حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بازار موبایل جهانی با افت تولید مواجه است؛ سامسونگ و اپل در رأس آسیب!

بازار گوشی‌های هوشمند، یکی از مهم‌ترین صنایع در جهان محسوب می‌شود. به همین ترتیب، برندهای زیادی وجود دارند که می‌خواهند سهم خود را در این بازار افزایش دهند. اما بازار موبایل جهانی، اکنون با افت تولید مواجه است. در ادامه، نگاهی به عملکرد برندها در این برهه از زمان داریم تا ببینیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

بازار موبایل جهانی با افت تولید مواجه است و برخی از برندهای مطرح در این زمینه آسیب دیده‌اند

بازار موبایل جهانی، پر از شگفتی است. مثلاً چه کسی فکرش را می‌کرد که شیائومی بتواند روزی محبوب‌ترین کمپانی فروش گوشی‌های هوشمند 5G بشود؟

 

پرفروش ترین برند گوشی 5G در فصل دوم ٢٠٢١، شیائومی است!

 

بر اساس گزارش GizChina، بحران‌های موجود در سال ٢٠٢٠ میلادی، از نظر مقیاس و تأثیر بر صنایع مختلف، بی سابقه بوده است. اما ظاهراً سال ٢٠٢١، حداقل نقاط عطفی نیز داشته است. تصورات مبنی بر این است که مشکلات حل شده‌اند. زیرا کاربران با استقبالی کم سابقه، در حال خریداری محصولات فناوری و همچنین گوشی‌های هوشمند هستند. به هر حال، زندگی در قرنطینه بدون گوشی هوشمند مناسب می‌تواند یک کابوس باشد! اما این تنها یک طرف سکه است. در طرف دیگر، کمپانی‌ها به دلیل شیوع Covid-19 و همچنین کمبود قطعات، نمی‌توانند تولید محصولات خود را به خوبی انجام دهند. تمام این‌ها، تأثیر گذار هستند.

بر اساس گزارشات Trendforce، تولید گوشی‌های هوشمند در فصل دوم سال جاری میلادی، نسبت به فصل اول امسال حدود ١١ درصد کم‌تر شده است. تعداد دقیق دستگاه‌های تولید شده، برابر با ٣٠٧ میلیون دستگاه می‌باشد. هرچند این میزان، نسبت به همین بازه در سال ٢٠٢٠، حدود ١٠ درصد بهتر است. در این بین، سامسونگ بیشترین میزان، یعنی ۵٨.۵ میلیون دستگاه را تولید کرده است. اما توجه داشته باشید که این مقدار، حدود ٢٣.۵ درصد کم‌تر از فصل اول سال ٢٠٢١ بوده است که اصلاً آمار خوبی نیست! این کاهش تولید شدید، به دلیل همه گیری شدیدتر کرونا در ویتنام و هند بوده است. بنابراین، خط تولید گوشی‌های سامسونگ با مشکل مواجه شده بود. بر اساس گفته‌های تحلیلگران، سامسونگ می‌تواند حداقل تا اواخر سال ٢٠٢١، جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی‌های هوشمند حفظ کند.

اجازه دهید تا کمی در مورد آمار برندهای چینی نیز صحبت کنیم. اوپو و شیائومی، هر کدام حدود ۵٠ میلیون دستگاه گوشی هوشمند را در فصل دوم سال ٢٠٢١ میلادی روانه بازار کرده‌اند. این محاسبه، با احتساب برندهای زیر مجموعه این دو کمپانی صورت گرفته است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شیائومی و اوپو به ترتیب رشد تولید ٧٠ و ٨٠ درصدی را تجربه کرده‌اند. اما در فصل اول‌ سال ٢٠٢١ میلادی، ما شاهد کاهش تولید کلی بازار موبایل جهانی بودیم. چرا که هواوی تقریباً سقوط کرده بود و نمی‌توانست به طور گسترده گوشی‌های هوشمند خود را تولید کند. به همین صورت، برندهایی مانند شیائومی، اوپو و ویوو توانستند جای خالی هواوی را پر کنند. در نهایت، به کوپرتینویی‌ها می‌پردازیم. عرضه گوشی‌های آیفون نیز با کاهش مواجه بوده است!

البته دلیل این کاهش، می‌تواند نزدیک بودن به تاریخ رونمایی از سری آیفون ١٣ باشد. در مجموع، اپل توانسته است در فصل دوم سال ٢٠٢١ حدود ۴٢ میلیون دستگاه آیفون را راهی بازار کند. هرچند که اپل به صورت آینده نگرانه، با شرکت‌های تأمین کننده و تولید کننده آیفون ١٣ قراردادهایی را امضاء کرده است. اما غیرممکن نیست که به دلیل شیوع بیشتر کرونا، شاهد تأثیر منفی در عرضه سری iPhone 13 باشیم. در رتبه پنجم نیز کمپانی چینی ویوو دیده می‌شود. این کمپانی چینی، توانسته است در فصل دوم امسال حدود ٣۴ میلیون دستگاه را عرضه کند. در کل، کمپانی‌ها در بازار جهانی موبایل، با افت تولید مواجه هستند. اما برخی توانسته‌اند از کم شدن شدید فعالیت هواوی سود ببرند.

نظر شما در مورد این بحران چیست؟ آیا فکر می‌کنید که قابل حل باشد؟ کدام برند در نهایت برنده امسال بازار موبایل جهانی می‌شود؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

بحران کمبود 😐😐چیزی اصلا خوبی نسیت یه نمونش اس۲۱اف ای🤕

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️