کمپانی متا (Meta) در راستای چشمانداز مارک زاکربرگ برای تبدیل کردن فیسبوک به پلتفرمی با «نفوذ فرهنگی بسیار بیشتر»، مجموعهای از بهروزرسانیهای جدید را معرفی کرده است. هدف اصلی بازطراحی فیسبوک، کاهش شلوغیهای بصری، سادهسازی رابط کاربری و تمرکز بر محتوای باکیفیت است تا نسل جدید کاربران ارتباط بهتری با این شبکه اجتماعی قدیمی برقرار کنند.

یکی از ملموسترین تغییرات در این بهروزرسانی، نحوه نمایش و تعامل با عکسها در فید شماست. متا تلاش کرده تا تجربه کاربری در فیسبوک را کمی بیشتر شبیه به اینستاگرام کند. این تغییرات شامل موارد زیر است:
چرا این تغییر مهم است؟ این تغییرات باعث میشود فید کاربر «سادهتر و غوطهورتر» به نظر برسد و کاربرانی که به رابط کاربری مدرن اینستاگرام عادت کردهاند، در فیسبوک نیز احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

بازطراحی فیسبوک
مطابق با گزارش منبع، متا در حال بازطراحی نحوه ساخت استوری (Stories) و پستهای فید است. تمرکز این بخش بر قرار دادن محبوبترین ابزارها در دسترسترین مکان ممکن است.
| قابلیت | تغییرات جدید |
|---|---|
| تولید محتوا | دسترسی آسانتر به افزودن موسیقی و تگ کردن دوستان. |
| جستجو (Search) | نمایش نتایج در چیدمان شبکهای و پشتیبانی از تمام انواع محتوا. |
| پیشنمایش مدیا | مشاهده عکسها و ویدیوها به صورت تمامصفحه بدون گم کردن جایگاه در نتایج جستجو. |
آیا تا به حال محتوایی در فید خود دیدهاید که هیچ ربطی به علایق شما ندارد؟ متا قابلیت جدیدی را اضافه میکند که به شما اجازه میدهد توضیح دهید چرا یک محتوا برایتان نامربوط است.
این شرکت پیشتر قابلیتهای مشابهی را برای شخصیسازی محتوا در اینستاگرام و تردز (Threads) معرفی کرده بود و اکنون وعده داده است که در ماههای آینده، روشهای جدیدتری را برای شکلدهی به فید و ارائه بازخورد به الگوریتم هوش مصنوعی فیسبوک ارائه دهد.
علاوه بر موارد ذکر شده، پست وبلاگی متا به تغییرات دیگری مانند طراحی جدید منو و سادهسازی بخش کامنتها اشاره کرده است. متا تأکید کرده که این تغییرات «تنها آغاز راه» برای تبدیل کردن فیسبوک به محیطی خلوتتر و کاربرپسندتر است و آپدیتهای بیشتری در سال آینده میلادی (۲۰۲۵) در راه خواهد بود.

سادهسازی بخش کامنتها
به نظر میرسد دوران پیچیدگی و شلوغی فیسبوک رو به پایان است. با بازطراحی فیسبوک، متا سعی دارد با وام گرفتن ویژگیهای محبوب اینستاگرام و دادن قدرت انتخاب بیشتر به کاربر برای کنترل محتوای فید، این پلتفرم قدیمی را برای نسل جدید و کاربران امروزی که به محتوای بصری عادت دارند، دوباره جذاب کند.
اسکرین رکورد یا اسکرین شات از استوری اینستاگرام به زودی به کاربران اطلاع داده خواهد شد؟
باید دید آیا این تغییرات میتواند محبوبیت فرهنگی فیسبوک را طبق خواسته زاکربرگ احیا کند یا خیر. نظر شما چیست؟