حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

توسعه تراشه گرافیکی اختصاصی سامسونگ بر اساس معماری RDNA AMD

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | سامسونگ، شایعات

پردازنده گرافیکی Xclipse 920 که در Exynos 2200 استفاده شده بود، نتیجه همکاری سامسونگ و AMD است. به لطف همین GPU بود که اگزینوس ۲۲۰۰ در تست ری‌تریسینگ تراشه Snapdragon 8 Gen 2 را شکست داد. در جدیدترین گزارش‌ها درباره توسعه تراشه گرافیکی اختصاصی سامسونگ بر اساس معماری RDNA AMD اخباری شنیده می شود.

تراشه گرافیکی اختصاصی سامسونگ

حتما می‌دانید که توسعه یک GPU سفارشی موضوع جدیدی نیست، زیرا شرکت‌هایی مانند اپل و کوالکام، چندین سال است که تراشه‌هایی را با پردازنده‌های گرافیکی سفارشی عرضه می‌کنند. حالا نوبت به سامسونگ رسیده و احتمالا توسعه GPU اختصاصی خود را بر اساس معماری RDNA AMD انجام دهد.

پردازنده گرافیکی Xclipse 920 که در Exynos 2200 وجود دارد، بر اساس معماری RDNA2 AMD ساخته شد. بر اساس شنیده‌های جدید، سامسونگ از همین معماری برای توسعه GPU سفارشی خود استفاده خواهد کرد. البته باید بدانید که سامسونگ یک GPU کاملا مستقل را توسعه نخواهد داد و احتمالاً برای تشکیل IP به کمک AMD نیاز دارد.

برای چندین سال و تا اگزینوس 2100، سامسونگ به طراحی‌های گرافیکی Mali برند ARM متکی بود ولی این روند می‌تواند تغییر کند.

در حالی که در طراحی‌های پردازنده گرافیکی ARM جای شکایت خاصی وجود ندارد، محصولات کوالکام و اپل نشان می‌دهد که شکاف عملکرد تراشه‌های سامسونگ را تنها می‌توان از طریق یک پردازنده گرافیکی سفارشی کاهش داد.

البته آنطور که گفته می‌شود هنوز فاصله زیادی تا به ثمر رسیدن این پردازنده گرافیکی داریم و حداقل سه سال تا استفاده تجاری از آن باید صبر کرد.

با توجه به این بازه زمانی، اگر پردازنده گرافیکی سفارشی مطابق با انتظارات شرکت عمل نکند، سامسونگ می‌تواند عرضه آن را به تعویق بیاندازد. اگر بخواهیم بی‌تعارف به خروجی تراشه‌های اگزینوس سامسونگ نگاه کنیم، حداقل در رده پرچمدار این برند کره‌ای خروجی رده اولی نداشته است اما با تلاش مناسب می توان به این هدف دست یافت.

سامسونگ همچنین تراشه Exynos 2300 را به همراه پردازنده گرافیکی Xclipse 930 در دست ساخت دارد، اما طبق شایعات قبلی انتظار می‌رود که گوگل از آن برای تراشه اختصای تنسور G3 استفاده نماید، تراشه‌ای که در پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو استفاده خواهد شد.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید سامسونگ باید در زمینه توسعه تراشه اختصاصی تسلیم شود یا همچنان ادامه بدهد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)