حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کدام یک را انتخاب کنیم: مقایسه‌ی کامل میان لومیا ۵۳۵ و لومیا ۵۴۰

نوشته

8 سال قبل | 10 دیدگاه | ترنجی

امروز در ترنجی قصد داریم تا دوگوشی میان رده و پرطرفدار ویندوزی رو مورد مقایسه قرار دهیم. مقایسه‌ای دیدنی بین دو گوشی مایکروسافت لومیا ۵۳۵ پرطرفدار و مایکروسافت لومیا ۵۴۰ تازه وارد البته از نوع ترنجی! قصد داریم تا به صورت کاملا موشکافانه و دقیق شما را مشخصات و ایرادات این دو گوشی مطلع سازیم و به شما کمک کنیم تا بتوانید خرید هوشمندانه‌ای داشته باشید.

با ترنجی همراه باشید…

مایکروسافت پس از خرید نوکیای زخم خورده٬ قصد تقویت بازار ویندوزفون و افزایش سهم سیستم عامل کمتر دیده شده را دارد. سیستم عاملی که به گفته‌ی تمامی کارشناسان و صاحب نظران عرصه‌ی تکنولوژی عملکردی بسیار سریع و ایده آل در تمام رده ها را دارد و سرعت پایین رده‌های ویندوزی بسیار بیشتر از حد انتظار است. سیستم عاملی که شاید به خاطر عدم مانور تبلیغاتی زیاد و پشت کردن شرکت‌های مختلف ٬ زیاد توسعه نیافته است ولی هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. با ترنجی همراه باشید تا لومیا ۵۳۵ و لومیا ۵۴۰ را با هم مقایسه کنیم.

لومیا ۵۳۵ کلکسیونی از مشخصات خوب و مشکلات عجیب(!)

اولین تجربه‌ی مستقل مایکروسافت در تولید تلفن همراه کمی برای او گران تمام شد. او در آزمون و خطا به سر می‌برد و قصد ارائه یک محصول پرطرفدار و با سخت افزاری قابل قبول داشت ولی عجله کمی کار دستش داد و چند مشکل بزرگ در سری‌های اولیه ی ۵۳۵ دیده شد که هر کدام به خودی خود آبروریزی برای شرکت مایکروسافت به حساب می‌آمدند. از جمله مشکلات لومیا ۵۳۵ می‌توان به: ۱- عملکرد بسیار ضعیف تاچ ( که در قسمت تاچ اسکرین مفصل به آن خواهیم پرداخت) ۲- مشکل در صفحه نمایش این گوشی و روشن نشدن دوباره‌ی گوشی (در قسمت صفحه‌ی نمایش به صورت تخصصی به آن خواهیم پرداخت)

لومیا ۵۴۰ همان شیرازه‌ی قبلی لومیا ۵۳۵ ولی بدون عیب و نقص

به راستی که روح این دو گوشی با هم متفاوت است. لومیا ۵۴۰ گوشی واقعا ایده‌آلی است . اصطلاحی بهتر از ایده‌آل برای نیافتیم. تا به امروز که تیم ترنجی در حال تست و بررسی گوشی لومیا ۵۴۰ است ٬ هیچ عیب و نقص خاصی در آن نیافته است. لمس بسیار بسیار بهتر شده است (کسانی که تجربه‌ی عملکرد تاچ اسکرین لومیا ۵۲۰ را دارند ٬ می‌توانند طعم این تجربه را دوباره در لومیا ۵۴۰ بکشند). صفحه نمایش لومیا ۵۴۰ واقعا خوب است و بیش از حد انتظار است. ما معتقدیم که لومیا ۵۴۰ بهترین جانشین برای لومیا ۵۲۰ فقید است و قیمتی کاملا رقابتی دارد. بدون هیچ تعصبی لومیا ۵۴۰ یکی از بهترین میان رده‌های بازار است که با امکانات خود٬ فصل جدیدی را در خانواده‌ی میان رده ها آغاز می‌کند.

لومیا

لومیا

صفحه‌ی نمایش

اولین بخش از هر موبایل که شما را به خود جذب می‌کند٬ صفحه‌ی نمایش است.

لومیا ۵۳۵ از یک صفحه نمایش ۵ اینچی IPS با رزولیشن ۵۴۰x960 و قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ بهره می‌برد. روی این پنل را با یک لایه شیشه‌ی گوریلا گلس ۳ پوشانده اند تا صفحه نمایش بتواند در هنگام زمین خوردن و خط و خش های احتمالی٬ از خود محافظت کند.

لومیا ۵۴۰ نیز مشخصاتی تقریبا یکسان دارد اما با یک تفاوت بزرگ؛ رزولیشن لومیا ۵۴۰ (۷۲۰x1280) است و این یعنی ما شاهد تعداد پیکسل های بیشتری در لومیا ۵۴۰ هستیم و خود این موضوع به یک معناست: یک جهش عالی از یک نسل به نسل دیگر. هنگامی که شما لومیا ۵۴۰ و لومیا ۵۳۵ را با هم مقایسه می‌کنید٬ احساس می‌کنید که نمی‌توان هنگام خاموش بودن گوشی٬ حد بین صفحه نمایش و بدنه‌ی گوشی ۵۴۰ را تشخیص داد. این خود یک نکته‌ی بسیار خوب و دوست داشتنی است ولی در لومیا ۵۳۵ شما این قابلیت را نخواهید دید. در زیر نور آفتاب لومیا ۵۳۵ عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد ولی لومیا ۵۴۰ عملکرد به مراتب بهتر و در یک کلمه عالی را از خود نشان می‌دهد. شاید یکی از دلایل این موضوع تراکم پیکسلی بیشتر لومیا ۵۴۰ نسبت به لومیا ۵۳۵ باشد. باید به عرضتان برسانیم که به‌دلیل مشکلاتی در چرخه‌ی تولید٬ برخی از گوشی های لومیا ۵۳۵ بعد از مدت یک هفته٬ دچار سوختگی صفحه نمایش (desply) می‌شوند و این مورد واقعا عجیب است. تاکنون گزارشی مبنی بر سوختن صفحه نمایش لومیا ۵۴۰ منتشر نشده است.

تاچ و قدرت تشخیص ضربه

به مهم ترین بخش بررسی این دو گوشی رسیده ایم٬ جایی که لومیا ۵۳۵ ذهن‌های بسیاری را در هنگام خرید به خود مشغول می‌کند. لومیا ۵۳۵ اولین تجربه‌ی مایکروسافت بعد از جدا شدن از نوکیا برای تولید گوشی مستقل بود. این گوشی تاچ اسکرین خوبی ندارد. سری اولیه این گوشی این مشکل سخت افزاری – نرم افزاری را داراست. مایکروسافت تاکنون چندین آپدیت را برای حل این مشکل منتشر کرده است اما هنوز هم مشکل وجود دارد. تاچ لومیا ۵۴۰ همان‌طور که در قسمت بالا عرض کردیم٬ مشکل خاصی ندارد و تاچ آن یادآور تاچ قدرتمند و سریع گوشی های لومیا است.

دوربین

در این قسمت نیز همانند صفحه‌ی نمایش٬ لومیا ۵۴۰ ارتقا داشته است. دوربین عقب که در لومیا ۵۳۵ ۵ ‌مگاپیکسل بود٬ در لومیا ۵۴۰ به ۸ مگاپیکسل جهش یافته است. این یعنی ابعاد تصویر بزرگ تر و پیکسل های بیشتر. اما آیا همیشه تعداد پیکسل های بیشتر موجب افزایش کیفیت تصویر می‌شود؟ جواب این سوال در این قسمت (بله) است. دوربین لومیا ۵۳۵ یکی از بهترین ۵مگاپیکسلی های بازار بود ولی دوربین ۵۴۰ دارای کیفیت بهتری است. دوربین لومیا ۵۴۰ نسبت به قیمت خود٬ بسیار خوب است و می‌توان آن را با گوشی های ۸۰۰ هزار تومانی موجود در بازار مقایسه کرد. یکی از نکات منفی هر دو گوشی این است که هیچ کدام قادر به ضبط فیلم با کیفیت اچ دی (۷۲۰p) نیستند و شما باید با کیفیت (۴۸۰p) فیلمبرداری کنید. این دو گوشی از لحاظ فیلم برداری هیچ تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند. دوربین سلفی و مکالمه‌ی تصویری هر دو گوشی ۵ مگاپیکسل است. هر دو قادر هستند تا سلفی های بسیار خوبی بگیرند و دوربین جلوی دو گوشی از لحاظ کیفیت با هم تفاوتی ندارند. ماژول به کار رفته در دوربین سلفی لومیا ۵۴۰ با ۵۳۵ یکی است.

قدرت پردازشی

از لحاظ مشخصات هر دو از کانفینگ یکسانی بهره می‌برند. اسنپدراگون ۲۰۰ چهار هسته ای با فرکانس ۱٫۲ گیگاهرتز و چیپ گرافیکی آدرنو ۳۰۲ سخت افزار تقریبا قابل قبولی برای دو گوشی پایین رده است٬ اما نباید از آن ها انتظار قدرت بالایی داشته باشید. هر دو می‌توانند عملکردی تقریبا روان و بدون مکث داشته باشند اما بازی های گرافیکی را ممکن است به سختی بالا بیاورند. البته ناگفته نماند که هردوی آن ها قادر هستند بازی هایی مانند six guns و آسفالت ۹ را به خوبی اجرا کنند اما در اجرای بدون نقص Modern combat 5 ناتوان هستند. در کل اگر بخواهیم از روی کاغذ نظر دهیم٬ در بسایری از موارد این دو گوشی با هم برابر هستند ولی در عمل خیر. لومیا ۵۴۰ نسبت به لومیا ۵۳۵ ٬ اندکی فرزتر٬ چابک‌تر و پر قدرت تر است و در بنچمارک های کسب شده٬ چیزی در حدود ۱۰۰۰ امتیاز بالاتر از لومیا ۵۳۵ می‌باشد.

طراحی

از لحاظ طراحی و دیزاین دو گوشی بسیار شبیه به هم هستند اما اندکی تفوت در آن ها دیده می‌شود. به طور مثال جای دوربین سلفی لومیا ۵۴۰ تغییر کرده و به سمت چب انتقال یافته است و یا دوربین اصلی ۵۳۵ اندکی برجسته بوده که لومیا ۵۴۰ این برجستگی را ندارد. در کل از لحاظ طراحی٬ تغییر به خصوصی صورت نگرفته اما جنس بدنه بسیار بهبود یافته و در پشتی دیگر مانند لومیا ۵۳۵ لق نمی‌زند. به طور کلی جنس بدنه‌ ی لومیا ۵۴۰ بهتر از لومیا ۵۳۵ است ولی یک مشکل اساسی وجود دارد: رنگ سیاه هر دو گوشی مستعد بر جای ماندن لک و کثیفی هستند. توصیه‌ی ترنجی به شما این است که رنگ سیاه این دو گوشی را تهیه نکنید.

باتری و شارژ دهی

لومیا ۵۴۰ از یک باتری با ظرفیت ۲۲۰۰ میلی آمپری بهره می‌برد در حالی که ظرفیت باتری لومیا ۵۳۵ از یک باتری ۱۹۵۰ میلی آمپری قدرت می‌گیرد. براساس ادعای مایکروسافت٬ لومیا ۵۴۰ تا ۵۷۶ ساعت در حالت آماده کار به کار خود ادامه دهد ( پاورقی: تست هایی که شرکت ها انجام می‌دهند در اکثر مواقع با تست هایی که در واقعیت انجام می‌شود متفاوت است. دلیل آن هم ممکن است عواملی مثل دیتای سیم کارت و یا روشن بودن وایفای باشد) در حالی که لومیا ۵۳۵ قادر است تا ۳۳۶ ساعت از خود مقاومت نشان بدهد. در تستی که ما بر روی دو گوشی انجام دادیم لومیا ۵۴۰ تا ۱٫۵ روز دوام می‌آورد در حالی که این مقدار برای لومیا ۵۳۵ تقریبا ۱ روز است.

قیمت

لومیا ۵۴۰ در دو مدل در بازار ایران موجود است: تک سیم و دو سیم. مدلی که در اختیار ماست٬ دو سیم کارته است. در صورتی که نیازی به دو سیم کارت همزمان در یک گوشی ندارید٬ مدل تک سیم کارت را تهیه کنید. مدل های تک سیم کارت مدت زمان انرژی را نگه می‌دارند و قیمت به مراتب بهتری دارند. قیمت لومیا ۵۴۰ در ایران و شهر تهران چیزی در حدود ۴۷۰ تا ۵۵۰ هزار تومان است ولی قیمت لومیا ۵۳۵ در محدوده‌ی ۳۳۰ تا ۴۲۰ هزار تومان است. ما به شما توصیه می‌کنیم اگر توانایی پرداخت ۵۰۰ هزار تومان را دارید٬ در خرید لومیا ۵۴۰ اصلا شک نکنید 😉

قصد خرید لومیا ۵۴۰ را دارید؟ دست نگه دارید(!) . منتظر بررسی تخصصی این گوشی در جمعه همین هفته باشید.

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ali asghar ranjbarnia

آقای کمانی ما ه شما ایمیل زدیم کمکمون کنی چی شد پس؟؟
چطور میگی خوشحال میشم کمکتون کنم.
پس کو؟؟

grimm

دوست عزیز ببخشید که اینجا این رو می نویسم
آقا یه خبر خوش برای دوستانی که lumia 535 اونایی که مشکل تاچ دارن این مشکل در پیشنمایش ویندوز ۱۰ موبایل بطور کامل رفع شده و دیگه نگران نباشن

علی رنجبر

به ایمیل شخصیتون زدم.
خواهش می کنم راهنمایی کنید

saeid ds

با تشکر از شما بابت بررسی گوشی های میانرده ویندوزفونی…منتظر چنین بررسی بودم

Shahspik

بسیار عالی. به نظرم ۵۳۵ نسبت به قیمتش بسیار عالیه.
ممنون آقای کمانی

Soorena

گوشی عالییه… گوشی دوم باشه خوبه

reza itmo

لطفا برسی لومیا ۶۴۰xl رو بزارید

.

Taskin

اوه یه روزی گوشی های ویندوز فونی مقایسه میشدن
الان اصلا کسی دربارشوت حرف هم نمیزنه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عارف کمانی
Arefkamani@gmail.com