حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مدیاتک دیمنسیتی ۹۳۰۰ با ۴ هسته Cortex-X4 و بدون هسته‌های کوچک معرفی می‌شود؟

نوشته

10 ماه قبل | بدون دیدگاه | شایعات، مدیاتک

دیروز با هم دیدیم که رونمایی ARM از Cortex-X4 در کنار Cortex-A520 و Cortex-A720 انجام شد. همزمان با آن مدیاتک تأیید کرد که پردازنده پرچمدار نسل بعدی آن (که احتمالاً Dimensity 9300 نامیده می شود) از هسته های جدید Cortex-X4 و Cortex-A720 استفاده می‌کند. این تراشه در بخش گرافیکی از پردازنده گرافیکی Immortalis Mali-G720 بهره خواهد برد. این شرکت به هسته جدید Cortex-A520 اشاره ای نکرد و به نظر می رسد ممکن است دلیل خوبی برای آن وجود داشته باشد. گفته می‌شود که مدیاتک دیمنسیتی ۹۳۰۰ با ۴ هسته Cortex-X4 و بدون هسته‌های کوچک معرفی می‌شود!

مدیاتک دیمنسیتی ۹۳۰۰ یک تغییر بزرگ در دنیای پردازنده‌های موبایلی؟

آنطور که گزارشی جدید منتشر شده ادعا می‌کند، دیمنسیتی 9300 به هیچ وجه از هسته های کوچک CPU استفاده نمی کند. در عوض گفته می‌شود که چیپست دارای یک CPU هشت هسته‌ای متشکل از چهار هسته Cortex-X4 و چهار هسته Cortex-A720 خواهد بود.

یک ادعای بزرگ دیگر وجود دارد که می گوید مصرف انرژی Dimensity 9300 نسبت به Dimensity 9200 تا 50 درصد کاهش یافته است.

این تصمیم یک تغییر بزرگ برای مدیاتک و پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند خواهد بود، زیرا تقریباً تمام تراشه‌های چند هسته‌ای موبایل با هسته‌های کوچک CPU عرضه می‌شوند.

این هسته‌ها با در نظر گرفتن حداکثر کارایی طراحی شده‌اند و بار را از هسته‌های متوسط و بزرگ برای پردازش‌های سبک‌تر می‌گیرند. بنابراین ما بسیار مشتاقیم که ببینیم چگونه Dimensity 9300 می‌تواند بدون هسته‌های کوچک این افزایش بازدهی بزرگ را ایجاد کند.

این تغییر ساختار CPU نیز به دلیل استفاده از چهار هسته بزرگ Cortex-X بسیار مهم است. ما معمولاً فقط یک هسته Cortex-X را در پردازنده‌های پرچمدار مانند MediaTek، Qualcomm و Samsung می‌بینیم که دلیل آن نگرانی‌های مربوط به گرمایش و اندازه است.

البته قابل ذکر است که تراشه‌های Tensor گوگل از دو هسته قدیمی Cortex-X استفاده می کنند. این شرکت قبلاً اظهار داشت که این رویکرد برای برخی از بارهای کاری متوسط (به عنوان مثال استفاده از برنامه دوربین) کارآمدتر است. بنابراین ممکن است مدیاتک از این رویکرد برای Dimensity 9300 درس گرفته باشد.

در هر صورت، ما مشتاق هستیم که ببینیم این چیپست جدید در برابر نسل سوم اسنپدراگون 8 چگونه عمل می کند. انتظار می رود هر دو پردازنده پاییز ۱۴۰۲ عرضه شوند و احتمالاً اولین گوشی های مجهز به آن‌ها را زمستان همین سال در بازارهای جهانی ببینیم.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید مدیاتک برگ برنده‌ای در دست دارد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)