حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آمار درخواست پتنت در ایران و مقایسه آن با جهان

نوشته

5 سال قبل | 4 دیدگاه | اخبار داخلی، تجاری

در ترنجی بحث های زیادی درباره حق اختراع های مختلف شرکت های معروف می بینیم و می خوانیم اما تا به حال فکر کرده اید که آمار این حق اختراع ها یا پتنت ها در ایران چطور است؟ آمار درخواست پتنت در ایران و مقایسه آن با جهان را با هم در ادامه مرور خواهیم کرد، با ترنجی همراه باشید.

جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام می گوید روند طولانی مدت نشان می‌دهد که تقاضا برای ثبت پتنت در سراسر جهان از سال ۲۰۰۳ به استثنای سال ۲۰۰۹ که در حدود ۳/۸ درصد از نظر بحران اقتصادی جهان کاهش یافت، رو به افزایش گذاشته است.

وی افزود: اداره ثبت مالکیت فکری چین در سال ۲۰۱۷ دو برابر ایالات متحده آمریکا تقاضای تشکیل پرونده داشت، در این سال، چین در حدود ۱/۳۸ میلیون تقاضا برای ثبت پتنت دریافت کرده است.

مهراد اظهار داشت: تعداد پرونده‌های تشکیل شده برای ثبت پتنت در اداره مالکیت فکری و علائم تجاری آمریکا ۶۰۶/۵۸۵ پرونده بود، بعد از آن، ژاپن با ۳۱۸/۴۷۹ درخواست در رده سوم قرار می گیرد. اداره مالکیت فکری کره جنوبی نیز با ۲۰۴/۷۷۵ پرونده رتبه چهارم جهان را در اختیار دارد. روی هم رفته، این ۴ اداره مالکیت فکری ۸۴/۵ درصد کل درخواست‌های تشکیل پرونده برای ثبت پتنت را به خود اختصاص داده اند.


بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تأکید کرد: فهرست ۱۰ اداره ثبت مالکیت فکری در سال ۲۰۱۷ شبیه به فهرست سال ۲۰۱۶ میلادی است. رتبه ادارت برتر ثبت مالکیت فکری در طول ۱۵ سال گذشته نسبتا ثابت مانده، به استثنای اینکه تعداد پتنت های چین در این بازه زمانی به سرعت رو به افزایش گذاشته است.

تقاضا برای ثبت پتنت در ادارات مالکیت فکری چین، ژاپن و کره جنوبی عمدتا از سوی مخترعان مقیم صورت گرفته است، در مقابل، تقاضای تشکیل پرونده برای ثبت پتنت در کشورهای استرالیا، کانادا، هند و آمریکا بیشتر از سوی مخترعان غیر مقیم انجام شده است.

وی افزود: در بین ۲۰ اداره برتر ثبت مالکیت فکری تعداد ۱۲ اداره در کشورهایی با درآمد بالا، ۶ اداره در کشورهایی با درآمد متوسط و ۲ اداره در کشورهایی با درآمد زیر متوسط قرار دارد. از نظر توزیع جغرافیایی، ۹ اداره در آسیا، ۶ اداره در اروپا، ۲ اداره در آمریکای شمالی، ۲ اداره در آمریکای لاتین و یک اداره در اقیانوسیه واقع است.

مهراد گفت: در بین ۲۰ اداره برتر ثبت مالکیت فکری، ۱۱ اداره در سال ۲۰۱۷ تعداد بیشتری از تقاضا ها را نسبت به سال ۲۰۱۶ دریافت کرده، در حالیکه در ۹ اداره تعداد درخواست ها برای تشکیل پرونده کمتر بوده است. ادارت مالکیت فکری چین با رشد ۱۴/۲+ درصد و ترکیه با رشد ۲۴/۹+ درصد دو اداره ای هستند که رشد دو رقمی را در ثبت پتنت ها تجربه کردند.


به گفته وی، چین از سال ۲۰۱۰ و ترکیه طی سه سال گذشته رشد دو رقمی را تجربه کرده است. و بدین ترتیب، رتبه جهانی ترکیه از ۲۵ در سال ۲۰۱۴ به رتبه ۲۰ جهان در سال ۲۰۱۷ صعود کرده است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: افزایش در تعداد درخواست ها برای تشکیل پرونده در ترکیه و چین عمدتا از سوی مخترعان مقیم صورت گرفته است. در سال ۲۰۱۷، در ۹ اداره از ۲۰ اداره مالکیت فکری تعداد درخواست ها برای ثبت پتنت نسبت به سال ۲۰۱۶ اندک بود. فدراسیون روسیه با رشد منفی ۱۱/۳- درصد، برزیل با ۸/۴- درصد، هنگ کنگ با ۵/۶- درصد و اندونزی با ۳/۵- درصد بیشترین کاهش را داشته اند.

وی اضافه کرد: در بین ۵ اداره برتر ثبت مالکیت فکری کره جنوبی تنها کشوری است که در آن تقاضا برای ثبت پتنت کاهش کمتری نشان می دهد( ۱/۹- درصد)، در بین ادارت مالکیت فکری در کشورهایی با درآمد متوسط و زیر متوسط اکوادور با ۱۱/۵+ درصد، رومانی با ۱۰/۸+ درصد و کلمبیا با ۷/۷ درصد رشد سریعی را در سال ۲۰۱۷ میلادی گزارش کرده اند.

مهراد گفت: در سال ۲۰۱۷، تعداد تقاضا برای ثبت پتنت در کشورهایی با درآمد بالا ۱/۵۵۵/۶۰۰، در کشورهایی با درآمد بالای متوسط ۱/۵۲۴/۴۰۰، در کشورهایی با درآمد زیر متوسط ۷۸/۹۰۰ و در کشورهایی با درآمد کم ۱۰/۰۰۰ پرونده است( در مجموع ۳/۱۶۸/۹۰۰ درخواست تشکیل پرونده برای ثبت پتنت)

وی افزود: از نظر توزیع جغرافیایی، میزان تقاضا برای ثبت پتنت آمار های زیر گزارش شده است: آفریقا ۱۶/۰۰۰، آسیا ۲/۰۶۲/۵۰۰، اروپا ۳۵۵/۷۰۰، آمریکای لاتین ۵۷/۰۰۰، آمریکای شمالی ۶۴/۲۰۰۰ و اقیانوسیه ۳۵/۱۰۰ که در مجموع به ۳/۱۶۸/۹۰۰ پرونده پتنت بالغ می‌شود.

تعداد تقاضای ثبت حق اختراع در ایران از کل قاره افریقا بیشتر است

براساس آمار درخواست تشکیل پرونده در ۲۰ اداره برتر ثبت مالکیت فکری در سال ۲۰۱۷ ، چین ۱/۳۸۱/۵۹۴، آمریکا ۶۹۶/۹۵۶، ژاپن ۳۱۸/۴۷۹، کره جنوبی ۲۰۴/۷۷۵، اداره مالکیت فکری اروپا ۱۶۶/۵۸۵، آلمان ۶۷/۷۱۲، هندوستان ۴۶/۵۸۲، روسیه ۳۸/۸۸۳، کانادا ۳۵/۰۲۲، استرالیا ۲۸/۹۰۶، برزیل ۲۵/۶۵۸، انگلستان ۲۲/۰۷۲، مکزیک ۱۷/۱۸۴، جمهوری اسلامی ایران ۱۶/۲۵۹، فرانسه ۱۶/۲۴۷، هنگ کنگ ۱۳/۲۹۲، سنگاپور ۱۰/۹۳۰، ایتالیا ۹/۶۷۴، اندونزی ۹/۳۰۳ و ترکیه ۸/۵۵۶ بوده است.

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Moradkhan

اونقدر ایرانی ها کلاهبردارند احتمالند نصف اینا کپیه طرح های خارجی ها است

Jahandar

مطمئنا تو نگاه به اطرافیان و نزدیکان خودت کردی که همه ایرانیها رو به یه چوب بستی 😊

CAPCOM

ایرانیها همه چیشون مشخصه دوست من
ما تو اختراع سلطان فعلا حرف اول رو میزنیم
بقیه اختراعاتمونم شمال تسبیح و انگشتر نگین دار و قلیون فلش خور با اسپیکر بلوتوثیه

CAPCOM

شمال نه شامل

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)