حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پردازنده گرافیکی جدید Arm با نام Immortalis G720 معرفی شد + Mali G720 و Mali G620

نوشته

10 ماه قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها

درکنار معرفی هسته‌های جدید ARM برای سال 2023 با نام Cortex-A520 ،Cortex-X4 و Cortex-A720، این شرکت همچنین پردازنده های گرافیکی خود شامل یک مدل اصلی تحت عنوان Immortalis G720 و دو مدل دیگر با نام‌‌های Mali G720 و Mali G620 را نیز معرفی کرده است . این‌ها، GPUهای نسل 5 ARM هستند که قدرت گرافیکی دستگاه‌های سال آینده را شکل می‌دهند.

پردازنده گرافیکی جدید Arm Immortalis G720

هر یک از این GPUها نسبت‌به نسل پیشین خود بهبود پیدا کرده‌اند و Immortalis G720 درحال‌حاضر بهترین GPU از ARM است. مانند هسته‌های جدید، GPUها نیز به‌ویژه برای بهبود کارایی موردتوجه قرار می‌گیرند، اگرچه برخی از عملکردهای بسیار بزرگ نیز برای آن‌ها درنظر گرفته شده است. همان‌طور که ARM بیان می‌کند، یک‌سوم از قدرت گرافیکی بازی‌های پرقدرت از دسترسی به حافظه ناشی می‌شود و استفاده از پهنای باند حافظه تا 40 درصد کاهش یافته است.

با توجه به اینکه سال گذشته Immortalis G715 عملکرد خوبی از خود به‌جای گذاشت، مشخص است که ARM هنگام صحبت درباره یک GPU، به یک مدعی قدرتمند اشاره می‌کند.

پردازنده گرافیکی جدید Arm Immortalis G720

پردازنده گرافیکی جدید Arm Immortalis G720

پیش از معرفی کامل GPUهای جدید ARM، لازم است که تفاوت‌های موجود در Immortalis و Mali را تشخیص دهیم‌، به‌ویژه که این دو سری تا حدودی به‌هم نزدیک شده‌اند و برخی نام‌های مشترک را ارائه می‌دهند. وقتی از ARM در این‌باره پرسیده شد، این شرکت پاسخ می‌دهد كه زمانی که تولیدکنندگان تراشه‌های خود را به GPUهای ARM مجهز می‌کنند، این GPUها به‌عنوان Immortalis به بازار عرضه می‌شوند و همچنین حتما باید دارای ویژگی ردیابی پرتو (ری‌تریسینگ) نیز باشند، درحالی‌که Mali G720 لازم نیست از این قابلیت استفاده کند.

مهم‌تر از آن، Mali G720 می‌تواند بین شش تا نه هسته داشته باشد، درحالی‌که Immortalis G720 می‌تواند تا 16 هسته را بپذیرد. در مورد Mali G620، این GPU تنها محدود به پنج هسته است.

انقلاب بزرگ جدیدترین پردازنده‌های گرافیکی آرم درواقع معطوف به ویژگی Deferred Vertex Shading یا به‌اختصار DVS است. ARM تاکنون در زمینه‌های Variable Rate Shading و ray-tracing پیشرو بوده است و مرحله بعدی نیز به بهبود در پهنای باند و مصرف انرژی اختصاص می‌یابد. درنتیجه این پیشرفت‌ها، آرم وعده‌ی تا 15 درصد عملکرد بیشتر در هر وات، همراه با میانگین افزایش 15 درصدی عملکرد در حالت اوج کارکرد را می‌دهد.

در عملکرد دنیای واقعی، ARM تا 20 درصد بهبود عملکرد Immortalis G720 نسبت‌به Immortalis G715 را اندازه‌گیری کرده است، جایی که بخش بزرگی از آن را می‌توان به اختصاص پهنای باند بیشتر به DVS نسبت داد. همچنین به‌دلیل این صرفه‌جویی در پهنای باند، می‌توان جلوه‌های سطح PC مانند نورپردازی پویا در زمان واقعی، blooming، عمق میدان و فضای نمایشگر به انسداد محیط را اضافه کرد. درحقیقت، موتور دسکتاپ Unreal Engine 5 درنتیجه همین فناوری، امسال به سیستم‌عامل Android می‌آید.

پیشرفت‌های دیگر در بخش GPU نیز انجام شده است، اما در مقیاس کوچکتر. به‌عنوان‌مثال، جلوی فرمان (CSF) با پیشرفت‌های اضافی برای پردازش جریان، بهبودهایی را تجربه می‌کند و سایر واحدها نیز در سراسر صفحه شاهد پیشرفت در توان خود بوده‌اند.

نظر شما درباره پردازنده گرافیکی Arm Immortalis G720 چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی