حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شایعه استفاده از تراشه های Kirin در سری P60 توسط هواوی تکذیب شد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، هواوی

اگر به خاطر داشته باشید، زمانی که هواوی هنوز تحریم نشده بود و یک برند پر فروش محسوب می‌شد، از تراشه‌های ساخت خود تحت نام Kirin استفاده می‌کرد. با تحریم این شرکت توسط آمریکا دیگر امکات توسعه این تراشه‌ها میسر نبود. حالا اما شایعه استفاده از تراشه های Kirin در سری P60 توسط هواوی تکذیب شده است. با ترنجی همراه باشید.

شایعه استفاده از تراشه های Kirin در سری P60 توسط هواوی تکذیب شد

در سال ۲۰۲۰، دقیقا یک سال از روزی که ایالات متحده، هواوی را در لیست سیاه تحریمی خود قرار داد، وزارت بازرگانی ایالات متحده یک تغییر قانون صادرات جدید در مورد تراشه‌ها را صادر کرد. قانون جدید مانع از این می‌شد که تراشه سازانی که از فناوری‌های آمریکایی استفاده می‌کنند، تراشه ها را به هواوی عرضه نمایند. حتی تراشه‌های Kirin خود این شرکت که توسط واحد تولید تراشه HiSilicon این شرکت طراحی شده بودند، به دلیل قوانین صادرات جدید نمی‌توانند به این شرکت عرضه شوند. بعدها کوالکام مجوزی از ایالات متحده دریافت کرد تا نسخه‌های 4G آخرین تراشه خود را برای هواوی عرضه کند.

در نهایت، هواوی موجودی تراشه‌های Kirin خود را تکمیل کرد و ایالات متحده به کوالکام اجازه داد تا تراشه‌های قدرتمند اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ را به این شرکت عرضه کند، اما این تراشه‌ها برای کار با سیگنال‌های 4G ساخته شده‌اند. بله، میت ۵۰ و میت ۵۰ پرو که اخیرا معرفی و عرضه شدند، با این چیپست‌ها همراه شده‌اند که به معنای عدم وجود اتصال 5G در آن‌ها است، اما راهی برای دور زدن این موضوع وجود دارد. شرکتی به نام Soyealink در حال فروش یک قاب برای سری Mate 50 است که به این تلفن‌ها اجازه می‌دهد به سیگنال‌های 5G متصل شوند.

شایعه استفاده از تراشه های Kirin در سری P60

این کیس‌ها با قیمتی معادل ۱۱۳ دلار فروخته می‌شوند و اتصالات 5G را از شبکه‌های مستقل زیر ۶ گیگاهرتز برای همه مدل‌های سری میت ۵۰ ارائه می‌کنند. اما اصل موضوع چیز دیگری است. اخیرا شایعاتی مبنی بر بازگشت تراشه‌های Kirin هواوی در سال ۲۰۲۳ منتشر شده بود، اما در بیانیه‌ای که در صفحه Weibo این شرکت منتشر شد (این یک سایت رسانه اجتماعی واقع در چین است)، هواوی عرضه چیپست جدید موبایل Kirin را در سال آینده تکذیب کرد.

شایعه تراشه Kirin جدید برای سری پرچمداران P60 برای سال ۲۰۲۳ در ماه جولای منتشر شد و ظاهرا قرار بود این تراشه با استفاده از فرآیند تولید ۱۴ نانومتری تولید شود. این تراشه‌ها را می‌توان توسط بزرگ‌ترین کارخانه تولید تراشه چین، یعنی SMIC تولید کرد. این کارخانه تولید تراشه به‌ طور تصادفی می‌تواند سفارش‌های هواوی را با یک فرآیند تولید کوچک‌تر از ۱۴ نانومتر تکمیل کند. هرچه گره فرآیند کوچک‌تر باشد، اندازه ترانزیستور کوچک‌تر می‌شود و به تعداد بیشتری از آن‌ها اجازه می‌دهد تا در داخل یک تراشه قرار بگیرند و نتیجتا، به قطعه قدرت و توانمندی بیشتری می‌دهد.

شایعه استفاده از تراشه های Kirin در سری P60

سال آینده، اپل می‌تواند از تراشه A17 Bionic در مدل‌های آیفون ۱۵ پرو که با استفاده از گره فرآیند ۳ نانومتری TSMC ساخته شده‌اند، استفاده کند. اگر هواوی سعی کند با یک تراشه ۱۴ نانومتری به رقابت با اپل برود، قطعا عقب خواهد ماند. بنابراین، منطقی است که هواوی این موضوع را انکار کند، زیرا بسیار بهتر است که از تراشه‌های اسنپدراگون 4G استفاده کند تا زمانی که ایالات متحده تحریم‌های خود را از هواوی بردارد. این تراشه‌های کوالکام با استفاده از فرآیند تولید ۵ نانومتری پیشرفته TSMC که معمولا ۴ نانومتری نیز نامیده می‌شود (همانند A16 Bionic که در مدل‌های آیفون ۱۴ پرو استفاده می‌شود) ساخته شده‌اند.

به گفته خبرگزاری PhoneArena، همانطور که توسط Android Police گفته شده است، یکی دیگر از مشکلات مهم دیگر در می ۲۰۱۹ رخ داد، زمانی که قرار گرفتن هواوی در لیست نهادهای تحریمی، مانع از همکاری این شرکت با معمار تراشه ARM و عدم امکان استفاده از آن شد. این بخشی از مشکلات تراشه سازی هواوی است که اغلب فراموش شده است. اگر به یاد داشته باشید، ایالات متحده به کوالکام چراغ سبز نشان داده است تا تراشه‌های دارای اتصال 4G را به هواوی بفروشد.

ایالات متحده، هواوی و یک شرکت چینی سازنده تلفن و تجهیزات شبکه، یعنی ZTE را تهدیدی برای امنیت ملی این کشور خوانده است. برخی از مدیران هواوی بر اساس گزارش‌ها احساس می‌کردند که وقتی دولت بایدن زمام امور را در دست بگیرد، این ممنوعیت‌ها لغو خواهند شد. ژانویه امسال دومین سال ریاست جمهوری بایدن خواهد بود و هیچ چیز تغییر نکرده است و این نشان می‌دهد که به زودی نمی‌توان انتظار برداشته شدن تحریم‌ها را داشت.

شایعه استفاده از تراشه های Kirin در سری P60

اما هواوی از مشکلاتی که با آن درگیر است، فرصت‌های نیز ایجاد کرده است و در حالی که این شرکت دیگر در صدر جدول فروش رقابت اپل و سامسونگ نیست و واحد فرعی Honor خود را فروخته است، هنوز یک سیستم عامل قابل اجرا توسعه داده است. (Harmony 3.0 از پیش روی سری Mate 50 نصب شده است) و یک اکوسیستم بسیار موفق خواهد بود. چیزی که می‌توان در مورد هواوی گفت این است که شرایط فعلی این شرکت فقط به این دلیل است که ایالات متحده می‌خواست توانایی این شرکت برای رقابت با اپل را از بین ببرد.

بنابراین، در حالی که تراشه‌های Kirin آن هنوز نمی‌توانند سری پرچمدار P60 برای سال ۲۰۲۳ را هدایت کنند، اما این شرکت نوآور به توسعه راه‌ حل‌هایی برای ادامه تولید گوشی‌های باکیفیت که ممکن است تحت برند اپراتور خود در ایالت متحده عرضه نشود، ادامه خواهد داد. این شرکت تقاضا در چین را افزایش داده است و به تازگی عرضه محصولاتش در اروپا را آغاز کرده است. نظر شما کاربران ترنجی درباره شایعه استفاده از تراشه های Kirin در سری P60 که توسط هواوی تکذیب شد، چیست؟ آیا امکان دارد روزی هواوی بدون تحریم به مسیر قبلی خود بازگردد؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان