حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اچ تی سی کجایی؟ دقیقا کجایی؟! HTC U Ultra و نگاه سینا

ماجرا از آن جا شروع شد که اچ تی سی خانواده جدید HTC U را معرفی کرد. در ابتدای معرفی اصلا احساس معرفی شدن یک پرچمدار را نداشتیم و از خدا که پنهان نیست، از شما پنهان هنوز هم نداریم. تنها چیزی که ما را متقاعد می کند که اچ تی سی، U ultra را پرچمدار می داند، برچسب قیمتی آن است! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا نگاه من درباره آخرین حرکت اچ تی سی در زمینه موبایل را بررسی کنیم.

کلاغ با قیمت قناری؟!

ما هیچ وقت انتظار نداریم که شرکت با اعتبار و پر سابقه تایوانی که برند برجسته HTC را دارد بخواهد مثل چینی ها پرچمدار ارزان بفروشد. هیچگاه در زمینه قیمت گذاری نیز خرده زیادی به آن نگرفته ایم. این بار اما موضوعی است که اولین واکنش هر کاربری را بر می انگیزد! ۷۵۰ دلار؟! یعنی بیست دلار ارزان تر از آیفون ۷ پلاس و ۱۰۰ دلار گران تر از آیفون ۷! ملاک این قیمت گذاری دقیقا چیست؟ نگاهی به تفاوت عملکرد این دستگاه داشته باشید:

شاید اچ تی سی فکر می کند یک موبایل شیشه ای که خیلی براق است و البته زیبایی خاصی نیز دارد، به همراه یک نمایشگر دوم بالای نمایشگر ۵.۵ اینچی QHD آن و البته یک دوربین خیلی خوب، باید قیمت یک پرچمدار را داشته باشد اما حقیقت این است که اینطور نیست. اگر بخواهیم صادق باشیم اچ تی سی U Ultra را می توان رقیب مستقیم گلکسی ای ۷ ۲۰۱۷ (Galaxy A7 2017) دانست نه در رده یک پرچمدار!

مهندسی سوال برانگیز

حتما برای شما هم پیش آمده که گاهی یک باگ در طراحی یا هر موضوع دیگری می بینید و با خود می گویید که چه مهندسی های بی حواسی! یعنی واقعا این را متوجه نشده اند؟! چند ثانیه بعد ندایی از سمت وجدان شما به شما می گوید که: “تو که از مهندسی ها فلان شرکت بیشتر نمی فهمی، پس حتما دلیلی داره!” خب حقیقت این است که در اکثر اوقات همین ندای وجدان شما صحیح می گوید اما گاهی حق با شماست!

در اچ تی سی U Ultra شاهد یک طراحی بزرگ هستیم، یک طراحی کاملا بزرگ! در مقایسه با دیگر محصولات مشابه می توان گفت اچ تی سی هیچ علاقه ای به طراحی ارگونومیک تر یا شبه ارگونومیک تر نداشته است. البته که اگر محصولات اچ تی سی را دنبال کرده باشید، می دانید که این شرکت هیچ وقت علاقه ای به حاشیه نمایشگر کم یا دستگاه باریک نداشته است اما سال ۲۰۱۷ زمانی نیست که اچ تی سی بخواهد با عادات قدیمی خود بازی را ادامه بدهد.

همچنین در U Ultra شاهد یک برآمدگی دوربین خیلی زیاد هستیم، برآمدگی که ما را به یاد سلطان برآمدگی دوربین (!) یعنی گلکسی اس ۶ می اندازد. حقیقتا با ضخامت ۸ میلی متر دیگر نباید شاهد چنین برجستگی ای باشیم. گلکسی اس ۶ با ضخامت ۶.۸ میلی متر، حدود ۱.۶ میلی متر برآمدگی دوربین داشت. حتی الجی وی ۲۰ که برآمدگی دوربین دارد، ضخامت دستگاه با درب قابل باز شدن توسط کاربر برابر ۷.۶ میلی متر است و البته برای دوربین اصلی از دو دوربین بهره برده است و باتری ۳۲۰۰ میلی آمپری قابل تعویض نیز دارد.

مورد دیگری که به اچ تی سی U Ultra خرده گرفته می شود، همین اندازه باتری آن است. یک فبلت عظیم الجثه که حجم باتری آن تنها ۳۰۰۰ میلی آمپری است! اچ تی سی از همین حجم باتری برای اچ تی سی ۱۰ با نمایشگر ۵.۲ اینچی نیز استفاده کرده است. علاوه بر کم بودن حجم باتری، عملکرد نه چندان قابل قیاس آن با دیگر دستگاه های در این رده نیست. برای مثال شما در ادامه می توانید مقایسه عملکرد باتری اچ تی سی U Ultra را با گلکسی ای ۵ ۲۰۱۷ ببینید: (گلکسی ای ۵ ۲۰۱۷ حجم باتری برابر با اچ تی سی U Ultra دارد، از نظر ابعاد دستگاه در حقیقت باید با گلکسی ای ۷ ۲۰۱۷ مقایسه می شد که به دلیل باتری بسیار بزرگتر ۳۶۰۰ میلی آمپری این دستگاه این مقایسه را انجام ندادیم)


۳ مورد مهم دیگر نیز وجود دارد! عدم مقاومت در برابر آب، عدم پشتیبانی از جک ۳.۵ میلی متری هدفون و عدم پشتیبانی از شارژ وایرلس! این موارد چیزهایی هستند که هر کدام برای کاربرهای خاصی به شدت اهمیت دارد. حداقل دو مورد اول را می توان حیاتی دانست. با توجه به طراحی فراخ (!) این دستگاه، امکان حضور هر ۳ این موارد وجود داشته است که حالا نیست!

یک مورد خیلی حیاتی دیگر نیز که در تجربه کاربری هر روز و حتی هر لحظه شما می تواند تاثیر مستقیمی داشته باشد، دکمه های خازنی خیلی خیلی کوچک این دستگاه است. عموما برای لمس آن ها دچار مشکل می شوید و باید به دنبال آن ها بگردید!

اصالت از دست رفته؟!

خیلی از کاربران با دیدن اچ تی سی U Ultra به یاد گلکسی اس ۶ یا گلکسی اس ۷ می افتند، دستگاه های سامسونگ که شیشه ای هستند و به سبب طراحی ویژه خود، نور را به شکل جالبی منعکس می کنند. حتی خیلی از شما شاید با دیدن دوربین مربعی و چینش خاص فوکوس لیزری و فلاش در کنار آن، به یاد گلکسی نوت ۵ بیافتید. حقیقت این است که این اولین باری که نیست که اچ تی سی به این نوع طراحی متمایل می شود. اچ تی سی در سری باترفلای خود که از سال ۲۰۱۳ طراحی و تولید کرده است همیشه پلاستیک براق داشته و ظاهر کلی دستگاه شبیه به این دستگاه با شیشه گوریلا گلس ۵ است. مشخصا نمی توان گفت که اچ تی سی در این زمینه تقلیدی داشته اما منکر شباهت آن با دستگاه های یاد شده نمی توان شد.


از طرقی عموما ما از پرچمدار اچ تی سی یک دستگاه محکم و با صلابت فلزی را انتظار داریم، این چیزی نیست که اچ تی سی با U Ultra به ما ارایه کند. در حقیقت با بردن نام اچ تی سی بدون مکث به یاد طراحی جذاب ام ۷، ام ۸، ام ۹ و اچ تی سی ۱۰ می افتیم.

نمایشگر دوم نیز بدون مکث ما را به یاد سری V الجی می اندازد، جایی که نمایشگر دوم بالای نمایشگر قرار گرفته است. این می تواند یک تقلید آشکار و ضعیف باشد که به نظر ما لزومی به انجام آن نبود. حتما شایعه دلسرد شدن الجی از نمایشگر دوم و احتمال عدم وجود آن در عضو سوم خانواده الجی وی یعنی الجی V30 شنیده اید.

اچ تی سی کجایی؟!

اچ تی سی مشخصا مسیر درستی را با U Ultra در پیش نگرفته است، این یک امر واضح و غیر قابل انکار است. شایعاتی درباره ارایه یک پرچمدار با اسنپدراگون ۸۳۵ در ماه های آتی توسط اچ تی سی وجود دارد، ما قویا امیدواریم این اتفاق بیافتد و پس از آن قیمت U Ultra کاهش قابل ملاحظه ای داشته باشد. حقیقتا اگر اتفاقی به جر این رخ بدهد، بعید می دانیم که دیگر حتی طرفداران اچ تی سی نیز حاضر به پرداخت و خرید این دستگاه به عنوان پرچمدار گران قیمت اچ تی سی باشند.

نظر شما چیست؟ اچ تی سی راه درستی را در پیش گرفته است؟

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ali.v

۱_سایت های دیگری و همچنین سایت ترنجی خوندیم که یو اولترا با صفحه نمایش QHD و اندازه بزرگ با باتری ۳۰۰۰ میلی آمپری واقعا عالی نتیجه گرفته.
۲_سامسونگ از S6 تا به حال از شیشه در پشت گوشی استفاده کرده و همه تعریف کردن،هرچند شیشه استفاده شده در یو اولترا از سری های سامسونگ بهتره،ولی سامسونگ شده ویژه !!!
۳_اچ تی سی طراحی اصیل خودش رو اعمال میکنه میگین تکراری ! یه طراحی دیگه میزنه میگین بهران هویت !
۴_خیلی برندهای دیگه از برندهای معتبر دنیا فول کپی میزنن،خطوط آنتن اچ تی سی در خیلی از گوشیا دیده میشه،اما صفحه نمایش دوم یو اولترا الان شده بار منفی !
۵_آیفون اپل جک ۳٫۵ هدفون رو حذف کرد همه گفتن به به تکنولوژی جدید معرفی شده ! اچ تی سی هم حذف کرد و نوشتین بشدت منفیه و چنین چیزایی.
۶_سامسونگ A5 به هیچ وجه در حدی نیست که آوردین با اچ تی سی مقایسه کردین،به خاطر یه باتری ،بو اولترا رو به زیر A5 کشوندین
۷_کیفیت دوربیناش نیاز به تعریف نداره
۸_به هیچ وجه به عنوان یه بازدید کننده متوجه منظور شما از این مطلب نشدم،هدف تبلیغ برندهای دیگه مثل سامسونگ یا ال جی بود ! یا زیرسوال بردن اچ تی سی ! یا ترغیب مردم برای نخریدن یو اولترا ! یا چی؟
چون تمام مطلب کلا بار منفی داشت،یا عادلانه تحلیل کنید،منفی و مثبت رو باهم بگین یا شاید هم شما هیچ بار مثبتی در این برند یا گوشی نمیبینید که هیچ !
اگر انتقاد کننده واقعی هستین به حذف جک هدفون اپل هم انتقاد وارد کنید،که نمی توانید
با احترام

Mosafer

مطلب به اندازه کافی واضح هست که نخوام برای شما تکرارش کنم…
من بعید می‌دونم توی ترنجی از حذف جک ۳.۵ میلیمتری تمجید شده باشه. خیلی از سایت‌های معتبر هم این اقدام رو نپسندیدند. بدتر از اون، اقدام مضحک امثال اچ‌تی‌سی در دیدن چنین بازخوردهای منفی از آیفون۷ و تصمیم به حذف این درگاه بود! برای چی؟ که صرفاً مترقی به نظر بیان!
من هم قبول دارم که مقایسه یو الترا و سری آ سامسونگ کم لطفیه. البته مقایسه باتری یو الترا با آ۵ جالب و تأمل برانگیز بود ولی اینکه یو الترا ر‌و رقیب محصولی مثل آ۷ بدونیم، به نظرم درست نیست.
در مورد طراحی که اصلاً جای دفاع از اچ‌تی‌سی نیست. شباهت خیلی زیادی به نوت۵ داره. این برای اچ‌تی‌سی خیلی زشته!
توی این مطلب هم از شیشه انتقاد نشد. شیشه صرفاً بد نیست. البته الآن از شیشه با بهانه شارژ وایرلس استفاده میشه. فکر کنم جی۶ هم شارژ وایرلس داشته باشه وگرنه چه فایده داره؟
ضمن اینکه ابعاد بزرگ در کنار باتری کوچک، حذف جک هدست، ضد آب نبودن قابل توجیه نیست.
و این در ازای قیمت بسیار بالای این گوشیه

REZA

چیزی که مشخصه اچ تی سی خواست یه فقط یه گوشی گرون بده،البته کمی هم لوکس و نمایشگر دوم هم که داره و نصون میده خوایسته امکانات خوبی و به کاربرا بده .ولی چه عمد چه تصادفی تو طراحی شبیه سامسونگ شده.این گوشی نیست که اچ تی سی بهش بگه پرچمدار و بقول اقا س،ینا تنها چیزی که پرچمدارش میکنه قیمتشه.اما بازم دوربین صدا صفحه نمایش کیفیت ساخت در سطح خوبی هستن ،ولی فک نمیکنم اچ تی سی بهش بگه پرچمدار!

Sadeghh

طرفدار htc نیستم ولی این مطلب رو تا جایی خوندم که گفته شد این گوشی میتونه رقیب galaxa a7 2017 باشه، چون با این حرف فهمیدم که این مطلب ارزش خوندن نداره
واقعا نمیدونم با چه منطقی این حرف رو زدید؟!

Saeed Mohammadipouya

همیشه قیمت بالا یکی از ضعفاش بوده

rasoulrezaei

سلام خسته نباشید:
آقای عطایی در اینکه شما تیتر های تند و متن های به شدت تند علیه برند HTC استفاده میکنید هیچ شکی نیست.
در ضمن مگه اپل چه برگ برنده ای جز برند داره که انقدر سنگشو به سینه میزنید و شده مثال همه (سیستم عامل بسته) .(تو ایران ازش پشتیبانی میشه؟ از امکاناتش مث Siri استفاده میکنید؟ یا..) شاهکارش مث فپنینگ هنوز زبانزد هست.
اینو قبول دارم HTC گرون فروشه ولی آشغال فروش نیست . برداشت من از سایت شما اینه که اصلا با برند HTC خوب نیستید. هر برندی آپدیت میده سریع تیتر زرد میزنید ولی از htc چیزی نمیگید.
خبر بخاطر منفعت زیاد خوب نیست
بی طرف باشید.
پشتیبانی تمام شرکت هارو باهم مقایسه کنید> اصالت کار یکی دو روز نیست
حرفاتون هم تو طراحی عوام فریبی بیش نیست .

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)