنای باند بسیار بالا (500 مگاهرتز) کار می کند، با دستگاه های دیگر که از فرکانس رادیویی نیز استفاده می کنند تداخل ایجاد نمی کند.

این فناوری UWB چگونه کار می کند؟

تراشه UWB پالس های الکترومغناطیسی را در شعاع ۱۰ متری می فرستد و دستگاه های گیرنده را در حدود ۲ نانو ثانیه شناسایی می کند. در اصل مانند یک رادار کار می کند، که یک فضا را اسکن می کند و دستگاه ها را با دقت شناسایی می کند و باعث ایجاد ارتباط بین آنها می شود.

از آنجا که گیرنده ها امواج الکترومغناطیسی ورودی را به داده تبدیل می کنند، تراشه UWB برای انتقال پرونده های بزرگ بین دستگاه ایده آل است. با این حال، استفاده از فضا محدود است و مانند محیط Wi-Fi در محیط های دارای دیوارهای زیادی کار خوبی انجام نمی دهد. با این حال، دامنه کوچک آن همراه با فرکانس بالا همان چیزی است که امکان اتصال ایمن و بدون خطر تداخل را فراهم می کند.

سیستم شناسایی فضایی قبلاً از طریق بلوتوث و Wi-Fi در تلفن های هوشمند مورد استفاده قرار می گرفت، اما اپل اولین تولید کننده گوشی های هوشمند بود که آن را با فناوری iPhone 11 در فناوری UWB گنجانید که باعث افزایش دقت، ثبات و سرعت سیگنال، و همچنین ظرفیت انتقال داده می شود.

همچنین از ویژگی UWB برای بازگشایی درب خودرو نیز استفاده می شود. بنا به ویژگی که دارد، وقتی به ماشین خود نزدیک می شوید، قفل باز می شود و وقتی آن را درون ماشین می گذارید به معنی حضور درون خودرو است، پس بدون نیاز به سوییچ می توانید استارت بزنید.

نظر شما درباره فناوری UWB چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

مرسی اطلاعات عمومی 😛

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)