حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چیپست اپل A13 با معماری ۷ نانومتری ویژه TSMC ساخته خواهد شد

نوشته

4 سال قبل | یک دیدگاه | اپل، پردازشگرها

اگر به یاد داشته باشید دو ماه پیش بود که در ترنجی خواندیم چیپست اپل A13 با معماری ۷ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد. یکی از مهم ترین ویژگی های آیفون را می توان همین چیپست اختصاصی طراحی شده توسط اپل دانست. امروز در راستای همان شایعه دو ماه پیش خبر می رسد که چیپست اپل A13 با معماری ۷ نانومتری ویژه TSMC ساخته خواهد شد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

چیپست اپل A13

چیپست اپل A13

چیپست اپل A13

گزارش‌های اخیر می‌گویند اپل قصد دارد در آیفون‌های ۲۰۱۹، از تراشه‌ی A13 ساخت TSMC با نسل جدید لیتوگرافی ۷ نانومتری موسوم به N7 Pro بهره گیرد. ظاهرا اپل همچنان برای زدن حرف اول در بازار تراشه‌های موبایلی، برنامه‌های ویژه‌ای در سر دارد و می‌خواهد تراشه‌ی جدید خودش را قدرتمندتر از قبل بسازد. از این تراشه‌ فعلا با نام غیررسمی A13 یاد می‌‌کنند. براساس جدیدترین اخبار فاش‌شده، اپل قصد دارد با همکاری TSMC از نسل جدید لیتوگرافی ۷ نانومتری در پردازنده‌یآیفون ۲۰۱۹ بهره بگیرد.

رسانه‌ی کمِرشل‌تایمز با نقل شایعات پیشین و ادعای دستیابی به برخی اطلاعات جدید، اعلام کرده TSMC در سه‌ماهه‌ی میلادی جاری، آمادگی تولید تراشه‌های ۷ نانومتری ازطریق روش EUV (لیتوگرافی ازطریق اشعه‌ی ماورای بنفش) را پیدا خواهد کرد. روش EUV به تولیدکنندگان امکان می‌دهد بتوانند تراشه‌هایشان را با دقت بیشتر و در اندازه‌ی کوچک‌تر بسازند.

شرکت تایوانی TSMC از لیتوگرافی ۶ نانومتری برای ساخت چیپست رونمایی کرد

البته، ظاهرا اپل قرار نیست نخستین مشتری تراشه‌های ۷ نانومتری جدید TSMC باشد. گزارش کمرشل‌تایمز مدعی است کرین 985 های‌سیلیکون، نخستین سیستم-روی-چیپ مجهز به این لیتوگرافی خواهد بود. گفته می‌شود فرایند تولید تراشه‌ی A13 اپل در فاصله‌ی کوتاهی پس از کرین 985 آغاز خواهد شد. ظاهرا TSMC در تراشه‌ی اپل از نسخه‌ی بهبودیافته‌ی این لیتوگرافی با نام N7 Pro استفاده خواهد کرد.

تاکنون، دقیقا مشخص نشده چه تفاوت یا تفاوت‌هایی در بین لیتوگرافی‌های +N7 و N7 Pro وجود خواهد داشت. تنها مطلبی که می‌دانیم، این است که لیتوگرافی دوم اولین‌بار در تراشه‌ی اپل استفاده خواهد شد. براساس گزارش‌ها، در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۹، لیتوگرافی N7 Pro آماده‌ی تولید انبوه خواهد شد.

چیپست ۵ نانومتری EUV سامسونگ کاملا توسعه یافته است

نظر شما چیست؟ فکر می کنید آیفون های ۲۰۱۹ و پرچمدارهای نیمه اول ۲۰۲۰ از چیپست های چند نانومتری بهره ببرند؟ در این بین هواوی نیز وجود دارد که پرچمدار اندرویدی خود را با چیپست جدید همزمان با آیفون های ۲۰۱۹ ارایه می کند.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

آنجا که عقاب پر بریزد 🤩

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)