در سه ماهه اول ۲۰۲۴، اپل با موانع قابل توجهی در بازار گوشی های هوشمند چین مواجه شد. علیرغم افزایش فروش جهانی آیفون، گزارشات حاکی از کاهش شدید ۱۹ درصدی فروش تلفن های هوشمند اپل در بازار چین است. این ضعیفترین عملکرد اپل از سال ۲۰۲۰ است. با ترنجی همراه باشید تا به جزئیات این گزارش بپردازیم.
این کاهش فروش آیفون، منجر به کاهش سهم بازار اپل در کشور چین شده و سهم این شرکت از ۱۹.۷ درصد (در سال گذشته) به ۱۵.۷ درصد کاهش پیدا کرده است. اپل در جایگاه سوم، پس از ویوو و آنر، قرار دارد. کاهش فروش آیفون را می توان به عوامل مختلفی نسبت داد. یکی از مهمترین دلایل، ممنوعیت کارمندان دولت چین برای استفاده از تلفن های هوشمند اپل است. این موضوع، فروش اپل را تحت تأثیر قرار داده است. علاوه بر آن، تجدید حیات دوباره هواوی چالش بزرگی را ایجاد کرده است. فروش هواوی به دلیل عرضه موفقیتآمیز سری Mate 60 حدود ۷۰ درصد افزایش یافت. این افزایش فروش، هواوی را به جایگاه چهارم رسانده و ۱۵.۵ درصد از سهم بازار چین را در اختیار دارد.
همانطور که Gizmochina اشاره میکند، علیرغم تلاش های اپل برای جذب کاربران با برگزاری کمپین و ارائه تخفیف هایی تا سقف ۱,۳۰۰ یوآن (معادل ۱۸۰ دلار)، اما تقاضای خریداران برای دستگاه های این غول فناوری آمریکایی کاهش پیدا کرده است. اپل تلاش کرد تا جای پای خود را در بازار رقابتی چین حفظ کند، اما چندان موفق نبوده است.
البته با نگاهی به آینده، متوجه میشویم که نشانه هایی برای بهبود وضعیت اپل در سه ماهه دوم ۲۰۲۴ وجود دارد. تحلیلگران Counterpoint Research معتقدند که فروش آیفون با معرفی گزینه های رنگی و راهکار های فروش جدید، افزایش پیدا خواهد کرد. اکنون همه چشم ها به گزارش درآمد آتی اپل در ۲ می دوخته شده است، جایی که سرمایهگذاران بینشی از استراتژی های این شرکت برای مقابله با چالش های به وجود آمده در چین، پیدا میکنند. توانایی اپل برای انطباق و نوآوری بسیار مهم خواهد. البته اپل با رقابت شدید برند های چینی و چالش های دیگر، دستوپنجه نرم میکند.
هواوی ادعا میکند گوشی های جدید این شرکت موجب کاهش فروش آیفون خواهد شد
باید منتظر بمانیم تا ببینیم عملکرد این غول فناوری آمریکایی در ادامه ۲۰۲۴، چگونه خواهد بود؟