حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

عملکرد آیفون XI به لطف قدرت چیپست اپل A13 می تواند عالی ترین باشد

نوشته

4 سال قبل | 4 دیدگاه | اپل، پردازشگرها

دو هفته پیش بود که در ترنجی خواندیم چیپست اپل A13 با لیتوگرافی ۷ نانومتری EUV توسط شرکت تایوانی TSMC وارد فاز تولید انبوه شد. چیپست های اپل هر ساله بدون شک و بدون استثنا بهترین عملکرد را ارایه می کنند و حالا گزارش می رسد که احتمالا سال ۲۰۱۹ هم از این قاعده مستثنی نیست. گفته می شود عملکرد آیفون XI به لطف قدرت چیپست اپل A13 می تواند عالی ترین باشد و در ادامه با هم در ترنجی درباره آن صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

آیفون ۲۰۱۹ یا آیفون XI و یا هر نام دیگری که داشته باشد،‌ اولین دستگاه مجهز به چیپست اپل A13 خواهد بود. اپل در کنار سامسونگ یکی از اصلی‌ترین بازیگران بازار تولید تراشه‌های ۷ نانومتری است. سامسونگ پاییز سال گذشته اعلام کرد که دست به تولید چیپست‌های جدیدی زده که ما با صرف‌نظر از جزئیات فنی آن مستقیما به سراغ ذکر مزایایی می‌رویم که نهایتا برای کاربران به ارمغان می‌آید.

نسل دوم تراشه‌هایی که با سیستم لیتوگرافی فوق فرابنفش ۷ نانومتری (EUV 7nm) ساخته می‌شوند راحت‌تر تولید شده و پروسه تولیدشان به گونه‌ای است که متوسط هزینه را پایین می‌آورد. علاوه بر این، این تراشه‌ها در مقایسه با تراشه‌های ۱۰ نانومتری گلکسی نوت ۹ یا آیفون ۱۰ حدود ۴۰ درصد کوچک‌تر و ۲۰ درصد سریع‌تر هستند و مصرف انرژی‌شان ۵۰ درصد کمتر است.

رئیس بخش نیمه‌رساناهای سامسونگ قبلا این فناوری را یک فناوری «چالش‌برانگیز» خوانده بود اما انتظار داشت که سامسونگ پیشتاز این بازار باشد. چون به باور او سامسونگ تنها تولیدکننده انحصاری نسل دوم چیپست‌های ۷ نانومتری بود.

اما خیلی زود مشخص شد که اپل در این اثنا بیکار ننشسته و پس از چیپست A12 خود که چیپستی از نسل اول تراشه‌های ۷ نانومتری بود، حالا دست به تولید تراشه A13 با فناوری فوق فرابنفش ۷ نانومتری زده است. با این حساب، اگر سامسونگ نوت ۱۰ را با تراشه‌ای متفاوت از تراشه گلکسی اس ۱۰ معرفی نکند، آیفون ۲۰۱۹ احتمالا اولین دستگاهی خواهد بود که از نسل جدید چیپست‌های ۷ نانومتری استفاده خواهد کرد.

این اتفاق موجب تفوق قابل توجه آیفون بعدی از سایر دستگاه‌های موجود در بازار می‌شود. در نمودار زیر می‌توانید تفاوت میان جدیدترین تراشه‌های موجود در بازار را ببینید.

با توجه به این که توان عملکردی پردازنده‌های موجود به اندازه کافی خوب است، به نظر می‌رسد که طراحان نسل‌های بعدی تراشه‌های سری A بایونیک، اسنپدراگون و اگزینوس به سمت کاهش مصرف باتری و استفاده از فضایی بروند که بر اثر کاهش اندازه این تراشه در داخل قاب دستگاه در اختیارشان قرار می‌گیرد.

TSMC، شرکت تولیدکننده تراشه‌های سفارشی کمپانی‌های بزرگ، می‌گوید در حال حاضر مشغول آزمایش فرآیند تولید چیپست‌های ۵ نانومتری فوق فرابنفش است که احتمالا تا سه‌ماهه نخست ۲۰۲۰ برای تولید آماده خواهد شد. با این حساب، آیا ممکن است اسنپدراگون ۸۶۵ از معماری ۵ نانومتری استفاده کند؟ برای پاسخ دادن به این سوال هنوز باید صبر کنیم، اما از آن‌جایی که ARM به‌تازگی معماری Cortex-A77 خود را معرفی کرده و این معماری می‌تواند با همین طراحی ۷ نانومتری ضمن کاهش مصرف باتری عملکرد CPU و GPU را به ترتیب ۲۰ و ۴۰ درصد افزایش دهد، به نظر نمی‌رسد که به این زودی شاهد نسل بعدی طراحی تراشه‌ها باشیم.

پیش بینی شما درباره آیفون ۲۰۱۹ و عملکرد آن چیست؟ فکر می کنید که اپل A13 بار دیگر بی رقیب بودن کوپرتینویی ها در این زمینه را نشان دهد؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
RS.R

درسه پی 30 پرو. میت 20 پرو و .. سامسونگ اس 10 پلاس 5j. آنر 20. وان 7. امتیازهایه بالای تو دوربین دارن. فکر کنم این سه دوربین. آیفون امتیاز برابر با اس 10 پی 30 رو کسب کنه شایدم بیشتر. شایدم حدس باشه اما مطمئن. امتیاز چیپش 460 باشه

amer

به نظرم اسنپدراگون 865بدون شک از بردازنده a13قوی تر هست

_V_

عامر جان منم به عنوان کاربر اندروید دوست دارم که چیپست های اندرویدی بهتر باشن ولی متاسفانه هر سال چیپست های اون نسل اپل قویتر از اکسینوس و اسنپ هستن

Milad7

بازم صدرنشین بنچمارک ها میشه 👍

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)