حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی لپتاپ هواوی میت بوک ایکس پرو

اگر یک لپتاپ قابل حمل، خوش ساخت و با نمایشگر بسیار خوب بخواهید چند انتخاب محدود در بازار دارید. پس از اینکه ابتدا سیستم عامل مورد نیاز خود را انتخاب کنید حتی انتخاب ها بسیار محدودتر می شود. اگر کاربر ویندوز هستید امروز بررسی یک دستگاه خارق العاده ویندوزی را در ترنجی با هم خواهیم داشت. یک بررسی از برندی که شاید عادت نداشته باشید نام آن را روی لپتاپ ها ببینید! امروز می خواهیم لپتاپ پرچمدار هواوی میت بوک ایکس پرو را با هم بررسی کنیم و می تواند دید تازه ای به شما ببخشد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا کمی عمیق تر با هواوی Matebook X Pro آشنا شوید.

نقد و بررسی لپتاپ هواوی میت بوک ایکس پرو

نقد و بررسی لپتاپ هواوی میت بوک ایکس پرو

نقد و بررسی لپتاپ هواوی میت بوک ایکس پرو

درست همانند موبایل یا اگر بخواهیم کلی نگاه کنیم، درست مانند خرید هر چیزی؛ ابتدا باید بدانید که نیاز شما چیست. وقتی بدانید که چه می خواهید، می توانید انتخاب خوبی داشته باشید. به همین دلیل شرکت های مختلف تولیدات مختلفی دارند تا نیازهای کاربران را پوشش بدهند. هواوی مدتی است که به بازار لپتاپ‌ها ورود کرده و مشخصا علاقه‌ای به دسته بندی بازی یا لپتاپ‌های فوق اقتصادی ندارد. نگاه هواوی در بخش لپتاپ را می توان بیشتر معطوف به اولترابوک یا لپتاپ‌های سبک و باریک دید.

هواوی MateBook X Pro اولتربوک پرچمدار این شرکت چینی است. آنباکسینگ این محصول را باهم در ترنجی داشتیم و می توانید دوباره آن را ببینید. بسته بندی این لپتاپ از همان ابتدا مقدمه‌چینی رویارویی با یک دستگاه جذاب را می کند.

هواوی میت بوک ایکس پرو بدون هیچ شکی جز انگشت شمار دستگاه های خوش‌ساخت بازار است. هر برند معمولا یک محصول در این رده دارد که پرچمدار تولیداتش محسوب می شود. البته که به صورت کلی شاید دو پرچمدار در هر برند وجود داشته باشد، یک پرچمدار گیمینگ که خود را با مشخصات سخت افزاری غرق می کند و به قابل حمل بودن اهمیت چندانی نمی دهد و یک پرچمدار اولترابوک. این که من می گویم هر برند یک پرچمدار با این کیفیت ساخت دارد دلیلش این است که شخصا بیشتر نگاه اولترابوکی دارم.

آنباکسینگ لپتاپ هواوی میت بوک ایکس پرو (MateBook X Pro)

سری XPS دل، Spectre اچ پی، پرستیژ MSI، گلکسی بوک فلکس سامسونگ، اس ۷ اسیر و یا سرفیس بوک های مایکروسافت محصولات ویندوزی هستند که شما می توانید هم کلاس میت بوک ایکس پرو بدانید. اگر سیستم عامل را به مک هم گسترش بدهید باید بگویم مشخصا مکبوک ها هم رقیب این دستگاه هستند. البته بین مدل پرو یا ایر باید کمی سبک-سنگین کرد اما به صورت کلی بیشتر با سری پرو رقابت دارد تا سری ایر.

حالا که حدودا متوجه هستید با چه دستگاهی رو‌به‌رو هستیم و باید در مقابل چه گزینه هایی قد علم کند، به سراغ خود دستگاه می رویم.

طراحی هواوی MateBook X Pro

طراحی هواوی MateBook X Pro

طراحی هواوی MateBook X Pro

هواوی میت بوک ایکس پرو آنقدر خوش‌ساخت هست که از نگاه کردن به آن لذت ببرید. من معمولا دقت و وسواس بالایی در کیفیت ساخت محصولات دارم و بدون شک باید بگویم که خروجی هواوی من را کاملا مجاب کرده که این لپتاپ واقعا پرچمدار است و حرف های زیادی برای گفتن در مقابل رقبا دارد.

اجازه بدهید تعارف را کنار بگذاریم، این طراحی یک الهام خیلی عمیق از طراحی مک بوک های اپل گرفته است. از سیستم خنک کننده بگیرید تا لولا، کیبرد و حتی رنگ بندی. اینکه این موضوع خوب است یا بد یک بحث جداست و من شخصا برای نوآوری احترام بیشتری قائلم. مثال کوتاهی که بخواهم برای شما بزنم مثلا طراحی های زمخت رنو برای من بسیار جذاب تر از خودروهای مشابه هم چینی یا کره‌ای است؛ چرا که شما یک نگاه نو را دریافت می کنید نه یک کلون از بهترین را.

البته که این به معنی عبارت کلیشه ای “کپی بودن” نیست. هواوی در میت بوک ایکس پرو نوآوری های خوبی از خود نیز داشته است. مثلا وب‌کم این دستگاه درون کیبردش است و با فشردن کلید مذکور به صورت پاپ آپ بیرون می آید. این برای حاشیه کمتر نمایشگر انجام شده و خوب است اما اگر خیلی مکالمه ویدیویی می کنید باید بدانید که آن سوی مکالمه شما را از زاویه متفاوتی می بینند!

وبکم هواوی میت بوک ایکس پرو

وبکم هواوی میت بوک ایکس پرو

یا مثلا همین نمایشگر، در میت بوک ایکس پرو کم حاشیه تر از نمونه مشابه و پشتیبانی از پنل لمسی است. این جا شما نمایشگری دارید که واقعا از نگاه کردن به آن سیر نمی شوید. دوست دارم درباره آن در بخش نمایشگر صحبت کنم اما تا جایی که به طراحی مربوط می شود باید بدانید که حاشیه بسیار کم آن و شیشه محافظ براقش برای من انتخاب‌های خوبی هستند. برخلاف خیلی از کاربران که نمایشگر مات را می پسندند، شخصا نمایشگر مات را نمی پسندم؛ هر چند که آن در شرایط نوری عجیب غریب می تواند دوست داشتنی تر از نمایشگر براق باشد.

مکانیسم کیبرد و کلیت تاچ‌پد هم متفات است که اولی را مثبت و دومی را نه چندان متفاوت می بینم. موضوع مهم درباره کیبرد Matebook X Pro عمق مناسب کلیدها به همراه قابل اعتماد بودن آن ها در فشرده شدن صحیح است. صدای کیبرد در هنگام تایپ نیز کاملا قابل پذیرش است.

آ … به ناگهان لپتاپ را باز کرده ام و درباره مواردی در حال صحبت هستم که باید کمی دیرتر به آن ها می رسیدیم. اجازه بدهید درباره وزن و ضخامت صحبت کنیم. هواوی MateBook X Pro در زمینه وزن و ضخامت نسبت به رقبای خود در موقعیت خوبی قرار می گیرد. وزن ۱.۳ کیلوگرمی برای این لپتاپ تقریبا ۱۴ اینچی و ضخامت ۱۴.۶ میلی متر این دستگاه را که در ابعاد کلی یک برگه A4 است، بسیار قاب حمل و مناسب برای افرادی که مدام در حرکت هستند می کند.

شارژر ۶۵ وات آن نیز ابعاد بسیار مناسبی دارد و برای توصیف باید بگویم که درون مشت شما جای می گیرد. این همچنان به قابل حمل بودن دستگاه می افزاید.

بدنه آلومینیومی هواوی میت بوک ایکس در رنگ خاکستری که برای ترنجی ارسال شده بود، زیبایی خاصی داشت. کیفیت ساخت همانطور که بالاتر گفتیم بسیار بالاست و کوچکترین ناهمگونی در بدنه، درزها یا لبه های تراش خورده دستگاه که آن را باریک تر چیزی هم که هست نشان می دهد، وجود ندارد.

به لطف مکانیسم لولا طراحی شده توسط هواوی باید بگویم جز معدود دستگاه هایی است که فقط با یک انگشت و بدون نیاز به نگه داشتن لپتاپ با دست دیگر، باز می شود. بله، درست گفتید؛ مثل مک بوک!

البته به یاد داشته باشید که اگر لپتاپ روی سطحی باشد که پایه های پلاستیکی زیر دستگاه نتوانند اصطکاک مناسبی با آن ایجاد کنند، در پروسه باز شدن درب لپتاپ شاهد سرخوردن آن روی میز خواهید بود.

زاویه باز شدن لولا محدود است و به صورت ۱۸۰ درجه باز نمی شود اما فکر نمی کنم این موضوع در استفاده روزمره خیلی آزاردهنده باشد. درجه باز شدن لولا البته از یک نظر دیگر میز محدودیت داشته که آن خروجی سیستم خنک‌کننده است. به همین دلیل هواوی ترجیح داده امکان باز شدن ۱۸۰ درجه را ارایه نکند.

لولا این دستگاه همچنین تا زاویه بسیار بسته ای می تواند خود را حفظ کند و تنها در زاویه صفر بسته شود.

درباره سیستم خنک کننده میت بوک ایکس پرو باید بگویم که مجموعه ای از عشق و نفرت هاست. مثلا اینه زیر لپتاپ روزنه‌ای برای ورودی هوا در نظر گرفته نشده و ورودی ها روی لبه های سمت راست، چپ و پشت دستگاه (زیر لولا) است، دوست داشتنی است. به این صورت شما می توانید بدون نگران از بسته شدن راه ورودی هوا، آن را روی پا یا هر سطح دیگری بگذارید. خب البته به همین دلیل مثلا اگر شما از طرفداران کول-پد هستید، این موجود اصلا برای کمک به سیستم تهویه هوا کارا نخواهد بود.

خروجی هوا

خروجی هوا

نکته منفی اما اینجاست که خروجی هوا با تمام تلاش هواوی برای به عقب راندن و عدم قرار گرفتن مسیر باد روی نمایشگر و در نتیجه انحراف آن به آن سوی لولا اما وقتی که مثلا روی سطحی غیرمسطح قرار بگیرد، امکان بسته شدن راه خروجی و در نتیجه داغ شدن دستگاه را به وجود می آورد. البته این مشکل زمانی که روی میز مسطح قرار بگیرد وجود ندارد. همچنان اما به دلیل فضای محدود در اختیار برای جریان یافتن هوا می توان گفت وقتی که دستگاه تحت پرداش سنگین است، جریان هوا به خوبی جابه‌جا نمی شود.

درباره ورودی جریان هوا صحبت کردیم و بد نیست بدانید که این ورودها همزمان خروجی دو بلندگوی زیرین دستگاه هم هستند. میت بوک ایکس پرو دو بلندگو هم درکنار کیبرد و رو به صورت کاربر دارد. به این تریبت چهار بلندگو در نظر گرفته شده به همراه گواهی دالبی که دارند صدای بسیار دوست داشتنی، بیس مناسب، فراگیر، با جزئیات و بلندی را تولید می کنند. این لپتاپ را جز معدود لپتاپ هایی می دانیم که می شود با آن فیلم دید و نیازی به بلندگوی خارجی نداشت. یا در یک فضای حدود ۴۰ متری از صدای موزیک لذت برد.

موقعیت میکروفون های هواوی MateBook X Pro

موقعیت میکروفون های هواوی MateBook X Pro

درباره بلندگو صحبت شد و درباره در مجموع ]چهار میکروفون آن نیز باید صحبت کنیم که وظیفه دریافت صدای شما از هر گوشه اتفاق دارد و برای مکالمه می تواند کاملا مناسب باشد.

هواوی می توانست مثل خیلی از تولیدکننده ها، برای اولترابوک پرچمدار خود، استفاده USB A ملغی کند اما اینکار را نکرده و چقدر خوب که این کار را نکرده است. هر قدر هم که شما به روز باشید باز در این روزگار گذرتان به پورت USB A می افتد. این پورت در ضخیم ترین بخش دستگاه به اندازه همین پورت است، قرار دارد.

همچنین دو پورت USB C که یکی از تاندربولت ۳ پشتیبانی می کند در سوی دیگر لپتاپ قرار گرفته است. پورت شارژر مجزا وجود ندارد و دستگاه با پورت  USB C شارژ می شود. جالب است بدانید که اگر کارتان گیر بود این دستگاه با شارژر موبایل هم می تواند تا حدودی شارژ شده و کار شما راه بیاندازد. البته توصیه می شود این کار را در حالت خاموش بودن لپتاپ انجام دهید چون مصرف انرژی میت بوک ایکس پرو و نمایشگر 3K آن آنقدر هست که توان شارژر (حتی سریع) موبایل شما را ببلعد!

موضوع دیگری درباره طراحی باقی نمی ماند اما قبل از روشن کردن دستگاه می خواهیم درباره قسمت شیرین روشن شدنش صحبت کنیم. لپتاپ های زیادی هستند که حسگراثرانگشت دارند، لپتاپ‌های کمی هستند که حسگراثرانگشت خازنی سریع دارند و من تقریبا لپتاپی ندیده ام که همانند میت بوک ایکس پرو دقیقا همان زمانی که شما دکمه روشن (یکپارچه با حسگر اثرانگشت) را می فشارید تا دستگاه روشن شود، اثرانگشت شما را هم شناسایی می کند و مستقیما وارد ویندوز شده و نیازی نیست که شما آن جا دوباره انگشت خود را روی آن بگذارید.

این یک توییک کوچک است که البته می تواند خیلی دوست داشتنی و کار راه انداز باشد. وقتی دستگاه شما تنها در چند ثانیه روشن می شود چرا چند ثانیه صبر کند تا شما انگشتتان را روی حسگر اثرانگشت بگذارید تا شما را بشناسد؟! این دستگاه از همان لحظه اول شما را خواهد شناخت!

نمایشگر هواوی میت بوک ایکس پرو

بعد از طراحی مشخصا واضح‌ترین دلیل برای خرید MateBook X Pro همین نمایشگر است. نمایشگر با حاشیه بسیار کم، روشنایی عالی، رنگ های زنده، زاویه دید بسیار خوب، رزلوشن بالا، نسبت تصویر جذاب و البته پنل تاچ!

آ … خیلی بالا رفتید، باید کمی پایین بیاورمتان! درست مانند آن شرایطی که شما از فرط خوبی برای دیگران گزینه بدی می شوید، این نمایشگر هم از فرط خوبی بار بزرگی روی دوش دستگاه می گذارد. اشتباه نکنید، فقط یک ویژگی آن مسبب نوشتن این پارگراف است و آن رزلوشن 3K است.

ببیند، هیچ کس از رزلوشن بالا ناراضی نخواهد بود به خصوص افرادی مثل من که لحظه به لحظه آن ها با صفحات وب و تصاویر و متون درگیر است. اما این رزلوشن بالا بهایی دارد، باتری، توان پردازشی و دما. من شخصا فکر می کنم که برای یک نمایشگر ۱۴ اینچی (دقیقا در این دستگاه ۱۳.۹ اینچی) رزلوشن FHD کاملا کفایت می کند. این فکر زمانی مصمم تر می شود که به چند ساعت عمر باتری بیشتر، دمای کمتر، فشار کمتر روی سیستم در پرازش های ویدیوی و در مجموع عملکرد بهینه تر فکر می کنم.

به هر صورت، رزولشن 3K همچنان جذاب است اما به شرطی که پردازنده گرافیکی بهتر، باتری بزرگتر و سیستم خنک‌کننده قوی تر ارایه شد.

از این موضوع که بگذریم اما باید به دو نکته کمتر ذکر شده درباره نمایشگر هواوی MateBook X Pro صحبت کنیم. اولی تنظیم خودکار نور بر اساس نور محیط است و دومی پشتیبانی از پخش HDR محتوا. این دو ویژگی می تواند بسیار کارا باشد. اولی به شما کمک می کند تا دیگر درگیر کم و زیاد کردن نور به صورت دستی نباشید و حتی لذت تماشای فیلم را برای شما دوچندان می کند.

تنظمیات HDR

تنظمیات HDR

روشنایی ۴۵۰ نیت موضوعی است که حتی برخی موبایل ها ندارند اما اینجا در این لپتاپ و این پنل بزرگ لمسی حضور دارد. این می تواند در دفتر کاری نسبتا پرنور شما خیلی ویژگی مفیدی باشد.

در شرایط نوری تاریک اما شما به وضوح می توانید مشکی خاکستری طور پنل LCD را ببینید. این رنگ مشکی یکدست نبوده و از گوشه ها کمی روشن تر است. این می تواند به عنوان عدم یکنواختی نور پس زمینه (که البته فقط در شرایط خاص و رنگ مشکی دیده می شود) یک نکته منفی باشد.

برخی با پنل تاچ مشکل دارند و حتی آرزوی نبودن آن را می کنند! آ …! چرا؟! پنل تاچ زندگی را برخی جاها آنقدر ساده می کند که دوست ندارید به نبودش فکر کنید. من در تمام گجت ها از پنل لمسی استقبال میکنم البته به جز هندزفری های کاملا بی‌سیم، چون وقتی بخواهید آن را در گوش مستقر کنید خب تاچ می شود!

حاشیه بسیار کم نمایشگر به هواوی اجازه داده تا این لپتاپ ۱۴ اینچی را به اندازه یک برگه A4 طراحی کند و این یعنی حتی کوچکتر از لپتاپ های ۱۳ اینچی بازار! نسبت نمایشگر به بدنه این دستگاه ۹۱ درصد بوده که در نوع خود بی نظیر است.

به صورت کلی من می توانم به نمایشگر میت بوک ایکس پرو نمره کامل را بدهم و در بین رقبا شاید در موضوع دقت بازتولید رنگ کمی رتبه پایین تری بگیرد اما در اکثر اوقات این یکی از بهترین انتخاب های دنیای اولترابوک ها خواهد بود.

عملکرد هواوی MateBook X Pro

هواوی میت بوک ایکس پرو نسبت به زمان ارایه خود، سخت افزار به روزی دارد. این شرکت چند روز پیش نسخه به روز شده آن را نیز ارایه کرد. دستگاه مورد بررسی ما با مشخصات زیر مجهز شده بود:

  1. ۱- چیپست اینتل Core i7 نسل هشت مدل 8565U
  2. ۲- ۸ گیگابایت حافظه رم
  3. ۳- ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD
  4. ۴- پردازنده گرافیکی Nvidia Geforce MX250 با ۲ گیگابایت حافظه گرافیکی اختصاصی

پردازنده گرافیکی اختصاصی در اولترابوک ها عموما کمتر استفاده می شود و دلیل محدودیت سیستم خنک کننده است. هواوی اما به دلیل نمایشگر 3K ترجیح داده تا حتما از پردازنده گرافیکی اختصاصی استفاده کند.

اولین سوالی که برای شما شاید ایجاد شود این است که آیا می توان با MateBook X Pro بازی هم کرد؟ باید بگویم می شود اما زیاد توقع نداشته باشید. در اولین حرکت همیشه باید رزلوشن بازی را از 3K به FHD کاهش دهید. در گام بعدی بهتر است تنظیمات روی متوسط باشد تا بتوانید فریم‌ریت خوبی بگیرید. من به سری NFS یا نیدفوراسپید علاقه مندم و عملکرد میت بوک ایکس پرو را با این خانواده بازی های EA به این صورت برای شما توصیف می کنم:

  1. ۱- نیدفوراسپید Most Wanted 2012 : رزلوشن FHD و حداکثر کیفیت
  2. ۲- نیدفوراسپید Rivals 2013 : رزلوشن FHD و کیفیت متوسط
  3. ۳- نیدفوراسپید PayBack 2017 : رزلوشن FHD و کیفیت حداقل
  4. ۴- نیدفوراسپید Heat 2019 : رزلوشن FHD و حداقل کیفیت با فریم ریت خیلی پایین (تقریبا غیرقابل بازی)
  5. و آ … برای شما که فوتبالی هستید هم PES 2019 را هم تست کردم و روی رزلوشن FHD و حداکثر کیفیت کمی افت فریم وجود دارد، روی متوسط لذتش را ببرید!

دستتان آمد؟ هواوی میت بوک ایکس اساسا برای بازی هم طراحی نشده و این پردازنده گرافیکی برای ویرایش تصویر، ویرایش سبک ویدیو یا بازی های سبک است.

بسیار خوب، به سراغ خود دستگاه می رویم. یکی از مهم‌ترین عوامل در سرعت یک دستگاه، سرعت حافظه ذخیره‌سازی آن است. هواوی در میت بوک ایکس پرو از NVMe PCIe SSD ساخت توشیبا بهره می برد، حداقل در دستگاه ما این بود. تست سرعت این حافظه داخلی سرعت بیش از ۱.۲ گیگابایت بر ثانیه را ثبت می کند که فوق العاده است. به همین دلیل اجرای نرم افزارها و روشن شدن دستگاه خیلی سریع است.

سیستم خنک کننده میت بوک ایکس پرو در حالت عادی بسیار ساکت است. وقتی با آن بازی می کنید شاید بتوان با صبر و حوصله روی قسمت بالای کیبرد حتی نیمرو پخت! داغ است ولی پس از حذف بار پردازشی به سرعت خنک شده و دستگاه ساکت می شود.

باتری میت بوک ایکس پرو یک باتری حجیم 57.4 وات ساعت است. این باتری اما برای نمایشگر 3K کمی کم است. در حالت وبگردی با نور مناسب و گوش کردن موسیقی به راحتی بین ۸ تا ۱۰ ساعت عمر باتری خواهید داشت و این اصلا عملکرد بدی نیست. اگر بخواهید کمی پردازش را سنگین‌تر کنید و به ویرایش عکس بپردازید این مدت تا ۶ ساعت می تواند کاهش پیدا کند. این اعداد به شدن به میزان روشنایی نمایشگر و نسبت بزرگنمایی کلی ویندوز بستگی دارد و می تواند متغیر باشد.

شارژر ۶۵ وات درون جعبه برای شارژ کردن دستگاه خیلی خوشحالتر خواهد بود اگر زمانی که لپتاپ خاموش است، از آن استفاده کنید چرا که در این حالت خیلی سریع و کمتر از یک ساعت و نیم دستگاه شارژ می شود اما در حین کار کردن با آن شاید این مدت تا سه ساعت افزایش پیدا کند.

آ … راستی!‌ شاید درباره تحریم ها بپرسید اما خوشبختانه هواوی با مایکروسافت به توافق رسیده و میت بوک ایکس پرو با ویندوز اورجینال در اختیار ما بود.

جمع بندی

هواوی میت بوک ایکس پرو

هواوی میت بوک ایکس پرو

باید هواوی میت بوک ایکس پرو را بخریم؟ خب ابتدا باید بگویم قیمت آن در ایران مشخص نیست ولی در مثلا در بازار امارات نسخه ۸+۲۵۶ گیگ آن ۶۵۰۰ درهم قیمت می خورد. اگر درهم ۴۴۰۰ تومان هم حساب کنیم چیزی حدود ۲۸-۲۹ میلیون تومان می شود. البته به همراه موس و DVD رام اکسترنال.

در این رده قیمتی رقبای پرقدرتی منتظر میت بوک ایکس پرو هستند اما با توجه به مشخصات می توان گفت که نمونه هواوی حرف های خوبی برای گفتن دارد.

شما اگر کاربری هستید که کیفیت نمایشگر، کیفیت ساخت، قابل حمل بودن، عمر باتری و صدا از اولویت های شماست، میت بوک ایکس پرو شما را کاملا راضی نگاه می دارد. نظر شما چیست؟ میت بوک ایکس پرو را می پسندید؟

اشتراک در
اطلاع از
33 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m.b

https://www.gizchina.com/2020/03/18/the-samsung-galaxy-s10-has-a-better-performance-than-the-galaxy-s20/

شاهکاری دیگر از سامسونگ… گلکسی s20 در پرفورمنس عملکردی ضعیف تر از s10 داره!!!

The Destroyer

امسال کلا سامسونگ خراب کرد… نه تو مشخصات… بلکه تو جزئیاتی که اصلا انتظار نمیرفت خراب کنه… امیدوارم تو نوت ۲۰ جبران کنه…

Armin.Technology

🙂

lovenokia

به نظرم بهترین برند که نسبت به قیمت همون Acer هست . لپ تاپی که 8 ساله دارم ولی راضیم ازش .
Asus خوبه ولی خرابی بی نهایت زیاد داره . اینو از تعمیرکارها پرسیدم .

Hadi

بنظر حرف زیادی جلوی اچ‌پی نداره:
صفحه ۴کی، ۱ ترا حافظه، گرافیک بهتر، قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه صفحه.
هواوی با این قیمت گذاریش راه به جایی نمی بره بخصوص که اچ پی تو دنیای لپ تاپ به مراتب جا افتاده تره.

pooria

Hp چیه asus فعلا بهترینه ولی خب از نظر مشخصات به قیمت لنوو و ایسر رو من بیشتر میپسندم یجورایی برام حکم شیائمی رو دارن

m.b

دقیقاً زدی به هدف…
Asus هم متریال عالی داره هم سخت افزار خوب اما گرونه…
Acer متریال قابل قبول و سخت افزار خیلی بهتر با قیمتر کمتر…
لنوو هم عموماً در بحث سخت‌افزار همون ایسره حدوداً منتهی قیمتش بخاطر متریال معمولی رو به پایین یکم پایینتره…
تا 12 میلیون عموماً همینه اکثر مقایسه ها اما بالای این قیمت دیگه سری های خاص دارن که ممکنه این قواعد رو نداشته باشه… مثلاً سری legion و گیمینگ لنوو که قاعده متریال معمولی رو نداره اما دیگه قیمتشم اونقدر جذاب نیست…
برام لنوو مثل ریلمی و ایسر مثل شیائومی و ایسوس مثل سامسونگ میمونه…
من موقع خرید مشخصات حدود 50 تا لپ‌تاپ رو با جزئیات مقایسه کردم و رفتم دست هم گرفتم که دستم بیاد کیفیت متریال… در نهایت ایسر خریدم که با قیمت کمتر از ایسوس بهم 16 گیگ رم داد و با همون قیمت لنوو که حدودا همین مشخصات رو داشت متریال آلومینیومی و برس خورده و بهتر…

pooria

گرافیکت چیه من کیس بستم الان حدود 17 میلیون‌ پولشه
مشخصات اصلیش اینه
i5 8400
Gb6 Gtx 1060 turbo
16g ram lddr4
ولی در کل یک لپتاپ خوب به نظر من اگه فقط پردازنده خوبی داشته باشه بقیش حله چون رم‌ که قابل افزایشه و در صورت لزوم میتونی یه egpu نصب کنی (اکسترنال گرافیک ) ولی اگه در حال حاضر من بخام لپتاپ بردارم از این سه سری بر میدارم
1- نیترو 5 ایسر
2- tuf gaming ایسوس
3-omen hp
تو سری asus سری rog رو خیلی دوست دارم (rog مخفف republic of gamers) ولی حیف که خیلی گرونن بنابر این یا میرم سراغ سری tuf(ترجیحا پردازنده amd برای گرافیک بهتر ) یا hp سری omen(داشتن thanderbolt3 که خیلی با ارزشه تو این سری هست )

m.b

والا ماجرای لپ‌تاپ ها و کامپیوتر ها کلا فرق میکنه… مثلاً من همین مشخصات رو تو کامپیوتر داشتم الان سنگین ترین بازی ها هم لنگ مینداختن اما لپ‌تاپ ها تو بازی داغ میکنن چجورم…
من گرافیکم 4g از مدل 940mx هست که برام کافیه کاملاً…
Cpu هم i7 سری u
منم سری نیترو رو خیلی دوست دارم… از ایسوس هم سری vivobook و u و ux عالی هستن برام…
کلا لپ‌تاپ تاپ رو چیز خوبی برای گیمینگ نمیدونم و لپتاپ های گیمینگ رو نمیپسندم…
اتفاقاً یادمه v15 nitro تو لیستم بود اما بخاطر قیمت بالا از اولویت ها کنار رفت… اگر این لپ‌تاپ رو نمیگرفتم قطعاً v15 nitro انتخاب بعدیم بود…

نیما عرفانی

بین تمام برندهای لپ تاپ های گیمینگ ؛ این دوتا حرف اولو میزنن و عملکردشون شیک و مجلسی در حد سیستم های دسکتاپه
Predator Acer , Alienware Dell
بعدش هم لپ تاپ های
Razer blade , Gigabyte
اما بین اون گزینه هایی که گفتی ، من Omen HP مدل ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ رو به شدت پیشنهاد میدم .
لپ تاپ های سری Legion لنوو هم از سال ۲۰۱۸ خیلی خوب شدن و به شخصه
Y730 , Y740 رو به ROG ایسوس ، MSI و Omen HP ترجیح میدم .

pooria

توجه داری که سری predator چقد گرونه ؟

نیما عرفانی

اره ولی من کلاً گفتم
Alienware 👽 هم گرونه اما بهترین شخصی سازی های گیمینگ رو داره .

نیما عرفانی

در اینکه قیمت گذاری تندی داره درست، در اینم که در رنج قیمتی این اولترابوک رقبای قدری حضور دارن درست اما نباید فراموش کرد هواوی ۲-۳ ساله وارد صنعت لپ تاپ و اولترابوک شده و در همین مدت کم هم تونسته سهم قابل قبولی از بازار این صنعت رو به خودش اختصاص بده .پر واضحه اگه هواوی اراده کنه می‌تونه در مدت زمان اندک پیشرفت و هدف‌گذاری که در صنعت موبایل انجام داد و بهش رسید ، در این زمینه هم به موفقیت های بزرگی برسه .
به نظرم برای افرادی که به آینده ی اکوسیستم هواوی خوش بین هستن و در حال حاظر موبایل هواوی یا آنر هم دارن ، این اولترابوک گزینه ی مطلوبی به نظر میاد ، به خصوص که برای انتقال و رد و بدل اطلاعات نیاز به اتصال سیمی نیست و با پلتفرم هواوی شِیر از طریق NFC راحت بین لپ تاپ و گوشی یا تبلت هواوی و آنر تبادل داده برقرار میشه ، حتی سرعت انتقالش از اتصال بلوتوث ، شِیرایت و زاپیا هم بالاتره .
برای اون دست از افرادی که تمایل ندارن اینقدر هزینه کنن , اولترابوک های سری مجیک بوکه آنر با قیمتی کمتر و امکانات و طراحی جذاب گزینه ی مناسبی می‌تونه باشه.
اکثر منابع داخلی و خارجی نظرات مثبتی به این اولترابوک هواوی داشتن و با دیزاین الهام گرفته از سبک و سیاق طراحی مک بوک ها ،یکی از بهترین تاچ پدها در اکوسیستم ویندوز ، یکی از بهترین کیبوردها(ص.درا م.خملی تجربه ی استفاده از کیبورد این لپ تاپ رو نزدیک به تجربه ی استفاده از کیبورد مک بوک پرو تشبیه کرده)
نمایشگرش واقعاً عالیه و زمانی که نسل اول این لپ تاپ معرفی شد ، در کاهش حاشیه های دیسپلی و درصد نمایشگر به بدنه پیشرو بود .
باتری لایف ر.ضایت بخشی هم داره
و برای مصارف برنامه نویسی، وب گردی، مالتی مدیا و گشت و گذار در شبکه های اجتماعی ، گزینه ی ایده آلی هست.
-به نظرم بهترین لپ تاپ های نازک و سبک و همینطور اولترابوک های هیبریدی(۳۶۰) بدون درنظر گرفتن اولویت ؛
سری یوگا بوک لنوو
سری تینک پد لنوو ( اینو شخصاً بسیار قبول دارم به خصوص x1 carbon)
سری اسپکتر اچ‌ پی
سری انوی اچ پی
سری ایکس پی إس دل (اینم خیلی قبول دارم)
سری زنبوک ایسوس( همیشه در زمینه طراحی حرف های زیادی برای گفتن داشته)
سری گرم الجی
سری سرفیس بوک مایکروسافت
سری سرفیس لپ تاپ مایکروسافت
و سری میت بوک و مجیک بوک هواوی و آنر

Armin.Technology

نیما جان شما آیفون 6 داری یا داشتی؟

نیما عرفانی

خیر من تا به حال آیفون نداشتم اما آیفون دارارو دوست دارم🙂

نیما عرفانی

به حرف ها و حدیث های پشت سر این کامنت کاری ندارم اما جا داره به نویسنده‌ی محترم خسته نباشید و خدا قوت بگم ⁦👏🏻⁩🙂

Amir galaxy

خیلی خوبه 👏👏👏
به امید بررسی های بیشتر

نیما عرفانی

خب دیگه موضوعی که برای بحث و گفتگو میخواستم مطرح کنم اینه ؛
نظرتون راجع به سناریو و سیاستی که پیرامون سیر صعودی افزایش رزولوشن سنسورهای دوربین سونی و سامسونگ و آمنی ویژن هست ، چیه؟؟
منظورم اینه ؛ با در نظر گرفتنِ مؤلفه های سایز/ابعاد سنسور ، فاصله‌ی کانونی لنز ، سایز/ابعاد پیکسلی ، چینش پیکسلی ، میزان گشودگی دریچه ی دیافراگم/آپارچر با مقدار کیفیت تصویر/رزولوشن چیه؟؟؟
لطفاً هرکس برداشت و استدلال خودش رو بگه

برای داغ تر شدن بحث، این کامنت رو در پست های قدیمی تر و جدیدتر هم می‌فرستم که بیشتر دیده بشه و افراد بیشتری وارد بحث بشن.

نیما عرفانی

سؤالمو جوره دیگه بیان میکنم شاید مفهومش بهتر بشه
چه رابطه ای بین سیر صعودی رزولوشن سنسور های ۱۲،۴۸،۶۴،۱۰۸،… سامسونگ و ۱۲،۴۰،۴۸،۶۰،۶۴،… سونی وجود داره؟؟
البته در این بین یه رزولوشن ۳۲ و ۳۸ هم داریم که چون برای سنسور اصلی استفاده نشده ازش فاکتور گرفتم.
کسی میدونه؟؟؟

Armin.Technology

بنظر من سیاست سامسونگ اینه با معرفی سنسور هایی با رزولوشن بالاتر افراد رو جذب کنن،چون افراد میخوان بازده و نتیجه افزایش رزولوشن رو ببینن و البته میخواد سلیقه های افرادی که به رزولوشن بالا علاقه دارند رو پوشش بده.
و اما سونی،بنظرم سونی میخواد کمی برعکس سامسونگ رزولوشن رو سریع بالا نبره و میخواد با تکنیک های خودش و افزایش کیفیت سنسور افراد رو جذب کنه که ببینن تکنیک های سونی و ترفندش چه جوابی داده و آیا رجوع نکردن به افزایش سریع رزولوشن جواب میده یا نه و همچنین بتونه سلیقه های رزولوشن های پایین و متوسط رو پوشش بده.
و بنظرم هر کدوم از این سیاست ها مزایای خودش رو داره و نمیشه بگی کدوم بهتره.
البته شخصا کمی سیاست سامسونگ رو بیشتر قبول دارم.

نیما عرفانی

🙄🙂
مثل اینکه باید جواب سؤالمو خودم بدم چون هیچ کس متوجه نشد چی می‌خوام

نیما عرفانی

خب دوستان علی رغم تلاشی که چند نفرتون برای پاسخ به سؤالی که مطرح کردم انجام دادین و مابقی نفرات هم بی تفاوت از کنارش رد شدن ، اما جوابی که مدنظرم بود و توقع داشتم در اون رابطه با هم دربارش حرف بزنیم متأسفانه نگفتین .
ایرادی نداره خودم جواب سؤال رو میدم
توجه کنید که سنسورهای پرچمدار سامسونگ با احتساب قابلیت پیکسل باینینگ(ادغام پیکسل ها در یک پیکسل) به این صورت هستن؛
رزولوشن های ۹،۱۲،۱۶،۲۷،۴۸،۶۴،۱۰۸،۱۴۴،۱۹۲ و … مگاپیکسل که البته اون اعداد ۲۷ ، ۹ و ۱۶ درواقع سنسور نیستن و براساس محاسبه ی پیکسل باینینگ در رزولوشن های مختلف به دست اومدن.
خب حالا به کمک لیست ادغام پیکسلی که اولیش Quad Bayer هست میشه ارتباط و چگونگی سیر صعودی این رزولوشن هارو به دست اورد و فهمید چرا چنین اعدادی رو برای نمایش دادن کیفیت با مقیاس مگاپیکسل ایجاد کردن.
لیست ادغام پیکسل ها به این صورت هست ؛
۱×1=1 (که این حالت رو به عنوان رزولوشن مبنا و افزونه ی اول در نظر میگیرن)
2×2=4 (این حالت هم میشه همون تتراسل یا کواد بایر)
3×3=9 (این حالت هم نانوسل هست)
4×4=16
5×5=25
و به همین ترتیب به صورت حاصل مربع هر عدد ادامه پیدا می‌کنه اما من تا ۲۵ رو ادامه میدم که متوجه بشین فرآیندش به چه صورت هست.
خب حالا طبق این تعاریف ، سامسونگ ۲ رزولوشن رو به عنوان مبنا درنظر گرفته یعنی رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل و ۱۶ مگاپیکسل.
اگه هر رزولوشن رو ضربدر عدد به دست اومده از حاصل ضرب هر کدوم از پیکسل باینینگ ها کنید ، رزولوشن نهایی و آستانه ی رزولوشن مدنظر مشخص میشه .
یعنی به این صورت که ؛
۱۲×4=48
12×9=108
12×16=192
12×25=300
**********
16×4=64
16×9=144
16×16=256
16×25=400
یعنی می‌خوام بگم میشه با این راه حل و با این روش ، رزولوشن های سنسورهای پرچمدار بعدیِ سامسونگ رو حدس زد. که نشون میده بعد از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلیش میخواد رو ۱۴۴ و ۱۹۲ مگاپیکسل کار کنه و بعدش هم رو ۲۵۶ ،۳۰۰ و ۴۰۰ مگاپیکسلی .
همه ی این تعاریف در خصوص سنسورهای سونی هم صدق می‌کنه ؛
که در رزولوشن های ۱۰،۱۲،۱۳،۱۵،۱۶،۴۰،۴۸،۵۲،۶۰،۶۴ و … مگاپیکسل وجود دارن که البته اینجا هم رزولوشن های ۱۰،۱۳،۱۵،۱۶ بر طبق محاسبه ی پیکسل باینینگ در رزولوشن های مختلف به دست اومدن .
در اینجا سونی ، رزولوشن ۱۰ – ۱۲ – ۱۳ و ۱۶ رو به عنوان مبنا قرار داده ولی برخلاف سامسونگ ، از ادغام پیکسلی تتراسل یا همون کواد بایر فراتر نرفته که به این صورت میشه ؛
۱۰×4=40
12×4=48
13×4=52
15×4=60
16×4=64
و اگه قرار باشه بخوایم در ساختار سنسور های آینده ی سونی، حالت نانوسل رو دخیل بدونیم نتیجه به این شکل میشه؛
۱۰×9=90
12×9=108
13×9=117
15×9=135
9×16=144
پس میشه رزولوشن سنسورهای آتیِ سونی رو حدس زد (۹۰-۱۰۸-۱۱۷-۱۳۵ و ۱۴۴) مگاپیکسل .

جا داره نکته ای رو باز کنم ؛
در رویکرد سامسونگ برای تسریع در بالابردن رزولوشن دوربین اصلی و کمک گرفتن از حالت تتراسل و نانوسل در رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل که یک تصویر ۲۷ و ۱۲ مگاپیکسل با سایز پیکسل بالایی رو تشکیل میده . در حرکت بعدیش که میخواد بره سراغ سنسور ۱۴۴ مگاپیکسلی ، اونجا دیگه دستش بازتره و می‌تونه رو حالت پیکسل باینینگ ۴ در ۴ که میشه ادغام ۱۶ پیکسل در یک پیکسل سوییچ کنه لذا میشه رزولوشن ۱۴۴ مگاپیکسل رو برای مدتی به عنوان ایده آل ترین گزینه در بین رزولوشن های موبایل دونست چون در حالت پیکسل باینینگ ۲ در ۲ ، تصویر ۳۶ مگاپیکسل میده و در حالت ۳ در ۳ ، تصویر ۱۶ مگاپیکسل میده و در حالت ۴ در ۴ ، تصویر ۹ مگاپیکسل با ابعاد پیکسلی فوق العاده ای رو به ارمغان میاره .
در رزولوشن ۱۹۲ مگاپیکسلی ، حالت های ۲ در ۲ و ۴ در ۴ رو میشه ادغام کرد اما حالت ۳ در ۳ به جهت اینکه بخش پذیر نیست و رزولوشن نهایی اعشاری به دست میاد احتمالاً شاهد تداخل در برخی پارامترها باشیم . رزولوشن ۲۵۶ مگاپیکسل هم به همین صورت هست و در نهایت میرسیم به رزولوشن های ۳۰۰ و ۴۰۰ مگاپیکسلی که دیگه یه پله از حالت ۴ در ۴ هم فراتر می‌ره و ۲۵ پیکسل رو با هم ادغام میکنن و به ترتیب تصویری ۱۲ و ۱۶ مگاپیکسلی با ابعاد پیکسلی خارق العاده ای رو به وجود میارن .
به عبارتی رزولوشن نهایی ، رابطه ی مستقیمی داره با رزولوشن مبنا و مقدار پیکسل باینینگ که اگه یک خط افقی و عمودیه قائم بر هم رو درنظر بگیریم که مقدار هردو از صفر شروع میشه ، محور y ها(ایگرگ ها) میشه افزونه ی پایه و محور x ها میشه مقدار پیکسل باینینگ که برآیندشون میشه آستانه و رزولوشن نهایی.

این بود همه ی اون سناریو و قانون و قاعده ای که درخصوص روند و سیر صعودی افزایش مقدار کیفیت و رزولوشن دوربین های اصلی وجود داره.
ببخشید که طولانی شد اما جوابی که از شما عزیزان میخواستم همین بود که متأسفانه هیچ کدوم کوچکترین اشاره ای بهش نداشتین🙂.

موفق و مؤید باشید دوستان

Milad7

بیخیال س ی ن ا با این پردازنده ی گرافیکی که نمیشه گیم بروز اجرا کرد 😐

Ali_t

چرا نریم این لپتاپ رو نخریم؟
ASUS ROG Strix G531GU
با مشخصات :
پردازنده : core i7 با ۴/۵ گیگاهرتز فرکانس در حالت توربو
کارت گرافیک : gtx 1660ti 6 gb
هارد : یک ترا اچ دی دی + ۲۵۶ گیگ اس اس دی
رم : ۱۶ گیگ DDR4
و کیبورد گیمینگ همراه نور های از جی بی ….
و طراحی هیبریدی بدنه‌…

Ali_t

تازه قیمتشم ازین کمتره.
حدودا ۲۴ میلیون و پونصد

نیما عرفانی

نکته ی اول ؛ شما داری لپ تاپ گیمینگ بالارده ای که ترکیب بدنه ی آلومینیوم برس خورده و فیبر کربن و پلاستیک فشرده داره رو با یه اولترابوکی که کلاً بدنه ی فلزی داره مقایسه می‌کنی که اصلاً قیاس درست و منطقی نیست چرا که نوع کاربری و مصارف هر کدوم متفاوته .
نکته دوم ؛لپ تاپ گیمینگ به جهت ماهیتی که داره قاعدتاً باید به مشخصات سخت افزاری بالارده و خنک کننده ی قوی ای تجهیز بشه و به همین جهت باتری که براش اسمبل میشه ظرفیت کمتری نسبت به اولترابوک ها داره . این اولترابوک هواوی بیشتر برای مصارف عمومی و بیزینسی و تا حدودی هم مالتی مدیا کاربرد داره و باتری لایف چنین اولترابوک هایی هم چندین ساعت و با اختلاف نسبت به لپ تاپ های گیمینگ بیشتره چرا که لپ تاپ گیمینگ برای کاربری مالتی مدیا و اجرای سنگین ترین بازی ها و برنامه های رندرینگ و گرافیکی مورد استفاده قرار میگیره پس میطلبه همش به شارژر و پریز برق متصل باشه ‌‌‌‌.
شما با این مثالت اومدی پردازنده ی پرمصرف و پرتوان سری H رو با سری U که انرژی و مصرف کمتری داره مقایسه می‌کنی !! علاوه بر این داری گرافیک سری GTX اونم از نوع تیتان رو با گرافیک سری MX که اصلاً برای گیم ساخته نشده مقایسه می‌کنی !!!
گرافیک mx250 برای این نیست که شما بهترین بازی هارو با بالاترین نرخ فریم و بدون هیچ گونه لگی اجرا کنی بلکه به کمک گرافیک مجتمع اینتل میاد و بازی های سبک رو در کنار ویرایش های عکس و فیلم اجرا میکنه .
نمایشگر لمسی که این اولترابوک داره ، هیچ لپ تاپ گیمینگی نداره و حتی نمونه اش در اولترابوک های برندهای دیگه با وجود نسبت نمایشگر به بدنه ی بالای ۹۰ درصد و رزولوشن ۳ کِی ای که داره به ندرت پیدا میشه.
سرعت خواندن و نوشتن حافظه ی SSD این دستگاه که ساخت توشیبا هست در بالاترین سطح قرار داره حتی بالاتر از مک بوک پرو ۲۰۱۹، Razer Blade Stealth، سرفیس پرو ۷ ، سرفیس لپ تاپ ۲ و نسل اول میت بوک ایکس پرو .
عملکرد دقیق تاچ پد و حسگر اثر انگشت یکپارچه با کلید پاور این اولترابوک رو شما رو کدوم لپ تاپ گیمینگی سراغ داری؟؟؟
ضمناً شما که مثال زدی ، من با ۳ میلیون تومن هزینه ی کمتر ، ASUS ROG STRIX HERO II GL504GV برات مثال میزنم که کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 2060 با حافظه ی ۶ گیگابایت از نوع GDDR6 در کنار ۵۱۲ گیگ حافظه ی SSD NVME PCIE بهت میده😉👌.

Ali_t

درسته ولی من بجز ایسوس و دل و اپل فعلا برند دیگه ای رو قبول ندارم …..
حالا هر چقدر هم میخواد از اینی که گفتم ارزون تر باشه …

Ali_t

ایسوس انواع و اقسام گیمینگ زیاد داره فعلا معتبر ترین برند گیمینگ بازار هست .
من اگه بخوام مدل های مختلفش رو نام ببرم خیلی میشه ‌‌‌…🌹
_______________________
ولی تلاش هواوی هم جای تحسین داره👌

Ali_t

چون آقای عط ایی حرف از بازی کردن با این لپ تاپ زد گفتم که چرا این لپتاپ رو نخریم حالا مدل ها و انواع اقسام لپ تاپ های دیگه هم هست که از لحاظ گیمینگ قورتش بده …
کلا کاربری این لپتاپ ها مالتی مدیا و غیره هست😊🌹

نیما عرفانی

خب طبیعیه هر سایت و منبعی که بخواد هر اولترابوکی رو بررسی کنه ، یه سری هم به بررسی ریز سنجش تواناییش در اجرای بازی ها میزنه اما کلیت ماجرا اینه که اصلاً رو بخش گرافیکش مانور آنچنانی نمیدن و در همون حد که بتونه اکثر نیازات رو برطرف کنه کفایت میکنه .اشخاصی هم که بخوان از هر برندی اولترابوک بگیرن ، کاربری گیمینگ براشون در اولویت نیست و در مقابل افرادی که بخوان گیم بزنن یا میرن سراغ پی سی یا لپ تاپ های درجه یکه گیمینگ .

Dr.Nazer

قرارداد مگه از هواوی به سامسونگ انتقال پیدا نکرده بود؟!..

Armin.Technology

نه فک کنم دوگانه هست😅😂.

Armin.Technology

#همکاری،دوستی و کمک

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)