حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

توافق اپل و TSMC بابت عدم پرداخت هزینه تراشه های معیوب 3 نانومتری A17

نوشته

8 ماه قبل | بدون دیدگاه | اپل

انتظار می‌رود دو مدل iPhone 15 Pro اپل اولین و تنها گوشی‌های هوشمندی باشند که برای مدتی از یک تراشه 3 نانومتری بهره می‌برند. گزارش جدیدی توسط The Information توضیح می‌دهد که چگونه یک معامله بین اپل و TSMC باعث می‌شود تا تولیدکننده آیفون هزینه‌ای بابت تراشه های معیوب 3 نانومتری A17 در سری آیفون 15 پرو به کمپانی تایوانی پرداخت نکند.

توافق اپل و TSMC برای تراشه 3 نانومتری

شایعه شده است که آیفون 15 پرو دارای تراشه A17 Bionic می‌باشد؛ اولین تراشه اپل که با فرآیند 3 نانومتری ساخته شده است. این فرآیند اجازه می‌دهد تا ترانزیستورها فشرده‌تر شده و درنتیجه عملکرد و کارایی بهتری داشته باشند.

معرفی فناوری ارتقایافته 3 نانومتری شامل تولید تعداد زیادی تراشه معیوب تا زمانی که فرآیند ساخت کامل شود نیز می‌باشد. بر اساس اطلاعات، TSMC فقط برای تراشه‌هایی که بدون مشکل ساخته شده‌اند، بدون هیچ هزینه‌ای برای تراشه‌های معیوب، از اپل پول می‌گیرد. این عمل بسیار غیرمتعارف است، زیرا مشتریان TSMC معمولاً باید برای ویفر و تمام قالب‌های موجود در آن، ازجمله هر نوع معیوب‌شده، هزینه پرداخت کنند.

بدین‌ترتیب، اپل میلیاردها دلار در هزینه‌های مربوط به کار کردن پیچیدگی‌های یک فرآیند جدید صرفه‌جویی می‌کند. درهمین‌حال، TSMC به‌اندازه‌ای از اپل به‌عنوان بزرگترین مشتری خود درآمد کسب می‌کند که صرف هزینه‌های تولید تراشه‌های معیوب، منطقی است. به‌نوبه‌ی خود، TSMC می‌تواند روند تولید تراشه‌های 3 نانومتری خود را قبل از باز کردن سفارش‌های خود به شرکت‌های دیگری غیر از اپل بهبود بخشد.

توافق اپل و TSMC برای تراشه 3 نانومتری

توافق اپل و TSMC برای تراشه 3 نانومتری

The Information می‌افزاید که فرآیند ساخت تراشه 3 نانومتری TSMC نرخ بازدهی بین 70 تا 80 درصد داشته است. این بدان معناست که از هر 5 چیپ تولیدشده با فرآیند جدید، 1 مورد معیوب است، اما اپل هزینه موارد غیرقابل استفاده را پرداخت نمی‌کند.

به‌طور خلاصه، جایگاه اپل به‌عنوان بزرگترین مشتری TSMC به سازنده آیفون کمک می‌کند تا از رقبا جلوتر بماند و درعین‌حال میلیاردها دلار صرفه‌جویی کند. در مورد اینکه اپل چقدر جلوتر از رقبا خواهد بود، این گزارش از اینتل به‌عنوان تنها مشتری دیگر با تجارت تراشه‌های 3 نانومتری در سال آینده یاد می‌کند.

اندازه سفارش‌های اپل همچنین به TSMC این امکان را می‌دهد که سریع‌تر یاد بگیرد که چگونه یک فرآیند را در طول تولید انبوه بهبود بخشد. زمانی که مشکلات تولید و بازده تولید تراشه‌های 3 نانومتری بهبود یابد و سایر مشتریان به‌دنبال این فناوری باشند، TSMC می‌تواند قیمت‌های بالاتری را از آن مشتریان بخواهد و همچنین برای قالب‌های معیوب نیز هزینه‌ای جداگانه دریافت کند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی