حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شرکت تایوانی TSMC از لیتوگرافی ۶ نانومتری برای ساخت چیپست رونمایی کرد

نوشته

4 سال قبل | یک دیدگاه | پردازشگرها

شرکت تایوانی تولیدکننده نیمه هادی TSMC امروز از توسعه فرآیند جدید تولید چیپ ۶ نانومتری (N6) خبر داد که محصولات آن برای استفاده در تلفن های هوشمند به کار گرفته خواهند شد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

چیپست ۳ نانومتری سامسونگ

چیپست ۳ نانومتری سامسونگ

به گفته سازنده، فناوری 6 نانومتری پیشرفت قابل ملاحظه ای نسبت به نمونه 7 نانومتری محسوب شده و به کاربران اجازه می دهد از تناسب کارایی به قیمت بهتری بهره مند شوند. همچنین از آنجایی که طراحی جدید بر اساس نسخه N7 انجام شده، زمان آماده سازی نهایی و رسیدن به بازار محصولات مبتنی بر آن نیز کاهش خواهد یافت.

فناوری 6 نانومتری جدید با استفاده از تجربیات به دست آمده ازلیتوگرافی فرابنفش (EUV) در زمان توسعه تکنولوژی N7 به وجود آمده و قرار است در چیپ های سری کایرین 985 ساخت Hisilicon مورد بهره برداری قرار گیرد.

چیپست ۶ نانومتری

لازم به ذکر است که با وجود تطابق طراحی و قواعد مورد استفاده در فناوری N6 با N7، نسخه جدید 18 درصد چگالی منطقی بالاتری داشته و می تواند از اکوسیستم نرم افزاری موجود استفاده کند که این امر، در زمان و هزینه مورد نیاز برای توسعه اکوسیستم جدید صرفه جویی خواهد کرد.

البته کمپانی سامسونگ به عنوان رقیب اصلی TSMC چندی پیش از اتمام توسعه فناوری 5 نانومتری خود خبر داد که باید منتظر بود و دید کدام شرکت زودتر محصول نهایی را روانه بازار خواهد کرد؛ هرچند روی کاغذ و از نظر فناوری، کره ای ها یک قدم از تایوانی ها پیش هستند.

چیپست ۵ نانومتری EUV سامسونگ کاملا توسعه یافته است

گفتنی است TSMC قصد دارد فناوری 6 نانومتری خود را در هوش مصنوعی، زیرساخت های 5G، پردازنده های گرافیکی (GPU) و چیپ های پردازش مرکزی (CPU) به کار گیرد.

بر اساس برنامه ریزی شرکت، تولید آزمایشی چیپ های 6 نانومتری در سه ماهه نخست سال 2020 آغاز خواهد شد و در صورت کسب استانداردهای لازم، در سال 2021 شاهد تولید انبوه چیپ های N6 توسط کمپانی تایوانی خواهیم بود.

نظر شما درباره پیشرفت چیپست ها چیست؟ به نظر می رسد که پیشرفت آن ها حداقل در بخش موبایل متوقف نشده است.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
✔ TVKade

چه شود میت30 پرو در مقابل گلکسی نوت 10

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)