حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

رونمایی ARM از Cortex-X4 در کنار Cortex-A520 و Cortex-A720

نوشته

9 ماه قبل | بدون دیدگاه | برترین‌های ترنجی، پردازشگرها

شرکت بریتانیایی ARM که معماری اصلی پردازنده‌های موجود در اکثر گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دستگاه‌های پوشیدنی را طراحی می‌کند، از نسل بعدی هسته‌های CPU خود رونمایی کرد. رونمایی ARM از Cortex-X4 در کنار Cortex-A520 و Cortex-A720 باعث بهبود عملکرد و بهره‌وری انرژی می‌شود.

رونمایی ARM از هسته‌های CPU جدید

تمام هسته‌های CPU جدید ARM فقط 64 بیتی هستند، به این معنی که از برنامه های 32 بیتی پشتیبانی نمی کنند. پردازنده‌هایی که از طراحی DSU-120 شرکت ARM (مخفف DynamIQ Shared Unit 120) استفاده می‌کنند، می‌توانند تا CPUهای ۱۴ هسته‌ای داشته باشند. این یعنی می‌توانند برای رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌ها نیز مناسب باشند.

با این حال و در اکوسیستم گوشی‌های هوشمند، می‌توانیم برندهایی مانند سامسونگ، مدیاتک و کوالکام را ببینیم که از طراحی 1+5+2 برای پردازنده‌های هشت هسته‌ای خود استفاده می‌کنند.

در مقایسه با سال گذشته، ARM ادعا می کند که عملکرد CPU تا 27٪ در پردازش‌های چند رشته‌ای افزایش یافته است.

شرکت ARM همچنین ادعا می کند که هسته Cortex-X4 آن ۴۰ درصد از Cortex-X3 بهینه‌تر است. هسته Cortex-A520 نسبت به نسل قبلی خود ۲۲ درصد و هسته Cortex-A720 نسبت به نسل قبلی خود حدود ۲۰ درصد نسبت به نسل قبلی خود بهینه‌تر هستند. به طور کلی، این باید عمر باتری گوشی های هوشمند را بهبود بخشد.

همچنین Cortex-X4 بهبود قابل توجهی در عملکرد هم ارائه می دهد. در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های رده بالا می تواند تا کلاک ۳.۴ گیگاهرتز بالا برود و ۲ مگابایت کش L2 دارد که نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است.

تمرکز ARM برای هسته Cortex-A720 ارائه حداکثر عملکرد پایدار با راندمان بالاتر است. هسته‌های Cortex-A720 به اندازه Cortex-A78 کوچک هستند در حالی که هنوز ۱۰ درصد عملکرد بیشتری ارائه می‌کنند. می‌توانیم شاهد استفاده از این هسته پردازنده در تراشه‌های میان‌رده و پایین‌تر باشیم. به طور کلی، ARM در مقایسه با نسل‌های قبلی، انتظار عملکردی حدود ۱۵ درصد سریع‌تر را دارد.

هسته Cortex-A520 که برای کارهای کوچکتر استفاده می شود تا ۲۲ درصد بازده انرژی بیشتری نسبت به Cortex-A510 سال گذشته ارائه می دهد. در همان سطح مصرف انرژی، هسته های Cortex-A520 می توانند ۸ درصد عملکرد بیشتری نسبت به هسته های Cortex-A510 ارائه دهند.

به طور کلی، ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که چیپست‌های گوشی‌های هوشمند اندرویدی آینده به سمت معماری فقط ۶۴ بیتی حرکت می‌کنند و عملکرد، کارایی انرژی و امنیت بهتری را با طراحی‌های ARM TS23 ارائه می‌کنند.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید که برندهای مختلف با به‌کارگیری این هسته‌ها می‌توانند بالاخره به مشکل باتری یا گرمای تراشه‌های خود پایان دهند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)