حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

وجود حسگر سه بعدی در دوربین گلکسی اس 9 (Galaxy S9)، تکنولوژی تشخیص چهره پیشرفته‌تری را به همراه خواهد داشت!

چند روزی است که شایعات مختلف درباره نسل بعدی پرچمداران سامسونگ یعنی گلکسی اس 9 (Galalxy S9) شروع شده و جدیدا این شایعات رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته‌اند، در ادامه با ترنجی همراه باشید.

همانطور که گفته شد از چندین روز پیش سیر شایعات مختلف درباره نسل بعدی پرچمداران غول کره‌ای آغاز شده بود، این مساله امری طبیعی است چرا که این سری در واقع پرچمداران این شرکت هستند و به دلیل موفقیت گلکسی اس 8 (Galaxy S8) و گلکسی اس 8 پلاس (Galaxy S8 Plus)، از آن‌ها انتظاری فراتر از قبل خواهد رفت.

در اولین قدم  از انتشار شایعات، اطلاعاتی لو رفت که نشان می‌داد توسعه بخش نرم‌افزاری این پرچمدار شروع شده و همچنین این گوشی همانند نسل فعلی خود یعنی گلکسی اس 8 (Galaxy S8) و گلکسی اس 8 پلاس (Galaxy S8 Plus) در دو نسخه با نام‌های گلکسی اس 9 (Galaxy S9) و گلکسی اس 9 پلاس (Galaxy S9 Plus) بازار عرضه خواهد شد.

اکنون در جدیدترین شایعات منتشر شده از وبلاگ‌ها و وب سایت‌های فناوری اخباری درز پیدا کرده است که نشان می‌دهد دوربین جلوی گلکسی اس 9 (Galaxy S9) و گلکسی اس 9 پلاس (Galaxy S9 Plus) به نوعی حسگر سه بعدی مجهز خواهد شد که سرعت و امنیت قابلیت تشخیص چهره را در این گوشی‌های هوشمند را یک قدم نسبت به نسل قبل بهبود خواهد داد.

گلکسی اس 8 (Galaxy S8) و گلکسی اس 8 پلاس (Galaxy S8 Plus) که نسل فعلی پرچمداران این شرکت محسوب می‌شوند، قابلیت تشخیص چهره (facial recognition) و حسگر تشخیص عنبیه (iris recognition) را با خود به همراه دارند و در کنار این دو مورد از حسگر اثر انگشت نیز بهره خواهند برد که البته به اعتقاد بسیاری مکان در نظر گرفته شده برای حسگر اثر انگشت دستگاه مناسب نبوده و بسیاری از کاربران به جای حسگر اثر انگشت، لنز دوربین را لمس می‌نمایند. با این تفاسیر به نظر می‌رسد که سامسونگ قصد دارد تغیرات مثبتی را در این زمینه نسبت به گلکسی اس 9 (Galaxy S9) و گلکسی اس 9 پلاس (Galaxy S9 Plus) انجام دهد.

 

حسگر تشخیص چهره در گلکسی اس 9 (Galaxy S9) و گلکسی اس 9 پلاس (Galaxy S9 Plus) چگونه خواهد بود؟

حسگر تشخیص چهره

جدیدترین اخبار و شایعات درز کرده از کشور چین نشان می‌دهد که دو گوشی گلکسی اس 9 (Galaxy S9) و گلکسی اس 9 پلاس (Galaxy S9 Plus)  در بخش جلویی خود مجهر به یک دوربین با حسگر تشخیص سه بعدی خواهند بود. این قابلیت گوشی را قادر خواهد ساخت تا ویژگی‌های پیشرفته تشخیص چهره را برای کاربران به ارمغان آورد و نه تنها دقت آن افزایش پیدا کند بلکه در بخش سرعت و درجه امنیت نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت قابل توجهی را نیز تجربه کند.

البته نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که این اخبار هنوز به صورت کامل تایید نشده‌ و صرفا در حد یک شایعه باقی مانده‌اند. در حال حاضرکسی وجود چنین قابلیت یا تکنولوژی ممتازی را در نسل بعدی پرچمداران این شرکت کره‌ای تایید نکرده است و برای رد یا تایید این اخبار باید مدت زمان بیشتری را منتظر ماند.

به احتمال زیاد این فناوری شبیه به سیستم عمق واقعی (TrueDepth) در حسگر تشخیص چهره اپل که با نام Face ID شناخته می‌شود باشد که اپل اخیرا آن را در آیفون ایکس (iPhone X) معرفی کرده بود. اگر این خبر واقعیت داشته باشد، باید به این مساله اذعان داشت که تامین کنندگان و تولید کنندگان شرکت سامسونگ اکنون به سختی در حال تلاش برای تامین و تولید قطعات مربوط به این بخش از دستگاه هستند که قطعا این کار روی عملکرد اپل در عرضه آیفون ایکس تاثیرات زیادی خواهد داشت.

به دلایل ذکر شده باید گفت که سامسونگ هم‌اکنون به صورت جدی در حال تلاش است تا مشکلاتی که ممکن است استفاده از این فناوری در گلکسی اس 9 (Galaxy S9) و گلکسی اس 9 پلاس (Galaxy S9 Plus) به تاخیر اندازد را از سر راه بردارد و اطمینان حاصل کند که معرفی و عرضه نسل بعدی پرچمدارانش به تاخیر نخواهد افتاد.

باز هم تاکید می‌کنیم که در صورت واقعیت داشتن چنین اخباری، مواردی که وجود چنین فناوری‌هایی را در گلکسی اس 9 (Galaxy S9) و گلکسی اس 9 پلاس (Galaxy S9 Plus) تایید کنند به زودی منتشر خواهند شد. با وجود این تکنولوژی شاید حسگر اثر انگشت (Finger Print Scanner) و حسگر تشخیص عنبیه (iris recognition) در نسل بعدی پرچمدارن این شرکت دیگر مورد استفاده قرار نگیرند که البته این خبر خود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

حسگر تشخیص عنبیه

سوال اصلی نیز همین است، اگر سامسونگ از حسگر تشخیص چهره‌ی (facial recognition) بهبود یافته‌تر نسبت به نسل قبل استفاده کند، باید از حسگر اثر انگشت (Finger Print Scanner) و حسگر تشخیص عنبیه (iris recognition) نیز در کنار این ویژگی امنیتی استفاده نماید؟!

به نظر می‌رسد که نسل بعدی پرچمداران سامسونگ و اپل، رقابت سنگینی را در زمینه قابلیت و ویژگی‌های امنیتی خواهند داشت اما بر اساس تجربه می‌توان گفت سیستم تشخیص عنبیه (iris recognition) شرکت سامسونگ به مراتب بهتر و کارآمدتر است و دارای امنیت بیشتری نسبت به حسگر تشخیص چهره سه بعدی (Face ID) شرکت اپل خواهد بود، چرا که الگوریتم ضبط و ثبت اطلاعات عنبیه چشم هر انسان پیچیده‌تر و سخت‎‌تر از اطلاعات مربوط به ویژگی‌های صورت اوست.

به عنوان مثل در نظر بگیرید که شخصی که در خواب است، نمی‌توان با اسکن عنبیه چشم وی به اطلاعات گوشی هوشمندش دست یافت اما این مورد در اپل غیر ممکن نیست و حتی ممکن است که با یک اسکن ساده از صورت شخص به اطلاعات موجود در گوشی هوشمند وی دست یافت که به این دلیل، اهمیت و امنیت سیستم تشخیص عنبیه (iris recognition) سامسونگ بالاتر از سیستم تشخیص چهره‌ی (facial recognition) اپل خواهد بود.

با این حال اگر نسل بعدی پرچمداران این شرکت کره‌ای از این دو قابلیت با هم بهره ببرد و به خاطر یکی از این دو ویژگی، یکی از آن‌ها فدا نشود، تاثیرات بسیار زیادی در فروش این گوشی هوشمند خواهد داشت و همچنین از لحاظ امکانات امنیتی نه تنها هم‌رده شرکت اپل، بلکه بالاتر از امکانات امنیتی اپل نیز قرار خواهد گرفت.

 

نظر شما کاربران ترنجی در این باره چیست؟ شما سیستم تشخیص عنبیه (iris recognition) شرکت سامسونگ را بهتر می‌دانید یا سیستم تشخیص چهره‌ی (facial recognition) شرکت اپل را؟ دلیل شما برای این انتخاب چیست؟ نظرات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

یکی از دلایلی که سامسونگ نمیخرم همینه!
لامصب انقدر هر نسل از نسل قبلی بهتره که آدم بیخیال میشه?

Pouya

?? والا خدا شاهده زمان اس ۶ شد گفتم این ته طراحیه ته تهش فقط میخواد دوربینو ببره تو با باتری رو بهتر کنه?اس ۷ اج اومد همه چیش بهتر پردازنده رم خور ضد اب دوربین و صفحه بهتر طراحی بهتر گفتم خب این دیگه همه چیش عالیه موندم‌ واس اس ۸ میخواد چی کار کنه شاهکار شد مخصوصا طراحیش حالا میگیم این عالیه اس ۹ هم … ?ولی میخوام این اس ۹ رو بگیرم

Pouya

پیمان راستی فضولی نباشه گوشیه خودت چیه نمدونم چرا کنجکاو شدم??

Peiman

من تا چند وقت پیش z3 داشتم . صفحه شکست یه honor 8 lite موقتا گرفتم تا چند ماه آینده یه گوشی توپ بگیرم

ahmad

اینم یه کپی از اپل هست بنظرم البته اگه بتونه خوب اجرا کنه عالیه

Sajad

این رقابت دیگه کم کم داره به ضرر مصرف کننده تموم میشه. تمام این تحقیق و توسعه و قطعات اضافی و سنسورها یعنی افزایش قیمت گوشی! هنوز تکنولوژی های نسل پیش ارزون نشدن که جایگزینشون داره میاد. با این اوصاف نسل بعد اپل و سامسونگ میشه 1200 دلار.

Faraz

اسکن عنبیه داره همین حالا هم دیگه امنیت از این بالا تر معرفی نشده که بخواد استفاده کنه

ahmad

با محدودیت های عنبیه چشم آشنا هستی؟

Faraz

چه محدودیتی من همین الانشم دارم استفاده میکنم

mega08

من با همون سنسور اثر انگشت راحت ترم.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان