حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا آیفون ۱۱ قابلیت 3D Touch را ندارد؟

نوشته

4 سال قبل | 7 دیدگاه | مطالب ترنجی

بدون شک همه می دانیم که 3D Touch جزو کم‌ارزش‌ترین فناوری‌هایی است که اپل در یک دهه گذشته معرفی کرده است؛ اما هیچ‌کس جز خود اپل انجام دهنده آن نیست. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم چرا آیفون ۱۱ قابلیت 3D Touch را ندارد؟

آیفون ۱۱ قابلیت 3D Touch

قابلیت 3D تاچ

قابلیت 3D تاچ

قابلیت 3D Touch یک فناوری به اندازه کافی پیشرفته بود که شامل سنسورهای خاص تعبیه شده در صفحه‌نمایش آیفون می‌شد. این سنسورها می‌توانستند میزان فشاری که یک شخص با انگشت خود به صفحه‌نمایش آیفون وارد می‌کند را اندازه‌گیری کرده و سپس سیستم‌عامل iOS براساس این میزان فشار واکنش‌های مختلفی انجام دهد.

فناوری ۳D Touch آیفون این امکان را به کاربران می‌داد که با ضربه زدن روی یک آیکون، اپلیکیشنی را باز کنند ولی با کمی فشار دادن روی همان آیکون، منوی میانبر یا منوی ویجت‌ها باز شود. قابلیت کاربردی که غالب کاربران آیفون عاشق آن بودند و به داشتن چنین قابلیتی روی اسمارت‌فون خود می‌بالیدند.

همیشه این‌طور بوده که اپل یک فناوری را توسعه دهد و شرکت‌های رقیب کپی کنند. اما تا کنون هیچ شرکتی موفق نشده ۳D Touch را کپی کرده یا مشابه آن را به طور گسترده در محصولاتش بگنجاند.

می‌توانیم یک دلیل ساده برای این موضوع بیاوریم: شرکت‌های رقیب خیلی زود متوجه شدند ۳D Touch اگرچه فناوری بسیار پیشرفته‌ای است ولی اصلا مفید نیست و ارزش حتی کپی کردن ندارد. اکنون، با عرضه آیفون‌های ۱۱ می‌توانیم بگوییم خود اپل هم متوجه شد این فناوری آینده‌دار نیست و پس از ۴ سال از عرضه آیفون ۶s آن را به طور کامل کنار گذاشت.

در واقع، ۳D Touch یک فناوری درخشان و مدرنی بود که یک سری مشکلات داشت و انتظار می‌رفت اپل آن‌ها را رفع کند نه اینکه به طور کامل کنار بگذارد و صورت مسئله را پاک کند.

بزرگ‌ترین مشکل این بود که اپل نمی‌دانست کجا باید ۳D Touch کار کند و کجا این قابلیت فعال نباشد. این وضعیت برای اپل گیج‌کننده بود و معادله بسیار پیچیده‌ای روبروی خود می‌دید. مشکل بزرگ‌تر این بود که اپل فهمید این فناوری کاملا بی‌فایده است و باید کنار گذاشته شود.

زمانی که اپل در سال ۲۰۱۵ فناوری ۳D Touch را عرضه کرد؛ تقریبا هر کاری که انجام می‌داد، پیش از این با چند لمس و ضربه در iOS امکان‌پذیر بود. همان زمان برخی از کارشناسان به اپل خرده گرفتند که چرا سال‌ها وقت و هزینه خود را صرف توسعه فناوری کرده که فقط یک سری کارها را ساده‌تر کند.

کاربران از تجربه لمس‌ها و ضربه‌های متعدد و طولانی راضی نبودند و اپل می‌خواست تجربه کاربری بهتری ارائه دهد.

۵ سال توسعه؛ ۴ سال استفاده

3D تاچ

3D تاچ

اپل در سال گذشته و با عرضه آیفون XR، فناوری ۳D Touch را کنار گذاشت و امسال با رونمایی از آیفون‌های ۱۱ فهمیدیم که این فناوری به طور کامل حذف شده است.

پیش از این، مینگ چی کو، تحلیلگر ارشد اپل پیش‌بینی کرده بود کوپرتینو در مراسم سپتامبر خود سه مدل آیفون جدید معرفی می‌کند که فقط یک مدل فاقد فناوری ۳D Touch است. همان مدلی که قرار است با صفجه‌نمایش ۶.۳ اینچی LCD و قیمت ارزان‌تر جایگزین آیفون XR شود.

اما اپل ترجیح داد هر سه گوشی آیفون ۱۱ بدون ۳D Touch معرفی شوند. هم‌اکنون، کاربران آیفون باید دوباره به لمس‌ها و ضربه‌های طولانی برای برخی کارها رجوع کنند. البته، iOS صدها ترفند کاربردی برای انجام میانبری کارها دارد که کاربران ازشان بی‌اطلاع هستند. تقریبا می‌توان گفت نیمی از عملکرد ۳D Touch به صورت میانبرهایی باز هم در iOS موجود هستند.

خداحافظی با ۳D Touch از این جهت اهمیت دارد که یک ویژگی ساده و کوچک نبود که اپل یک شبه اختراع کرده باشد و بعد تصمیم به حذف آن بگیرد. نگاهی به توییت‌های مهندسان اپل در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد توسعه ۳D Touch بیش از ۵ سال طول کشیده و یک فناوری بنیادین و آینده‌نگر محسوب شده است.

به زبان ساده‌تر، اپل بیش از ۵ سال برای توسعه فناوری وقت صرف کرده ولی در کمتر از ۴ سال آن را کنار گذاشت. طرفداران ۳D Touch می‌توانند حداقل در اپل واچ هنوز این ویژگی را استفاده کنند.

شاید هم ارزش و وجه تمایز شرکتی مانند اپل در همین تناقض‌ها نهفته باشد. شرکتی که دست به هر کاری می‌زند و حاضر است هر هزینه و توسعه‌ای هرچند طولانی مدت را انجام دهد تا تجربه کاربری بهتری برای کاربران فراهم شود.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید جای 3D Touch در آیفون ۱۱ خالی است؟

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
pedram_01

سلام به عنوان یکی از کاربر های ایفون این قابلیت رو خیلی دوس داشتم و بسیار کاربردی بود خیلی فوقعلاده بود . مخصوصا داخل بعضی از گیم ها و خیلی جاهای دیگ !! و حذفش بسیار ناراحت شدم . دقیقا به اندازه ایی ناراحت شدم که بقیه برای حذف جک 3/5 ناراحت شده بودن

pedram_01

البته این قابلیت های خاص چون برای مردم عادی و عموم کاربرد کمی داشت حذف شد . دقیقا مثل قلم گلکسی نوت که که خیلی از کاربر ها میگن قلم حذف بشه و قلم براشون کاربردی نیست به جاش باطری بزرگ تری داشته باشن !! در صورتی که خیلی ها از جمله خودم عاشق اون قلم هستم و اصلا نوت بدون قلم یعنی هیچی دقیقا تری دی تاچ ایفون هم دقیق همون حس جدایی ناپذیر قلم رو در نوت میده . ولی حیف حیف که حذف شد

Mandi

من با این قابلیت کار نکردم ولی آیا شبیه لمس بیشتر آیکون ها تو اندروید نیست؟ 🤔 البته می‌دونم اون نرم افزاری هست
بیشتر نگه میداریم یه چیزای اضافه ای رو نشون میده!
اگر مثل همینه، چیز بدی نبود، خیلی کاربردی هم نبود ولی بودنش بهتر از نبودنش هست

Milad7

والا من تو ایفون قبلیم اصلا از این قابلیت استفاده نمیکردم.تازه وقتی فعال بود مصرف باتری هم افزایش پیدا میکرد

Dr.Nazer

من استفاده کردم از این قابلیت؛ توی گیم و خیلی چیزای دیگه هم نسبتا کاربرد داشت؛ ضرری که نمی‌رسوند لااقل میذاشتنش بمونه :-/

Genesis

دلیلش خیلی مشخصه
اپل پسوند های اضافی رو از این گوشی حذف کرد تا کسی نفهمه این همون ایفون ده آر هست .
و اخرش همه آی شیپ ها خوشحال باشن که قیمت ایفون اومده پایین😂
ولی نمیدونن اخرش یه گوشی میگیرن با صفحه ال سی دی و بدون تری دی تاچ وخیلی چیز های دیگه که تو گلکسی اس ناین هم هست

سید محسن حسینی

به طور کامل حذف نشده در اصل جایگزین هپتیک تاچ شد که در آیفون XR هم بود…

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)