حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مدیر عامل مایکروسافت: زمین خوردیم اما میدان را خالی نمی‌کنیم!

بر کسی پوشیده نیست که ورود مایکروسافت در تولید گوشی‌های موبایل به معنای واقعی کلمه موفق و درخشان نبوده است.

زمانی که این شرکت بخش موبایل نوکیا را از آن خود کرد امیدهای بلندپروازانه‌ای داشت؛ امیدهایی که در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن به تولید گوشی‌های لومیا مبتنی بر سیستم عامل ویندوز منتهی شد. با این همه، گوشی‌های هوشمند ویندوزی در همان ابتدای کار با شکست مواجه شدند و با همه تردید‌هایی که در مورد این نوع گوشی وجود داشت تنها موفق به تخصیص سه درصد از سهم بازارهای جهانی به نام خود شد چون توسعه‌ دهندگان برای ساخت نرم‌افزارهای خاص لومیا روی خوش نشان ندادند و حتی به روزرسانی گاه و بی گاهی که برای رفع گیر و گورهای بیرون می‌آمد نتوانست توجه کسی را به سمت و سوی گوشی‌های ویندوزی مایکروسافت جلب کند.

اوایل سال جاری میلادی، مایکروسافت با صراحت تمام اعلام کرد که از ساخت و تولید گوشی موبایل دست می‌کشد و پیرو این تصمیم حقوق مترتب بر نوکیا را به شرکت اچ ام دی گلوبال (HMD Global) که شریک شرکت نوکیا تکنولوجیز (Nokia Technologies) به شمار می‌آید، فروخت.

به بیان دیگر، مایکروسافت دوباره نام نوکیا را باز پس داد. پس از آن بخش تولید تجهیزات نوکیا را به یکی از شرکت‌های تابعه نوکیا موسوم به فاکسکان (فاکسکان) واگذار کرد. همین که انجام این معامله رسانه‌ای شد، مایکروسافت گفت که به توسعه ویندوز ۱۰ موبایل ادامه خواهد داد و از سازندگانی که ویندوزفون بسازند حمایت می‌کند. اگرچه در این بیانیه تصریح نشده اما به طور ضمنی اشاره دارد که ردموند کارش را با ساخت گوشی‌های موبایل یک سره کرده است.

hololens

ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، دوشنبه (۴ آبان ۹۵) در کنفرانس زنده مجله استریت ژورنال ظاهر شد و برای نخستین بار آشکارا زبان به اقرار باز کرد که: «پر واضح است که ما در زمینه گوشی موبایل عرصه را باختیم و در این باره هیچ جای شکی نیست.» ولی ظاهرا شرکت مایکروسافت انگیزه خود را برای آغاز کارهای جدید در دیگر صنعت‌ها از دست نداده است. برای مثال، آقای نادلا گفت که توانایی‌های عظیمی در آینده نزدیک در زمینه واقعیت مجازی (VR) و متن‌خوان سریع (AR) به منصه ظهور خواهد رسید و صدا البته همگان به خوبی با هولولنزهای مایکروسافت هم آشناییم و یادمان هست که سال گذشته وقتی آن را در قالب مجموعه‌ای از سخت‌افزارهای تاثیرگذار معرفی کرد چه استقبالی از آن صورت گرفت. با این حال، هنوز در دست توسعه و تکمیل است.

نکته جالب اما این که نادلا خاطرنشان کرد که هولولنز می‌تواند سرآغاز ظهور کامپیوتر به معنای نهایی آن باشد چراکه مبتنی بر گونه‌ای از واقعیت ترکیبی است. باز جای شکرش باقی است که در این مجال بحث اسکای نت (SkyNet) به ذهن نادلا خطور نکرد!

البته مدیر عامل مایکروسافت همچنین از فرصت استفاده کرد تا بگوید اگرچه ویندوز ۱۰ موبایل با اقبال عمومی مواجه نشد اما جای خودش را در بازار و پاره‌ای از دستگاه‌ها باز کرده است.

نادلا در ادامه با اشاره به قابلیت داک رومیزی کانتینیوم هم گفت: «با کمک کانتینیوم، ما تلفنی داریم که در واقع می‌تواند جایگزین کامپیوتر شود.» یعنی یک گوشی هوشمند رده بالا که می‌توان از آن به مثابه کامپیوتر مجهز به ویندوز ۱۰ نیز بهره گرفت.

راستش چاره‌ای نیست جز آن که بپذیریم مایکروسافت کارهایی حرفه‌ای کرده که هم اینک به عنوان قابلیت مثمر ثمر هستند.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”http://www.phonearena.com/news/Down-but-not-out-Microsofts-CEO-admits-company-missed-the-mobile-phone-discusses-future_id87005″]phonearena[/button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad.tech

مایکروسافت بزرگترین ایرادش در سیستم عامل موبایلی کند عمل کردن و بد قولی بود
تا مایکروسافت قول یه vpnو backgrund اضافه شدن به سیستم عاملشو داد اندروید و ios حداقل ۱۰تا کارایی و امکانات در دو سه نسخه از سیستم عاملشون ا٠افع کرده بودن.
احترام به مشتری و کاربر مهمه
از طرفی تنوع در سخت افزار و نرم افزار وجود نداشت
وقتی که حتی نشه یه تم ساده نصب کرد یا یه بک گراند درست و حسابی رو لاک اسکرین نشه قرار داد و اینستاگرام یا تلگرام بعد ۳ یا۴سال هنوز درستو حسابی و بدون باگ تو استورش نیست کاربر که پولشو پیدا نکرده که براحتی دورش بریزه
واقعا اگه چندتا دانشجوی it میبردن تو مایکروسافت شاید تصمیم گیری بهتری میکردن برای این اکوسیستم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار