حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا باتری گلکسی نوت 8 آتش نمی گیرد؟

بعد از آتش‌بازی های گلکسی نوت 7 در سال گذشته، امسال سامسونگ نیازمند اسمارت‌فون هایی با امنیت کامل است و اولین قدم برای رسیدن به امنیت، اصلاح باتری است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

مطمئناً همه شما درباره آتش گرفتن‌های گلکسی نوت 7 خبرهایی را شنیده‌اید و یا حتی آن را تجربه کرده‌اید و حالا، حدود یک‌سال از آن وقایع گذشته و ما دوباره اینجاییم و بررسی خواهیم کرد که آیا امنیت گلکسی نوت 8 نسبت به پرچمدار قبلی سری نوت بیشتر شده است یا خیر.
خب، هم خبر های خوب هست و هم بد. در حقیقت علی رغم سرمایه گذاری‌های عظیم سامسونگ در امنیت و کنترل کیفیت، باتری‌های لیتیوم‌ یونی فارق از سازنده همیشه شانسی برای آتش گرفتن خواهند داشت.
باتری های لیتیوم یونی همه جا هستند. از لپ‌تاپ و موبایل‌ها گرفته تا دیگر وسایل برقی و تنها یک عیب و محرک نیاز است تا ترکیبات شیمیایی داخل آن ها از کنترل خارج شود و آتش بگیرد. اما با توجه به پیشرفت این باتری‌ها و به صورت متوسط احتمال برخورد یک صاعقه با شما بیشتر از احتمال این است که منفجر شدن یک باتری لیتیوم یونی به‌روز شده را ببینید! و خوشبختانه باتری‌های جدید سامسونگ از این هم امن تر هستند.

جای سنسور اثر انگشت

سامسونگ دقیقا چه کرده است؟

همانطور که حتما تا به حال متوجه شده‌اید، باتری‌های نوت 7 به دلیل تعدادی اشکالات قابل‌پیشگیری شکست خوردند.
بعضی از باتری‌ها به صورت کامل و صحیح ساخته نشده بودند و مقداری خرده شیشه داشتند! وقتی عایق گذاری‌های لایه‌ها به درستی انجام نگیرد، فلز های تیز دور تا دور آن عایق‌های نیمه کاره با وارد کردن فشار و ضربه باعث احتراق مایع قابل اشتعال داخل این نوع باتری خواهند شد و انفجار آن باتری متعجب کننده نخواهد بود.
در اولین قدم سامسونگ برای اطمینان از تکرار نشدن این موضوع از هیچ هزینه و کاری دریغ نکرد که از جمله آنان می‌توان اشاره‌کرد به:
1:ساخت 4 مرحله تست ایمنی جدید
2:استخدام 700 کارمند برای انجام تست‌ها
3:خرید 3 شرکت مستقل برای انجام تست‌های تخصصی

که حدود 4 ماه زمان برد تا تست‌ها بر روی بالغ بر 200000 اسمارت‌فون و 30000 باتری اضافی قبل از عرضه نهایی انجام گیرد.
در مرحله بعد سامسونگ یک بازرسی 8 مرحله‌ای را برای این باتری‌ها ترتیب داد و مدعی است پس از این 8 مرحله هیچ اشکالی در باتری‌ها پیدا نخواهد شد و باتری‌ها با پشت سر گذاشتن این مراحل و تست‌های ایمنی متعدد آماده انتشار هستند.
مراحل نام برده را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

مطابق گفته‌های منبعی معتبر، قطعه قطعه این باتری‌ها توسط شرکت تست شده و اگر قطعه‌ای کوچک‌ترین مشکلی داشت، خبرهای آتش‌سوزی نوت 8 حتی بیشتر از نوت 7 پخش شده بود. همچنین سامسونگ از رده خارج شدن حدود 3 درصد از باتری‌هایش را هنگام انجام این تست‌ها تایید کرده است.
قابل به ذکر است که این مراحل در زمان آغاز فروش گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس نیز وجود داشته اما این شرکت کره‌ای برای سری جدید گلکسی نوت پا را فراتر گذاشته و در حال همکاری با شرکت معروف و پر آوازه‌ی Underwriters Laboratories است و این شرکت نیز به صورت مستقل مراحل کیفی ساخت این باتری را بررسی می کند.
یکی از کارکنان شرکت می‌گوید :

“ما قبل از دادن مجوز انواع مختلف تست‌ها اعم از دراپ (سقوط) و کراش (فشردن) تست و البته تست‌های الکتریکی را انجام می‌دهیم”

وی اطمینان داد که سامسونگ از تمام بخش‌ها بازرسی به عمل می‌آورد و کیفیت در حد اعلا حفظ خواهد شد.
تمام این‌ها به این معنی است که سامسونگ دریافته این مورد و البته شهرت و اعتبار خود ارزش صرف این هزینه و زمان را داراست.
اما این تمام ماجرا نیست و سامسونگ در نوت 8 از یک باتری به حجم 3300 میلی‌آمپر استفاده کرده است که نسبت به نوت 7 در سال گذشته که صفحه نمایشی کوچک‌تر داشت هم حجم کمتری است که از این بابت باید برای شارژدهی آن نسبت به پرچمداران سری نوت و اس در سال گذشته نگران باشیم. البته سامسونگ امسال در اس 8 و اس 8 پلاس نشان داد که بعد از فجایع نوت 7، حاضر به ریسک نیست و شارژدهی بهتر را فدای امنیت خواهد کرد.
با این حال باز هم قابل انکار نیست که نمی‌توان به صورت کامل از باتری‌های لیتیوم یونی اطمینان خاطر کسب کرد و اگرچه احتمال بروز خطا بسیار پایین آمده اما هنوز وجود دارد زیرا سامسونگ به صورت ناگهانی معجونی “ضد انفجار” برای اسمارت‌فون هایش تولید نکرده! و اگرچه در حال حاضر احتمال یک در ده میلیونی برای دیدن انفجار آن‌ها نیاز است اما آن‌ها همچنان قابل اشتعال تلقی می‌شوند.

اگر هنوز هم از این باتری‌ها ترس دارید تنها نیاز است برای ملموس تر شدن توضیحات برای خود یک عددگذاری ساده انجام دهید.

احتمال اصابت رعد و برق با شما حدود 1 در 600 هزار است. آیا این شما را وادار به بیرون نرفتن از خانه در روزهای ابری و بارانی می‌کند؟ مطمئنا خیر. حال کافیست آن را با احتمال 1 در 10 میلیونی دیدن انفجار یکی از این باتری‌ها مقایسه کنید تا توضیحات برایتان قابل درک‌تر شود.
البته همان‌طور که می‌دانید این آمار مربوط به اتفاقاتی است که به علت مشکل در ساخت و به صورت اتفاقی رخ می‌دهد و مطمئناً اگر با وسیله‌ای مانند چکش به جان آن باتری بخت‌برگشته بیافتید احتمال شما افزایش چشم‌گیری خواهد داشت!
در حالت عادی ما از وسایلمان که این باتری‌ها را در خود جای داده‌ اند انتظار انفجار نداریم اما اکثرا شب‌ها در هنگام خواب آن‌ها را در شارژ رها می‌کنیم که خود پایه‌ای است برای ایجاد نقص در باتری. اما در حال حاضر و با اقدامات سامسونگ این باتری‌ها از هر زمانی امن‌تر هستند.

بر اساس نظر شخصی نویسنده (مطلب اصلی)، صرف نظر از گفته‌های سامسونگ در این باره، با توجه به استفاده‌های اغلب نادرست ما در هر لحظه و برای هر وسیله‌ای با باتری‌های لیتیوم‌یونی احتمال آتش‌سوزی وجود دارد. پس عقلانی است که همیشه جنبه‌های احتیاط را رعایت کنیم.

طراحی رابط کاربری پیشرفته برای اج
نظر شما در رابطه با این مقاله چیست؟ آیا واقعا طبق ادعای سامسونگ این کهکشانی جدید و نسل‌های بعد آن از امن‌ترین های بازار خواهند بود یا باز هم شاهد فاجعه‌هایی مانند نوت 7 خواهیم بود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafa3

هنوز نیومده بزار بیاد بعد میترکه

Big S

نمیترکه میترکونه و باترکوندنش سوزش زیادی به همراه خواهد اورد
این سوزش از انچه که فکر میکنید به شما نزدیک تر است?

Pouya

سوپر ترول بودنت ثابت شد ?

goooogle

ترنجی این پست های چرت پرت چیه اخه ۱۰۰ تا مطلب گزاشتید در مورد این مشکل نوت ۷ دیگه تموم شو کیفیت مطالب به شدت اومده پایین سایت های همسایه خیلی بهتر مطالب جدید رو پوشش میدن نسبت به امیدوارم برگردید به روز های اوجتون ??

Peiman

مقاله کاملی بود.
ممنون پارسا جان

ahmad

باید نترکه سامی خیلی کار کرده روش جدیدا یه خبر بود که سامی ۳درصد باتریاشو تو آزمایشا از دست میده

ahmad

اونوقت چرا منفی دادی دوست عزیز

Peiman

من مثبت دادم ک خنثی شه????

ahmad

?????

android1

انفجارهای جدید در راه هستند….

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
پارسا گل‌نیا
زندگی یعنی تِک، سریال و فوتبال :)اگه سوالی بود با Parsagolnia@gmail.com در ارتباط باشید.