حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نارضایتی کاربران از آیفون اپل با عرضه iPhone 14 روند افزایشی به خود گرفته است

نوشته

11 ماه قبل | بدون دیدگاه | اپل، تحلیل بازار

گزارش جدیدی که به‌تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد که کاربران سری آیفون 14 چه احساسی نسبت‌به گوشی‌های هوشمند خود دارند و چگونه آن را درمقابل نسل‌های قبلی قرار می‌دهند. درحالی‌که فروش iPhone 14 همچنان قوی است، داده‌های جدید نشان می‌دهد که نارضایتی از آیفون اپل در طی یک دهه گذشته هیچ‌گاه به اندازه امسال نبوده است. این گزارش همچنین آیفون‌های با بالاترین و پایین‌ترین رتبه‌بندی تاریخ ازنظر رضایت‌مندی و موارد دیگر را نشان می‌دهد.

نارضایتی کاربران از آیفون 14 اپل

مطالعه جدید از سوی PerfectRec گردآوری شده که داده‌های بیش از 600 هزار بررسی جستجوی گوگل را برای آیفون 14 و سایر مدل‌های آیفون سازماندهی کرده است. درحالی‌که داده‌ها احتمالاً شامل بررسی‌های اشتباه نیز می‌شوند، با حجم نمونه به این بزرگی، احتمالاً همچنان تصویر خوبی از احساسات کاربران آیفون ارائه می‌دهد.

به‌عنوان پیش‌زمینه، اپل درجریان اعلام گزارش درآمد مالی فصل دوم 2023 خود بیان داشت که مطالعه‌ای از 451 Research نشان می‌دهد که رضایت کاربران از خانواده آیفون 14، 99 درصد است که برخلاف بررسی‌های صورت‌گرفته از کاربران می‌باشد که نتایج این مطالعه آن را بازگو می‌کند.

در اینجا نحوه استفاده PerfectRec از داده‌ها آمده است:

«ما به مدل پایه آیفون که هر سال بین سال‌های 2011 تا 2022 عرضه می‌شد، نگاهی انداختیم و چند درصد از بررسی‌های صورت‌گرفته توسط کاربران را نشان دادیم که پنج ستاره بودند. مدل پایه آیفون معمولاً پرفروش‌ترین مدل اپل در هر نسل است و بیشترین بررسی‌های کاربران را دریافت می‌کند. در این مدت، نسبت بررسی‌های پنج ستاره برای مدل پایه آیفون به‌طور پیوسته از پایین‌ترین سطح 65 درصد برای آیفون 5 به 80 درصد برای آیفون 13 افزایش یافته است.»

رتبه‌بندی 5 ستاره آیفون 14 افت زیادی را تجربه می‌کند

در مقابل بالاترین رکورد 80 درصدی بررسی‌ها که شامل 5 ستاره برای آیفون 13 استاندارد بوده است، آیفون 14 با افت 8 امتیازی مواجه شده و تنها 72 درصد از کاربران، امتیاز 5 ستاره را به این مدل داده‌اند.

همان‌طور که می‌بینید، تنها کاهش رضایت‌مندی دیگر در 12 سال گذشته، از آیفون 4 به 5 بوده که شاهد کاهش 4 درصدی در بررسی‌های 5 ستاره هستیم.

نارضایتی از آیفون 14 اپل

نارضایتی از آیفون 14 اپل

همچنین آیفون 14 پرو با 76 درصد، امتیاز بالاتری نسبت‌به مدل استاندارد خود داشته، اما همین مدل نیز شاهد کاهش 8 درصدی نسبت‌به آیفون 13 پرو با 84 درصد رضایت‌مندی بوده است.

درهمین‌حال، آیفون 14 پرو مکس با کاهش 6 درصدی امتیاز نسبت‌به 13 پرو مکس، از 86 به 80 درصد رسیده است.

این رتبه‌بندی‌های بالاتر برای مدل‌های Pro، با مطالعات اخیر مطابقت دارد که نشان می‌دهد آیفون‌های رده‌بالاتر نسبت‌به آیفون 14 و 14 پلاس فروش بیشتری دارند.

نارضایتی از آیفون 14 اپل

نارضایتی از آیفون 14 اپل

پایین‌ترین و بالاترین امتیاز آیفون‌های تاریخ

این مطالعه همچنین دارای نموداری است که میزان رضایت‌مندی کاربران از زمان آیفون 4 را نشان می‌دهد. وقتی به تمامی مدل‌های عرضه‌شده آیفون در طول این یک دهه نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که بیشترین امتیاز 5 ستاره توسط کاربران با 86 درصد متعلق‌به آیفون 13 پرو مکس بوده است.

همچنین بدترین رتبه در 12 سال گذشته نیز از آن آیفون 5C بوده که تنها 64 درصد از کاربران به آن امتیاز کامل داده‌اند.

چرا نارضایتی کاربران از آیفون 14 اپل افزایش یافته است؟

دو دلیل اصلی وجود دارد که PerfectRec معتقد است رتبه‌بندی آیفون در طول سال‌ها رشد داشته اما امسال با کاهش مواجه بوده است.

اولاً، اپل در 12 سال گذشته به‌طور مداوم آیفون را بهبود بخشیده و باعث شده است تا کاربران بیشتر و بیشتر از آن استقبال کنند. دوم، چیزی به نام “تورم شهرت” ممکن است بخشی از افزایش سال‌به‌سال رتبه‌بندی آیفون بوده باشد.

«روند تورم شهرت اولین بار در بازارهای آنلاین توسط جو گلدن، مدیرعامل PerfectRec، در مقاله اقتصادی 2022 که با همکاری استادان جان هورتون از دانشگاه MIT و آپوستولوس فیلیپاس از دانشگاه فوردهام نوشته شده بود، شناسایی شد. بدین ترتیب، این امکان وجود دارد که عادت به امتیاز دادن به همه چیزهایی با پنج ستاره که توسط برنامه‌هایی مانند Uber ،Airbnb و Etsy به مصرف‌کنندگان آموزش داده می‌شود، در بررسی‌های کلی محصول نیز سرایت کرده باشد.»

درنهایت، با گذشت بیش از یک دهه بهبود بررسی‌های آیفون، PerfectRec می‌گوید:

«ما گمان می‌کنیم اتفاقی که با آیفون 14 افتاد این است که میزان پیشرفت به‌سادگی با انتظارات مشتری مطابقت نداشت. ویژگی جدید و ضروری بزرگی وجود نداشت و مصرف‌کنندگان بهبودهای تدریجی را شامل ارزش برای آن نمی‌دانستند، بنابراین تعداد کمتری از آن‌ها به این دستگاه امتیاز پنج ستاره دادند.»

دیدگاه شما چیست؟ به‌نظر شما علت اصلی نارضایتی کاربران آیفون 14 اپل از این دستگاه چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی