حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پلی استیشن ۵ پرو سونی با GPU بهتر در راه است

نوشته

2 هفته قبل | بدون دیدگاه | پلی‌استیشن، سونی، کنسول بازی

انتظار می‌رود که سونی مدل Pro پلی استیشن ۵ را عرضه کند. هنوز مشخص نیست که چه زمانی و با مشخصاتی اما امروز گزارش جدیدی درباره آن منتشر شده است. گفته شده که پلی استیشن ۵ پرو سونی با GPU بهتر عرضه می‌شود.

تجهیز پلی استیشن ۵ پرو سونی به GPU قوی‌تر

ماه گذشته بود که شایعه‌ای مبنی بر عرضه پلی استیشن 5 پرو منتشر شد. امروز گزارش جدیدی این موضوع را تایید می‌کند و جزئیات بیشتری در مورد این کنسول به ما می‌دهد. ظاهراا سونی در حال حاضر از توسعه‌دهندگان می‌خواهد تا اطمینان حاصل کنند که بازی‌هایشان با PS5 Pro آینده سازگار است و تمرکز بر بهبود ردیابی-پرتو را برجسته می‌کند.

گفته می‌شود PS5 Pro با اسم رمز Trinity شناخته می‌شود و دارای یک پردازنده گرافیکی قوی‌تر به همراه یک حالت CPU کمی سریع‌تر است. همه تغییرات در مدل Pro قرار است این کنسول را قادر به اجرای بازی‌ها با قابلیت ray tracing یا رزولوشن و فریم‌ریت بالاتر در عناوین خاص کند.

بر اساس اسناد ادعایی که ویژگی‌های کنسول جدید را مشخص می‌کنند، رندر GPU مدل پرو باید حدود 45 درصد سریع‌تر از مدل عادی باشد. پردازنده گرافیکی بزرگتر خواهد بود و همچنین از حافظه سریع تری برای بهبود ردیابی-پرتو استفاده می کند. در واقع سونی به استفاده از “معماری قدرتمندتر ردیابی پرتو” در اسناد فوق الذکر می بالد.

همانطور که از نام آن پیداست، مدل Pro باید به عنوان یک نسخه رده‌بالاتر از پلی استیشن ۵ در نظر گرفته شود. این یعنی هم مدل عادی و هم مدل پرو به صورت همزمان با در بازار موجود خواهند بود. در نتیجه مدل پرو گران‌تر از مدل عادی خواهد بود. همچنین سوتی از توسعه‌دهندگان می‌خواهد که بازی‌های خود را به گونه‌ای توسعه بدهند که برای هر ۲ کنسول قابل استفاده باشد.

توسعه‌دهندگان می‌توانند کیت‌های آزمایشی را سفارش دهند و سونی می‌خواهد هر بازی که از نیمه تابستان ۱۴۰۳ به بعد برای دریافت گواهینامه ارائه می‌شود، با PS5 Pro سازگار باشد. شایعه قبلی می‌گفت که زمان عرضه پلی استیشن ۵ پرو باید حوالی پاییز ۱۴۰۳ باشد که این زمان‌بندی با آن مطابقت دارد.

پردازنده مرکزی یا CPU پلی استیشن ۵ پرو مشابه مدل عادی خواهد بود، اما حالت جدیدی خواهد داشت که به آن اجازه می دهد با ۱۰ درصد افزایش به کلاک 3.85 گیگاهرتز برسد. جالب اینجاست که حالت کلاک بالاتر نیاز به توان بیشتری برای تخصیص به CPU دارد، به این معنی که توان GPU کمتر می شود. در این حالت توان GPU باید حدود 1.5٪ کاهش یابد.

پهنای باند حافظه در پلی استیشن ۵ پرو 576 گیگابایت بر ثانیه خواهد بود که نسبت به 448 گیگابایت بر ثانیه در PS5 بهتر است. همچنین سیستم حافظه باید تا حدودی کارآمدتر باشد. بازی‌ها می‌توانند از 1.2 گیگابایت حافظه اضافی سیستمی در PS5 Pro استفاده کنند و در مجموع تا 13.7 گیگابایت را در اختیار داشته باشند.

سونی PS5 Pro همچنین با “معماری سفارشی برای یادگیری ماشین” عرضه می شود و از 300TOPS محاسبات 8 بیتی پشتیبانی می کند. فناوری ارتقاء مقیاس پلی استیشن سوپر رزولوشن (PSSR) از حدود 250 مگابایت حافظه استفاده می کند و در هنگام ارتقاء 1080p به 4K حدود 2 میلی ثانیه تأخیر ایجاد می کند و این شرکت در حال کار بر روی پشتیبانی از وضوح تصویر تا 8K است.

نظر شما چیست؟ منتظر نسخه پرو پلی استیشن ۵ هستید؟

پلی استیشن ۵ اسلیم رسما معرفی شد: ۳۰ درصد کوچکتر و حافظه داخلی ۱ ترابایت + قیمت

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)