حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نسخه پیش نمایش 1 اندروید پی (Android P) رسما عرضه شد

نوشته

6 سال قبل | 2 دیدگاه | Android، برترین‌های ترنجی، گوگل

سه روز قبل بود که در ترنجی برای شما نوشتیم نسخه پیش نمایش اندروید پی (Android P) حدودا دو هفته دیگر عرضه می شود و حالا شاهد عرضه آن هستیم! ایوان بلاس در توییتر خود نوشته بود که تا میانه های مارس شاهد عرضه نسخه پیش نمایش اندروید پی (Android P) خواهیم بود اما این اتفاق کمی زودتر رخداد! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن چیزی که به زودی به عنوان اندروید 9 (Android 9) رونمایی خواهد شد، بیشتر بدانیم.

برای شروع باید بگوییم که شما می توانید نسخه پیش نمایش 1 اندروید پی (Android P) را تنها روی پیکسل ها نصب کنید و برای این کار نیاز دارید که از لینک زیر (و با فیلترشکن) فایل ایمیج سیستمی آن را دانلود کرده و روی دستگاه خود فلش بزنید:

دانلود نسخه پیش نمایش 1 اندروید پی (Android P)

پیش از هر چیزی به یاد داشته باشید که این نسخه پایداری بسیار کمی دارد و برای استفاده روزمره یا روی گوشی اصلی اصلا توصیه نمی شود. گوگل این نسخه را به عنوان نسخه آلفا اندروید پی (Android P) معرفی کرده و این یعنی احتمال باگ های فراوان و کرش های متعدد بالاست.

پشتیبانی از بریدگی نمایشگر در اندروید P

پشتیبانی از بریدگی نمایشگر در اندروید P

از اولین تغییرات در اندروید پی (Android P) را می توان به پشتیبانی از بریدگی نمایشگر یا همان Notch اشاره کرد. این موضوع ابتدا توسط اسنشیال و به دلیل حاشیه بسیار کم نمایشگر معرفی شد و سپس اپل در آیفون X آن را به خواسته (به عبارت بهتر خواسته کاذب!) اکثر کاربران تبدیل کرد. حال ما چه بخواهیم و چه نخواهیم شرکت های رده پایین تر اندرویدی مشتاق به اضافه کردن چنین موضوعی در موبایل های خود هستند و کسی چه می داند، شاید در آینده نیز شاهد چنین تصمیم از سوی برندهای مطرح اندرویدی نیز باشیم!

با پیشتیبانی از استاندارد Wi-Fi RTT که به عنوان 802.11mc هم شناخته می شود شما می توانید فاصله موبایل خود تا مودم را حتی پیش از اتصال به آن بدانید. بدین ترتیب موقعیت یابی موبایل با کمترین خطا (حدود 1 تا 2 متر) می توان انجام شود. البته از این موضوع می توان برای مسیریابی درون ساختمانی که برای GPS بسیار سخت است نیز استفاده شود. اما اجازه بدهید یک کاربرد جذاب تر را برای شما متصور شویم! مثلا شما وارد اتاق خود می شوید و به موبایل خود می گویید “چراغ رو روشن کن!” موبایل شما با توجه به موقعیت داخل ساختمانی شما می تواند بفهمد منظور شما کدام چراغ است و آن را روشن کند! قطعا این موضوع در بحث کنترل صوتی اشیا متصل به اینترنت (IoT) بسیار مفید است.

نوتیفیکیشن اندروید 9

نوتیفیکیشن اندروید 9

یکی از مفیدترین قابلیت های اندروید که واقعا عالی است، پیش نمایش نوتیفیکیشن هاست. حالا این قابلیت پیشرفت پیدا کرده و عکس و اموجی ها نیز در آن دیده خواهند شد. همچنین قابلیت “پاسخ دهی هوشمند” یا همان Smart Reply به صورت گسترده در سیستم عامل قابل استفاده است و دیگر مختص به برنامه های پیش فرض گوگل از جمله Allo نیست. برای خالی نبودن عریضه و تغییر بصری دوست داشتنی، گوگل میان برهای تنظیمات سریع را نیز تغییر داده است.

گوگل API چند دوربین را به صورت پیش فرض روی اندروید خام برای زوم با افت کیفیت کم، تصویر بوکه و نمای استریو برای موبایل هایی با دوربین اصلی و سلفی دوگانه را ارایه کرده است. اینکه چقدر تولیدکننده های ثالث از این API برای دستگاه خود استفاده کنند مشخص نیست اما برای توسعه دهنده های ثالث می تواند مفید باشد.

هوش مصنوعی در نسخه 1.1

این شرکت API موارد چندرسانه ای را نیز با پشتیبانی از ویدیوهای HDR VP9 و فشرده سازی تصویر HEIF به روز کرده است که پیش از عرضه نهایی پیشرفت هایی خواهد داشت. همچنین API شبکه عصبی (برای هوش مصنوعی) را در نسخه 1.1 در اندروید P عرضه کرده است که تا پیش از این در اندروید 8.1 در نسخه 1 ارایه شده بود. برای پر کردن موارد (Autofill) از یک API جدید استفاده می شود که تجربه کاربری بهتری را رقم خواهد زد و ثبت اثرانگشت در برنامه ها به صورت یکپارچه تر صورت خواهد پذیرفت. همانطور که قبلا گفتیم گوگل در محدود کردن دسترسی برنامه های غیر فعال به مواردی که پیش از آن دسترسی را گرفته اند، مصمم است تا از سو استفاده های احتمالی پیشگیری شود.

خط زمانی انتشار اندروید P

خط زمانی انتشار اندروید P

همانطور که در تصویر بالا می بینید، در چارک سوم سال 2018 یعنی اوخر شهریور شاهد عرضه رسمی نسخه نهایی اندروید P یا همان اندروید 9 خواهیم بود. طبق روال دو سال گذشته احتمال می رود امسال نیز حداقل یکی از پرچمدارهای نیمه دوم سال 2018 با این نسخه اندروید ارایه شود.

نظر شما درباره اندروید پی (Android P) در این مرحله از معرفی چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنتا قابلیت دیگه هم داره که اینجا بهش اشاره نشده. در کل چه کسی از پیشرفت بدش میاد. حتی اگر اون پیشرفت کم باشه. فقط مشکل اینجاست که فاصله زمانی زیادی هست تا سایر شرکت های اندرویدی بتونن نسخه جدید رو روی گوشی ها قرار بدن. البته گوگل واقعا به فکر این مشکل هست و در حال اقداماتی هستن تا فاصله بین آپدیت گوشی های گوگل با بقیه برندها به حداقل زمان ممکن برسه.

نکته عجیب همون اضافه شدن بخش ناچ یا به قول گوگل کات اوت بود. نگرانم از این بابت که برندها و مدل های بیشتری هم به این سمت کشیده بشن، مخصوصا که الان گوگل این بخش رو به اندروید اضافه کرده.

Peiman

بهتر بود یه ویدیو چیزی هم میزاشتین .
اسم این نسخه انتخاب نشده؟؟؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)