حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چیپست های ۵ نانومتری به دلیل کرونا شاید دیرتر از راه برسند

نوشته

3 سال قبل | 4 دیدگاه | پردازشگرها

سه روز پیش در ترنجی خواندیم که تعویق برنامه تولید چیپست های ۳ نانومتری سامسونگ به دلیل کرونا را شاهد خواهیم بود. امشب اما گفته می شود که چیپست های ۵ نانومتری به دلیل کرونا شاید دیرتر از راه برسند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

چیپست های ۵ نانومتری

چیپست های ۵ نانومتری

چیپست های ۵ نانومتری

سامسونگ قصد داشت تولید انبوه پردازنده‌های ۳ نانومتری را در سال ۲۰۲۱ آغاز کند اما پس از شیوع کرونا، این شرکت امیدوار است که بتواند این کار را تا سال ۲۰۲۲ انجام دهد. سامسونگ گفته است که نسل بعدی پردازنده‌ های ۳ نانومتری در مقایسه با تراشه های ۵ نانومتری از ۵۰ درصد صرفه جویی در مصرف انرژی و 35 درصد عملکرد بهتر برخوردار است.

سامسونگ در تراشه های ۳ نانومتری از فناوری ترانزیستورهای FinFET به‌جای فناوری MBCFET استفاده می کند. فرایند تولید FinFET ویژه است و این امر باعث می شود تا سامسونگ بتواند از آن در تراشه 3 نانومتری استفاده کند.

همچنین شرکت الکترونیکی TSMC قصد دارد در 2022-2023 از این تکنولوژی نیز عبور کند. این شرکت بزرگترین تولیدکننده تجهیزات و پردازنده های به‌کار رفته در گوشی های موبایل است. تولیدات این شرکت شامل پردازنده های A-X اپل، تراشه های کوالکام اسنپدراگون و چیپست های Kirin هواوی است.

تعویق برنامه تولید چیپست های ۳ نانومتری سامسونگ به دلیل کرونا

مشکل فرآیند مورد استفاده در تولید تراشه ها مربوط به تعداد ترانزیستورهایی است که می توانند در یک میلی متر مربع جای بگیرند. هر چه این عدد بزرگتر باشد، تراشه قدرتمندتر و با صرفه تر است. از آغاز سال 2020 هر دو شرکت TSMC و سامسونگ قرار است خط تولید خود را به ساخت تراشه‌های ۵ نانومتری، که تقریبا 84٪ ترانزیستور بیشتر در هر میلی متر مربع نسبت به تعداد مورد استفاده در تراشه های ۷ نانومتری فعلی دارد، اختصاص دهند. تراشه های ۵ نانومتری تراکم ترانزیستور 171.3 میلیون در هر میلی متر مربع دارند.

با این تعریف، پردازنده ۷ نانومتری A13 Bionic اپل دارای 8.5 میلیارد ترانزیستور است؛ در حالی که پردازنده ۵ نانومتری A14 Bionic پانزده میلیارد ترانزیستور دارد. به جز این ها باید دید دنیای فناوری برای تراشه‌های 2.1 نانومتری ، 1.5 نانومتری و ۱ نانومتری چکار خواهد کرد.

شرکت TSMC ماه ژوئن اعلام کرد که تحقیق و توسعه را در چیپست های 2 نانومتری آغاز کرده است و در بهترین شرایط، می تواند آنها را در سال 2024 تولید انبوه کند. اما حقیقت این است که هم TSMC و هم سامسونگ هزینه لازم برای ساخت تچهیزات و گوشی های هوشمند را ندارند تا از چیپست 5 نانومتری استفاده کنند.

نظر شما چیست؟ منتظر چیپست های ۵ نانومتری هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
arsalan2_3

یعنی آخرش 1نانومترییه؟🤔

calantar

نه داداش بعدش میرن سراغ پیکو متر

pooria

اخه من نمیدونم درسته قدرت میره بالا ولی داریم کپتر به قیمت های حداقل 2 هزار دلار نزدیک میشیم این همه قدرت به چه درد میخوره وقتی برای کارهای بسیار سنگین میشه از pc استفاده کرد اونم فقط برای پردازنده نه گرافیک که اکثرشون از قافله جا موندن

Milad7

پووووف کی راحت میشیم 🤕

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)