حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه Kirin هواوی برای کامپیوترهای شخصی تا سال ۲۰۲۵ تاخیر خورد

نوشته

12 ساعت قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، شایعات، هواوی

بر کسی پوشیده نیست که هواوی در تولید تراشه‌های Kirin خود با مشکلات متعدد و اساسی مواجه است. ریشه این مشکلات را می‌توان در تحریم‌های امریکا دید. با این حال چینی‌ها دست از تلاش برنداشته‌اند و سعی می‌کنند به پیش بروند. بهار امسال بود که گزارشی به ما گفت تراشه Kirin هواوی برای کامیپوترهای شخصی، در راه است. با این شنیده‌های جدید به ما می‌گوید که این پروژه تا سال آینده تاخیر خورده است.

تراشه Kirin هواوی برای کامپیوترهای شخصی

گزارش‌های متعددی در مورد تراشه کایرین هواوی برای کامپیوترهای شخصی منتشر شده، اما این برند چینی هنوز به طور رسمی چیزی در مورد آن به اشتراک نمی‌گذارد.

یکی از گزارش‌ها ادعا داشت که تراشه مبتنی بر ARM جدید هواوی دارای معماری یکپارچه و مشابه تراشه‌های سری M اپل است، در حالی که شایعه دیگری بعدتر ادعای بزرگی داشت و می‌گفت شاید با تراشه اپل M3 رقابت کند.

حتی گزارشی داشتیم که که هواوی امسال تراشه Kirin مخصوص کامپیوترهای شخصی را روی محصولات تجاری عرضه می‌کند، اما تاکنون خبر رسمی از این شرکت منتشر نشده است.

حالا اما می‌شنویم که تراشه جدید مبتنی بر ARM هواوی تا سه ماهه اول 2025 به تعویق افتاده است. جزئیات بیشتری ارائه نمی‌شود اما احتمالاً به دلیل نگرانی‌های مربوط به عملکرد بهینه مصرف انرژی تراشه باشد.

در حالی که این برند چینی سال گذشته با تراشه Kirin 9000S مجهز به 5G توانست پیشرفت مناسبی را ثبت کند اما این تراشه و تراشه‌های بعدی با استفاده از فرآیند تولید قدیمی ساخته شده‌اند.

گوشی تاشو ۳ لا هواوی میت XT اخیراً با تراشه Kirin 9010 عرضه شد که بر اساس فرآیند 7 نانومتری ساخته شده است. در مقایسه، اسنپدراگون 8 نسل 4 و Dimensity 9400 آتی که با فرآیند 3 نانومتری تولید می‌شوند، چند نسل عقب‌تر است.

همچنین سری تراشه‌های اسنپدراگون X کوالکام برای رایانه شخصی مبتنی بر فرآیند تولید 4 نانومتری است. همانطور که می‌دانید، مصرف انرژی با فناوری تولید رابط مستقیم دارد. یعنی هر چه ترانزیستور کوچکتر باشد (اصطلاحا نانومتر کمتری داشته باشد)، کارایی بهتر شده و مصرف انرژی کاهش پیدا می‌کند. به عنوان مثال تراشه Kirin ساخته شده با فرآیند 7 نانومتری کنونی هواوی نسبت به نسل فعلی اسنپدراگون 8 نسل 3 و دیمنسیتی 9300 بهینگی کمتری در مصرف انرژی و عملکرد دارد.

پاسخ ۵ پرسش درباره تراشه Kirin 9000s هواوی مجهز به 5G و تماس ماهواره‌ای

بنابراین، حتی اگر شایعه عملکرد مشابه تراشه جدید Kirin هواوی برای کامپیوترهای شخصی با Apple M3 صحیح باشد، اما چون احتمالا این تراشه چینی‌ها با فرآیند ۷ نانومتری ساخته می‌شود؛ اصلا از نظر بهینه‌بودن مصرف انرژی نمی‌تواند به پای آن برسد.

باید صبر کرد و دید که چینی‌ها چه کارتی را رو می‌کنند. برای دیدن این موضوع احتمالا باید تا زمستان امسال و حتی بهار ۱۴۰۴ صبر کنیم.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)