حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقایسه دوربین آیفون 8 پلاس با گلکسی نوت 8 در نور کم

عکاسی در شب یا در شرایطی با نور کم یکی از معیارهای اصلی سنجش دوربین گوشی‌های هوشمند امروزی است که برای کاربران هم از اهمیت بالایی برخوردار است. البته عکاسی در نور کم پیشرفت‌های زیادی را طی سالیان اخیر به واسطه فناوری‌های نوین نرم افزاری تجربه کرده و شرایط تغییر کرده است. در ادامه همراه ترنجی باشید تا به مقایسه عکاسی دو گوشی آیفون 8 پلاس و گلکسی نوت 8 در نور کم بپردازیم.

همانطور که می‌دانید این دو پرچمدار در حال حاضر مشترکا رتبه‌ی اول عکاسی با گوشی هوشمند را توسط DxOMark دریافت کرده‌اند که کیفیت بالای دوربین هر دو را نشان می‌دهد. البته امتیازات این دو گوشی کاملا مشابه یکدیگر نیست و در بخش‌های مختلف متفاوت است اما در نهایت نمره‌ی 94 به هر دوی آن‌ها تعلق گرفته است.

رتبه بندی دوربین گوشی‌های هوشمند در DxOMark

در این مطلب قصد داریم به مقایسه دوربین این دو دستگاه در نور کم بپردازیم تا ببینیم کدامیک برای عکاسی در شب گزینه‌ی بهتری است. بسیاری از گوشی‌های هوشمندی که در روز به خوبی تصاویر را ثبت می‌کنند، در نور کم نمی‌توانند چندان موفق عمل کنند و کیفیت مطلوبی را ارائه دهند، در این بخش پردازش‌های نرم افزاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

در پرچمداران سری S سامسونگ که امسال معرفی شدند، شاهد کیفیت بسیار خوبی در تصاویر ثبت شده در شب بودیم و گلکسی نوت 8 نیز توانسته راه آن‌ها را به خوبی ادامه دهد اما آیا پرچمدار اپل نیز می‌تواند چنین کیفیتی را ارائه دهد و شانه به شانه پرچمدار سامسونگ حرکت کند؟ در ادامه در پنح صحنه‌ی مختلف تصاویر گرفته شده توسط هر دو گوشی را مقایسه می‌کنیم و در هر بخش برش 100 درصد را نیز مد نظر قرار می‌دهیم. (تصاویر سمت چپ مربوط به آیفون 8 پلاس و سمت راست مربوط به نوت 8) (برای دیدن تصاویر با کیفیت اصلی، بر روی آن‌ها کلیک کنید)

صحنه اول

در این صحنه نور چندان کم نیست و نمی‌توان آن را تاریک قلمداد کرد، تصاویر در زمانی نزدیک به غروب آفتاب ثبت شده‌اند که هوا در حال تاریک شدن است و برای شروع بررسی بهترین وقت است. همانطور که می‌بینید چندان تفاوت فاحشی بجز بالانس رنگ سفید میان تصاویر وجود ندارد و آیفون 8 پلاس نزدیک‌تر به واقعیت است اما گلکسی نوت 8 تصویر را گرم‌تر ثبت کرده و دمای رنگ را کمی بیش از اندازه بالا برده است.

رنگ آسمان در آیفون آبی و طبیعی‌تر است اما در مقابل گلکسی نوت 8 جزئیات بیشتری را نشان می‌دهد و دقیق‌تر تصویر را ثبت کرده است که در برش‌های 100 درصد به خوبی این مورد نمایان می‌شود. همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می‌کنید، تصاویر آیفون 8 پلاس تار شده و چندان کیفیت قابل قبولی ندارد اما پرچمدار سامسونگ وضوح بالاتری دارد و جزئیات عکس را به خوبی نمایان می‌کند هر چند بازهم برخی نقاط تار شده‌اند.

صحنه دوم

این‌بار نیز هوا کمی روشن است و بخش اصلی تصویر هم کلیسا است که گلکسی نوت 8 آن را پویاتر انداخته و به واقعیت نزدیک‌تر است اما آیفون آن را بیشتر شبیه به یک مکان تاریخی و باستانی ثبت کرده است و علت آن استفاده‌ی زیاد از رنگ سبز می‌باشد. پرچمدار سامسونگ بنا را به خوبی درخشان نشان می‌دهد ولی آیفون چندان خوب عمل نکرده.

در برش 100 درصد نیز مانند قبل آیفون 8 پلاس تصویر را تیره و تار ثبت کرده اما در مقابل گلکسی نوت 8 به خوبی و با روشنایی کافی و جزئیات واضح و پویا عکس برداری کرده است.

صحنه سوم

آیفون 8 پلاس در این بخش عکس روشن‌تر و بهتری را به ثبت رسانده است اما موردی که شاهد آن هستیم، برجسته بودن بیش از حد چراغ‌ها به خصوص چراغ‌های ساختمان است که در تصویر گلکسی نوت 8 بهتر مدیریت شده است. تصویر سمت راست کمی تیره است و مانند قبل بازهم جزئیات بیشتر و واضح‌تری را به نمایش می‌گذارد.

در این صحنه از بزرگ‌نمایی دو برابری استفاده شده است که زوم اپتیکال گلکسی نوت 8 به خوبی خودش را نشان می‌دهد اما آیفون 8 پلاس از زوم دیجیتال بهره می‌برد که تفاوت در این دو برش کاملا مشخص است. البته نباید فراموش کنیم که فاصله کانونی دوربین سامسونگ 2.4 است و این عدد در پرچمدار اپل همانند نسل قبلی خود 2.8 باقی مانده است.

صحنه چهارم

به نظر می‌رسد در این صحنه ایفون عملکرد مطلوب و بهتری نسبت به گلکسی نوت 8 داشته است و برخلاف تصویر قبلی، این‌بار چراغ‌های ساختمان را زیاد برجسته نکرده و واقعی‌تر ثبت کرده است.

اگرچه تصویر نوت 8 پویاتر و تاحدودی واضح‌تر است اما ترکیب رنگ آن کمی بهم ریخته و در مجموع کیفیت تصویر ثبت شده توسط آیفون 8 پلاس بهتر است.

صحنه پنجم

در آخرین صحنه قضاوت بسیار سخت می‌شود؛ با یک منظره تاریک مواجه هستیم که البته در انتهای آن یک ساختمان روشن قرار گرفته و تنظیم کنتراست دوربین را به چالش می‌کشد. آیفون 8 پلاس تلاش می‌کند تا بدنه‌ی فلزی مجسمه را به خوبی نشان دهد ولی ساختمان پشتی را تار ثبت کرده است.

در نهایت می‌توان گفت گلکسی نوت 8 در این صحنه بهتر عمل کرده است؛ بالانس به خوبی تنظیم شده و جزئیات دقیق و باکیفیت به نمایش گذاشته شده است و می‌توان نمره‌ی قبولی را به آن داد.

جمع بندی نهایی

در مجموع هر دو دستگاه نزدیک به هم عمل کردند و کیفیت قابل قبولی را به تصویر کشیدند؛ پرچمدار جدید سامسونگ عملکردی مشابه سری S در نور کم داشت و آیفون 8 پلاس نیز شبیه به نسل قبلی خود بود که چندان خبر خوبی برای کاربران آن نیست و انتظار پیشرفت‌های بیشتری را داشتیم.

نوت 8 قابلیت‌هایی مانند زوم اپتیکال، فاصله کانونی کمتر و لرزشگیر اپتیکال را داراست که به خوبی در صحنه‌ی سوم در کیفیت تصویر موثر واقع شدند. همانطور که در آزمایشات DxOMark به آن اشاره شده بود، این گوشی هوشمند برای زوم بهترین است و جزئیات را به با دقت زیاد نمایش می‌دهد.

دوربین آیفون 8 پلاس

بطور کلی گلکسی نوت 8 تصاویر را پویا و واضح‌تر می‌اندازد اما در بالانس و تنظیم رنگ سفید کمی مشکل دارد و در مقابل آیفون 8 پلاس نیز عکس‌هایی نزدیک‌تر به واقعیت ثبت می‌کند.

دوربین گلکسی نوت 8

نظر شما درباره‌ی دوربین این دو گوشی هوشمند چیست؟ عملکرد کدامیک در نور کم را بیشتر می‌پسندید؟

اشتراک در
اطلاع از
17 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

نوت ۸ کاملا برتر بود . مخصوصا در جزئیات

Peiman

البته احساس میکنم عکس هایی ک نوت گرفته یه خورده زرده. یعنی آیفون مرز رنگ ها رو رعایت کرده و طبیعی تره.

علی شیخ زاده

اتفاقا ایفون اکثرا عکس ها رو کدر و یه حالت بی روح مانند گرفته

Peiman

اون مال گذشته بود الان خیلی بهتر شده به نظرم

ahmad

چرا اونایی که من تو کانالهای معروف دیدم آیفون بهتره؟

Big S

سایت معروف مثل dxo ک نمره عکاسی و ب خصوص زوم نوت بهتره ولی رنگش کمتره و تو همین عکسا هم اینو میبینین.سایت معروف ینی فون ارنا ک همین عکسا برا اون سایته!مگه اینکه شما هم مثل خیلیا وقتی سامسونگ بهتر میشه بگین سایت رشوه گرفته!مثل ی ادم … ک میگفت سامسونگ تو فیلمبرداری ۸۴ گرفته ینی دربرابر بقیه پرچمدارا حرفی برای گفتن نداره تو عکاسی ک ۱۰۰ گرفته چون dxo رشوه گرفته
تو عکاسی رشوه گرفته تو فیلمبرداری نگرفته خخخخخ?✌️

علی شیخ زاده

هرموقع از گوشی مورد علاقه شون تعریف کنه میگن معتبر ترین منبع دنیا ولی وقتی بقیه رو بهتر بدونه میگن رشوه گرفته

ahmad

جناب big s من مثل بعصی ها نیستم هر جا دیدی از رو تعصب حرف زدم این حرفو بگید اتفاقا برای بار اول اینجا میگم تصویر اواتار من یه سیب آبی هست سیب بودنش یعنی اپلی هستم و آبی بودنش یعنی سامسونگ هم دوس دارم ۶۰ به ۴۰ اپل و سامی رو دوس دارم ولی این دلیل نمیشه چیزی رو که تو ذهنمه رو نگم و انتظار دارم به بیفکر بودن و متعصب بودن محکوم نکنید من به همه شرکتا احترام میذارم اگه کامنتامو بخونید متوجه میشید که حتی سونی رو چقدر تایید میکنم من فقط با شرکت های چینی مشکل دارم اینجا هم بخاطر فیلمایی که دیده بودم شک کردم همین و شما جناب آقای oliver جان من قبلا چند بار گفته بودم زیر کامنتای من نظر ندارین شما یه بار بهم بی احترامی کردین و من دوس ندارم دوباره هم کلام بشم باهاتون مچکرم

علی شیخ زاده

جناب احمد کسی کامنت شما رو ری پلی نکرد اصلا حرف شما رو نخوندم که بخوام پاسخ بدم اصلا منظورم شما نبودید در پاسخ به big کامنت گذاشتم نه شما و اینکه به خودتون گرفتید مشکل من نیست

Mortazavi

احمد جان کامنت های محترمانه شما نشانه شخصیت بالای خانوادگی تونه.
من به شخصه هیچ وقت ندیدم به برندی بی احترامی کنید و به نظرم با شعور ترین کاربر ایرانی سایت های فناوری شخص شمایید و همیشه از کامنت های زیبای جنابعالی لذت بردم.
کلا ما ایرانی ها در مقابل انتقاد جبهه میگیریم پس شما به دل نگیر.
جالب بدونی تو یکی از مطالب سایت من بعنوان تنها کاربر غیر فهیم سایت ترنجی ذکر شدم چون دستشونو خونده بودم ولی بجای ناراحتی کلی لذت بردم و البته بابت عمق سوزش و نهایت پوچی اون نویسنده پر مدعا واقعاً متأسف شدم
موفق باشی مردد

mohammad20200

یعنی الان باور کنیم اینا عکسای آیفون 8 پلاس بودن؟
هه….

Sajad

مشخص شد امتیاز عکسبرداری 100 بی دلیل نبوده…

علی شیخ زاده

دقیقا بی دلیل نیست که به نوت نمره 100 داده نمیدونم فاز اونایی که منبع معتبر و خبره ای مثل dxo رو جیره خوار میدونن چیه
یه نگاه به این عکس ها بندازید همه چیز مشخصه

Sadeghh

به جز عکس چهار، نوت هشت واقعا عملکرد بهتری داشت
اما آیفون هم عکس های خیلی خوبی گرفته بود و بعضا دوست داشتنی تر بود به خاطر رنگ هاش

HM-Royal

عکس اولی و سه تای آخری آیفون بهتر بود بقیه هم اکثرا” به جز چند تا ، تصاویر کراپ شده بود سایز اصلی و کامل نبود .
در کل آیفون تو نور روز و مناسب عکسهای خوبی میگیره و در محیط خیلی تاریک قابل تحمل …

Mortazavi

عکس ها خیلی خیلی نزدیک بود و تو نصف بیشترشون آیفون برنده بود.
رنگ آسمون تو عکس اول و درخت ها تو عکسی که تو شب بود مشخص کرد سامسونگ هنوز هم همون عیب بزرگ شو که رنگ های غیر واقعی هست حفظ کرده ولی دینامیک و کنتراست بالا و البته جزئیات عالی در نور کم و عملکرد بینظیر لرزشگیر تو عکاسی باعث کم نیاوردنش شده ولی طبق این عکسها چند امتیاز بیشتر نوت8 تو عکاسی نسبت به 8پلاس اصلاً عقلانی نیست و هم سطحند، تازه اگه عکاسی تو نور زیاد هم داشت شک نکنید 8پلاس بهتر بود.

Mortazavi

ای کاش سایت دکزو امتیاز Xz1 رو هم مشخص میکرد تا من گوشی آیندم رو انتخاب کنم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیررضا صحرائی