حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

با چیپ‌ست گرافیکی پردازنده اسنپدراگون ۸۲۰ و قابلیت‌های آن آشنا شوید [ویژه]

نوشته

8 سال قبل | 28 دیدگاه | ترنجی

کمپانی کوالکام طبق روال سالیانه خود هر سال تعدادی پردازنده را تولید می‌کند که در قلب اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های آن سال جای می‌گیرد؛ امسال کوالکام برای بازار پرچمداران دو پردازنده بالارده اسنپدراگون ۸۱۰ و اسنپدراگون ۸۰۸ را در نظر گرفته بود که مدل ۸۱۰ از گرمای زیاد و مصرف نسبتاً زیاد رنج می‌برد و اسنپدراگون ۸۰۸ نیز درگیر همین مشکلات اما با شدت کمتری بود. با نزدیکتر شدن به سال ۲۰۱۶ زمزمه عرضه تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ به گوش می‌رسد، این پردازنده قرار است با ۴ هسته فیزیکی از نوع Kyro، دما و مصرف انرژی پایین بار دیگر به میدان رقابت باز گردد و در این جنگ کوالکام را پیروز کند. ساعاتی پیش کوالکام مشخصات جدیدی از این پردازنده را منتشر کرد که می‌تواند امیدبخش شرکای کوالکام نیز باشد.

با ترنجی همراه باشید.

بخش زیادی از اطلاعات منتشر شده مربوط به چیپ‌ست گرافیکی این پردازنده است، در مورد پردازنده سیگنال تصویر (ISP)، دما و مصرف انرژی این پردازنده نیز اسلایدهایی منتشر شده‌است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. آنچه که ما از این اطلاعات درک کردیم نوید یک تراشه پیشرفته را با مصرف انرژی کمتر نسبت به نسل قبل و قدرتی بیشتر می‌دهند که می‌تواند در سال ۲۰۱۶ و حتی فراتر از آن مورد استفاده قرار گیرد.

تراشه جدید گرافیکی ادرنو سری ۵۰۰

Screen-Shot-2015-08-12-at-12.06.16-AM-1280x680۴۰% افزایش قدرت و ۴۰% کاهش مصرف، در پردازنده‌ جدید کوالکام اسنپدراگون ۸۲۰ از تراشه گرافیکی Adreno 530 استفاده خواهد شد و دو پردازنده دیگر به نام اسنپدراگون ۶۱۸ و ۶۲۰ هر دو از واحد گرافیکی Adreno 510 بهره خواهند برد؛ تمامی تراشه‌های گرافیکی سری ۵۰۰ کوالکام از واسط نرم افزار‌ مشابهی بهره خواهند برد، این ومجموعه شامل OpenGL ES 3.1 و تعدادی واسط نرم افزار دیگر می‌شود که گوگل آن را به صورت پیش‌فرض در اندروید ۵ قرار داده‌است. طبق گفته کوالکام این تراشه‌ها از واسط کاربر OpenGL ES 3.2 نیز پشتیبانی می‌کنند به شرطی که سیستم عامل مذکور در خود کتابخانه‌های مورد نیاز را گنجانده باشد.

تراشه‌های گرافیکی سری ۵۰۰ این کمپانی از واسط نرم افزار سطح پایین Vulkan نیز پشتیبانی می‌کنند علاوه بر این کوالکام قول پشتیبانی از این واسط کاربر را به تراشه‌های گرافیکی سری ۴۰۰ نیز داده‌است، در هر صورت تراشه‌های گرافیکی سری ادرنو ۵۰۰ اولین تراشه‌هایی خواهند بود که توسط کوالکام و به طور پیش‌فرض با واسط کاربر Vulkan از راه می‌رسند.

در نهایت پردازش‌های موازی و یا GPGPU نیز در این تراشه گرافیکی پشتیبانی می‌شود، به واسطه وجود ۲٫۰ OpenCL می‌توان همزمان فعالیت‌های مبتنی بر پردازش CPU و GPU را انجام داد که در سرعت پردازش بسیار تاثیرگذار واقع خواهد شد، تراشه‌های گرافیکی ادرنو سری ۵۰۰ با معماری ۶۴ بیتی هسته‌های پردازنده بهینه شده‌اند و از این رو باید انتظار یک سیستم روی یک چیپ قوی و با پشتیانی عالی از پردازش‌های ۶۴ بیتی را از اسنپدراگون ۸۲۰ داشت.

Screen-Shot-2015-08-11-at-5.51.01-PM-1280x680

کوالکام برای ساخت این پردازنده از فناوری FiNFET کمک گرفته‌است اما هنوز لیتوگرافی این پردازنده در هاله‌ای از ابهام باقی مانده‌است، کوالکام دو انتخاب را پیش روی خود دارد و انتخاب اول کمک گرفتن از سامسونگ و فراگیری ساخت پردازنده با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری می‌باشد و انتخاب دیگر هم استفاده از طرح لیتوگرافی پیشرفته ۱۶ نانومتری کمپانی تایوانی TSMC است که این احتمال دوم شانس بیش‌تری را در انتخاب توسط کوالکام دارد. به احتمال فراوان کوالکام از یک واحد کنترلر پیشرفته استفاده خواهد کرد که بخش‌هایی از تراشه گرافیکی که به آن نیاز نیست را طی فرآیند پیچیده‌ای خاموش خواهد کرد که همین باعث بهبود بسیار زیاد مصرف تراشه گرافیکی خواهد شد.

در مورد کوالکام اسنپدراگون ۶۲۰ و ۶۱۸ نیز همین اعداد صدق می‌کند و انتظار می‌رود این کمپانی برای ادرنو ۵۱۰ استفاده شده در این دو تراشه امکاناتی را تعبیه کرده‌باشد که باعث بهبود عملکرد ۴۰% آن و همچنین کاهش مصرف انرژی ۴۰% آن نسبت به تراشه گرافیکی ادرنو ۴۰۵ جای گرفته در اسنپدراگون ۶۱۵ و ۶۱۰ شود. اگر به خاطر داشته‌باشید پردازنده‌های اسنپدراگون ۶۱۰ و ۶۱۵ نسبت به اسنپدراگون ۴۱۰ تراشه گرافیکی بسیار بهتری داشتند اما با بالاتر رفتن اعداد این تراشه‌ها سازندگان اسمارت‌فون‌ها نیز تصمیم به استفاده از صفحه‌ نمایش‌هایی با رزولوشن HD و FULL HD در گوشی‌های ساخته شده با این تراشه‌ها گرفتند که در نهایت باعث تجربه بد گرافیکی در گوشی‌های مونتاژ شده با رزولوشن بالا و این پردازنده شد که دلیل آن نیز عملکرد ضعیف تراشه گرافیکی ادرنو ۴۰۵ در این رزولوشن است، یکی از نمونه‌های بارز این مسئله اسمارت‌فون شیائومی mi 4i است، امیدواریم که کوالکام از این اشتباه خود درس گرفته باشد و دیگر چنین اتفاقاتی تکرار نشود.

Screen-Shot-2015-08-11-at-11.03.54-PM-1280x680اسنپدراگون ۸۲۰ با پشتیبانی از استاندارد HDMI 2.0 توانایی پوشش پهنای باند انتقال محتوای تصویری در رزولوشن ۴K و نرخ بروزرسانی ۶۰ فریم در ثانیه را دارد همچنین این تراشه پیشرفته می‌تواند محتوای تصویری را با اتصال بی‌سیم و نرخ بروزرسانی ۳۰ فریم در ثانیه ارسال کند؛ جالب است که بدانید چنین درگاهی بر روی کارت گرافیک بالارده AMD به نام Fury X2 با توان پردازشی خام ۱۷ ترافلاپس نیز وجود ندارد!

پردازنده سیگنال تصویر (ISP) پیشرفته: منتظر تصاویر چشم‌نواز پردازش شده توسط این پردازنده باشید

Screen-Shot-2015-08-11-at-11.16.31-PM-1280x680با واحد سیگنال تصویر موجود در اسنپدراگون ۸۲۰ شکار تصاویر زیبا آسانتر خواهد شد، یکی از ویژگی‌هایی که کوالکام برای این ISP تدارک دیده است همانند فرآیندی است که کمپانی HTC در سیستم DUO Camera پرچمدار سال گذشته خود یعنی وان ام ۸ انجام داده بود. در وان ام ۸ تصویر دو حسگر متفاوت با فاصله کانونی مختلف با هم ترکیب می‌شود و نتیجه یک عکس عمق‌دار است، در پردازنده اسنپدراگون ۸۲۰ این مکانیزم به طور خودکار و توسط پردازنده انجام خواهد شد و مانند ام ۸ لزوماً نیاز به دو حسگر تصویر مختلف نیست گرچه وجود دو حسگر تصویر می‌تواند بر طبیعی‌تر شدن تصویر حاصل شده بیفزاید. افزون بر موارد بالا این پردازنده می‌تواند زوم اپتیکال را تا حدی برای نرم افزار دوربین شبیه سازی کند.

پردازنده اسنپدراگون ۸۲۰ توانایی پشتیبانی از ۳ حسگر به طور همزمان (دو حسگر در پشت و یک حسگر در جلو) را دارد؛ البته در این صورت حداکثر رزولوشن پشتیبانی شده ۲۵ مگاپیکسل برای هر حسگر به علاوه سرعت شاتر صفر ثانیه و نرخ بروزرسانی ۳۰ فریم در ثانیه است، اسنپدراگون با این کار بقیه تولیدکنندگان را دعوت به استفاده از دو دوربین در پشت کرده‌است البته HTC در وان ام ۹ این قابلیت را حذف کرده‌است و در اینصورت واضح نیست که این تصمیم کوالکام دقیقا برای چه بوده‌است.

کوالکام به گوشی‌هایی که حتی یک دوربین را در پشت خود دارند نیز وعده بهتر شدن کیفیت تصویر را داده‌است؛ این کمپانی بدین منظور از سخت افزار خاصی استفاده کرده‌است که می‌تواند سرعت فوکوس خودکار را بهبود بخشد و همچنین کیفیت تصویربرداری را بهتر از گذشته کند، علاوه بر این تصحیح رنگ مصنوعی و بهبود الگوریتم کاهش نویز در حالت فعال بودن HDR و غیرفعال بودن آن نیز در سخت افزار مذکور وجود دارد.

این امکانات قطعاً بر روی کاغذ بسیار خوب هستند اما باید منتظر بمانیم و ببینیم که سازندگان اسمارت‌فون‌ها چگونه از این قابلیت‌ها بهره خواهند برد، تاریخ عرضه این پردازنده هنوز هم معلوم نیست و با توجه به هسته‌های سفارشی‌سازی شده Kyro و چیپ‌ست گرافیکی پیشرفته باید منتظر یک شاهکار از سوی کوالکام باشیم البته به شرطی که این کمپانی بتواند گرمای سرسام آور اسنپدراگون ۸۱۰ را در این پردازنده به طور کلی حل کند؛ دیدگاه شما چیست؟

[button url=”http://arstechnica.com/gadgets/2015/08/snapdragon-820-is-official-a-look-at-its-gpu-and-how-much-the-chip-matters/” postid=”” style=”btn-default” size=”btn-default” target=”_self” fullwidth=”false”]Arstechnica[/button]

اشتراک در
اطلاع از
28 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Shahspik

آفرین کوالکام.
از ۸۱۰ درس خوبی گرفت.
جانم گرافییییییییییییییییک

number9

باید منتظرگوشی ها با s820 باشیم
با این gpu چی بشه
به شدت منتظر گوشی های LG …NEXUS….HTC با S820 هستم 😉 😉 😉

Ali.R

اگر بتونه گرما رو در حد ۸۰۰ و ۸۰۱ بیاره خیلی خوبه،فکرنکنم از لحاظ پردازشی کمبود داشته باشه.

فقط یه سوال،پردازندش چهار هسته ایه یا هشت هسته ای؟
فکرکنم خبرش رو ترنجی گذاشت اما من نتونستم بخونم

حسین

۴ هسته… اگه خبر رو درست و دقیق می خوندی تو خود این خبر هم اشاره کرده !!! این پردازنده قرار است با ۴ هسته فیزیکی از نوع Kyro، دما و مصرف انرژی پایین بار دیگر به میدان رقابت باز گردد و …

SAYROS

چهار. تو متن همین مطلب هم هست

Ali.R

خودت بهم نگفته بودی هشت هسته ایه؟

Abbas.A

ایول کوالکام بهترین پردازنده ی موبایل داره میاد
جالب اینجاست که ADRENO 420 که در اسنپدراگون ۸۰۵ هست یه سرو گردن از Mali-T760 در S6 بالاتره
حالا ۴۳۰ و ۵۳۰ بماند

SAYROS

دوست عزیز همیشه متعصبانه نظر میدی

Abbas.A

همیشه حقیقت رو میگم

Just Sony ONLY(فقط سونی)

دوست عزیز sayros حرف حق همیشه برای سامی پرستا ها تلخه

Moazez

خب بیا بگو کجای حرفش اشتباهه. از طرفداران سامسونگ خواهشمندم با مشخصات ثابت کنن چیزیرو.

pulp_152

بنده اصلا حوصله ی این بچه بازیها رو ندارم که تو سایت ترنجی می بینم اما فقط و فقط در این مورد توضیحی ارائه میدم، بنچ مارک های مهم برای پردازنده های گرافیکی، عبارتند از
BASEMARK X که یک تست کلی و همه جانبه از گرافیک هست
MANHATTAN
T-REX

نتیجه ی بنچمارک های منهتن و تی رکس در OFF SCREEN مهم است نه ON SCREEN

چرا ؟ ! به این دلیل که در OFF SCREEN رزولوشن تصویر بصورت ثابت بر روی فول اچ دی تنظیم میشود اما در ON SCREEN، بستگی به این دارد که گوشی مورد نظر از چه رزولوشن تصویری بهره ببرد مثلا گلکسی الفا بدلیل بهره بردن از رزولوشن تصویر اچ دی ! در ON SCREEN بی برو برگرد برنده است با اینکه MALI T628 دارد !

اما همانطور که گفتم مهم OFF SCREEN هست که نتیجه ی OFF SCREEN و بنچ بیس مارک X . بدون ملاحظه و با اختلاف زیاد برنده T-MALI 760 MP8 هستش که بر روی اس ۶ سوار هست .

اگر ترنجی در این مورد بتونه مقاله ای ارائه بده و کاربران رو اگاه کنه که چه بهتر.

پویا رحمانی

حتما دوست من بررسی می کنیم

pulp_152

جناب رحمانی بسیار عالی . منتظر میمونیم . نکته ی دیگر که عرض کنم ! mali t880 mp16 تا ۱٫۸ برابر سریعتر از mali t760 mp8 هست و تا ۴۰ درصد هم مصرف کمتری دارد . طبق ادعای ARM . در امار و ارقام ADERNO 530 عملا بازنده هست تا بیاد و ببینیم کدوم بهتر میتونن نشت انرژی و گرما رو کنترل کنند. مطلب دیگه اینکه فکر کنم بعد چندین ماه عضویت اینکه پیغام هام در انتظار تایید باشند ،جالب نباشه . چرا که هیچ گاه بی ادبی از بنده سر نزده .

Just Sony ONLY(فقط سونی)

واقعا بهترین پردازنده ها رو داره
این گرمای زیاد بیش از حد توسط برند متقلب بزرگ شده بود که خودش در مدریت رم و آلزایمری عالی بود B-)

amir_narimanpour

گرما دروغ بود؟؟؟
پس چرا در دیجیاتو اگ اشتب نکنم ک اومدن عکس بگیرن برای گرفتن ۱۶ عکس با زد۳پلاس دوربین ۶ بار بسته شد؟؟؟؟؟
لابد دوربین گرم میکرده یا نمایشگر یا اسپیکر؟؟
برادر من سامسونگ خودش بزرگترین شریک تجاری کوالکومه و این حرف بچگونست
چون در عمل هم ۸۱۰ افتضاح کرد
لابد الجی هم گول حرف سامی رو خورد و از ۸۰۸ استفاده کذد؟؟؟
نه خیر اگر بدونید چند ماه قبل کوالکوم پردازنه رو در اختیار شرکت ها قرار میده تا تست کنن
اما خب بر کسی پوشیده نیس ک در big littleکوالکوم ناتوان بود و نعتونست این ۸ هسته ای رو خوب از اب دراره

kingali3000

این فقط داغ نکنه. بقیش پیشکش!

Moazez

اگه سامسونگ ازش استفاده کنه قطعا داغ نمیکنه.

im80za

آقای معزز یادش رفته که قبل از معرفی زد ۴ میگفت اگر سونی اسنپ ۸۱۰ استفاده کنه داغ نمیکنه و سونی گرمای اون رو کنترل کرده

Moazez

خداکنه جوری باشه که حدقل برندها ترجیح ندن رو بیارن به مدیاتک مثل htc که لطمه شدیدی خورد از کوالکام امسال. البته همه قضیه رو میدونن s810 توسط کدوم برند اسمش خراب شد و z3+ ثابت کرد که این چیپ گرمای کاملا طبیعی داره و همه حرفها شایعه ای بیش نبودن.

sina

بابا چه میگی برا خودت سونی برای اینکه داغ نکنه کلاک پردازنده رو اورده پایین بعد میگی ثابت کرد که گرما تولید نمیکنه؟؟؟؟؟ :negative: خو اگه کلاک رو کم نمیکرد روش اب به جوش میامد که حالت خوبه؟سونی باید یاد بگیره که بدونه پایین اوردن کلاک جلو گرم کردن رو میگرفت البته برا زمستان خوبه چون زمستان سختی در پیش است 😉 😉

Moazez

مدرک بیار که سونی کلاک رو آورده پایین.

ahmadM2

شما مدرک کجا رو قبول میکنی تا بریم از همونجا برات بیاریم؟؟؟ لابد اکسپریان؟؟؟
بابا خود کوالکام تو ورژن ۲٫۱ که مثلا برای رفع مشکل بود ۸۱۰ اندرکلاک کرده بود
جالبه گوشی ساخته شده همه جا خبر داغ شدنش منتشر شده اپراتور ژاپنی به خاطر گرم شدنش اخطار میده حالا سونی با آپدیت و هزار بدبختی سر سوزن خنکش کرده نکنه میخای بگی سخت افزار رو تغییر داده؟؟؟ وقتی چیپ اصلی مشکل داره نرم افزار جز کاهش کلاک چیکار میتونه بکنه؟؟؟؟؟
خوبه حالا خودت سر ناسزا رو به کوالکام گرفته بودی حالا فراموشی گرفتی؟؟؟
اللهم اشفع کل مریض

SAYROS

Ali.Rمن گفتم تو ی خبر گفته هشت هسته ایه.

SAYROS

Just Sony ONLY(فقط سونی)
دوست عزیز من طرفدار هیچ برندی نیستم. شمه.ق میدونه که از سامسونگ خوشم هم نمیاد. من طرفدار حقیقتم

Ali.R

مدیونید فکرکنید شمه.ق منم.
راست میگه، این میخواد زد۳ بخره… البته الان الجی آپتیموص داره :)))
بچه خوبیه، باهاش دوست باشین:)))

SAYROS

علی یکشنبه آپتیموس حالیت میکنم. حالا بخند.

tehrani

با سلام و احترام
fببخشید که به عنوان این پست بی ربط است ولی لطفا راهنمایی کنید
می خوام گوشی ویندوز فونی بگیرم بین دو گوشی لومیا ۸۳۰ و لومیا ۶۴۰ ایکس ال مرددم
می دانم لومیا ۶۴۰ حدود ۱۰۰ هزار تومان ارزان تر است صفحه بزرگتر و دوربین جلوی بهتری دارد در عوض لومیا ۸۳۰ کیفیت ساخت بالاتری دارد و به خاطر فریم فلزی آن شکیل تر است صفحه کوچکتری دارد و به همین خاطر خوش دست تر است و ضمن میکروفون های استریو دارد.
اما چند نکته را نمی دانم لطفا راهنمایی کنید
۱٫ آیا این درست است که کلا گوشی های نوکیا نسبت به مایکروسافت کیفیت بهتر و مناسب تری دارند؟
۲٫ صرف نظر از اندازه، صفحه نمایش کدامیک از این دو گوشی بهتر است؟
۳٫ عملکرد باتری کدامیک از این دو گوشی بهتر است؟
۴٫ در کل کدامیک را پیشنهاد می دید؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی عباسی
برنامه‌نویس، علاقمند به سخت‌افزار و گنو/لینوکس | برای ارتباط با من می‌تونین از ایمیل یا توییترم به آی‌دی mostafa_abbacc@ استفاده کنید (: | ایمیل: mostafaabbac@gmail.com