حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه های ۵ نانومتری TSMC آماده تحویل هستند، ۳ نانومتری ها برای نیمه دوم ۲۰۲۲

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | پردازشگرها

شرکت TSMC میزبان سمپوزیوم فناوری سالانه خود است و نقشه راه خود را برای دو سال آینده به تفصیل شرح داده است. در آن جا عنوان شد که تراشه های ۵ نانومتری TSMC آماده تحویل هستند.. برای تراشه های ۳ نانومتری ها نیمه دوم ۲۰۲۲ زمان بندی شده اند.

تراشه های ۵ نانومتری TSMC

TSMC

TSMC

در حال حاضر، این شرکت چیپست هایی را در فناوری فرآیند ۵ نانومتری (با کد N5) تولید می کند و انتظار می رود که اپل با سری آیفون ۱۲ مشتری و مصرف کننده اصلی آن باشد.

این سازنده تایوانی با بیان اینکه در مورد فناوری فرآیند ۳ نانومتری (همچنین به آن N3 گفته می شود) نشان داد که مسیری متفاوت در معماری نسبت به رقیب خود سامسونگ طی خواهد کرد و تولید انبوه را در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد.

چندین مرحله بین N5 و N3 وجود دارد که اولین آنها N5P است. این کارخانه از همان ریخته گری استفاده می کند اما 5٪ افزایش سرعت و 10٪ کاهش مصرف انرژی را به همراه خواهد داشت و برنامه های تولیدی در سال ۲۰۲۱ است. سپس N4 وجود دارد که تکامل بیشتری در لایه های EUV است و تا چارک پایانی سال ۲۰۲۱ توسعه خواهد یافت بنابراین می تواند در اوایل سال 2022 آماده تولید و توزیع شود.

تراشه های 3 نانومتری برخلاف سامسونگ و ساختار GAA آن، با ترانزیستورهای FinFET ساخته می شوند. TSMC در حال برنامه ریزی برای راه حل N3 خود برای استفاده از “ویژگی های نوآورانه” است تا بتواند 10 تا 15٪ عملکرد امیدوار کننده با مصرف انرژی 30٪ کمتر را به دنبال داشته باشد. مساحت برد 1.7 برابر خواهد شد، به این معنی که تراشه 3 نانومتری باید 0.58 برابر اندازه 5 نانومتر باشد.

با این حال، کوچک شدن به طور مستقیم به تمام ساختارها منجر نمی شود زیرا همه اجزا نمی توانند ضمن حفظ عملکرد در بهترین حالت، همان مسیر ریاضی را طی کنند. با توجه به محدودیت های SRAM، در واقعیت ، میزان مرگ حدود 26٪ کوچکتر خواهد بود.

از نظر مصرف کننده، انتظار می رود تراشه های ۳ نانومتری درست برای زمان تعطیلات ۲۰۲۲ به تلفن های هوشمند وارد شوند.

نظر شما چیست؟ منتظر تراشه های کم نانومتری (!) هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

۱ نانومتری چی بشه

Milad7

خوش خبر باشی 😛

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)