حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اعتراض و شورش کارگران خطوط تولید آیفون در چین احتمالا کمبود این دستگاه‌ها را افزایش خواهد داد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار

این روزها وضعیت چین و شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا، سبب اتخاذ وضعیت قرنطینه شده است که همین موضوع مشکلات بیشتری ایجاد نموده. بر همین اساس، اعتراض و شورش کارگران خطوط تولید آیفون در چین احتمالا کمبود این دستگاه‌ها را افزایش خواهد داد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

اعتراض و شورش کارگران خطوط تولید آیفون در چین احتمالا کمبود این دستگاه‌ها را افزایش خواهد داد

اوایل صبح امروز در چین، کارگران فاکسکان در بزرگ‌ترین کارخانه تولید آیفون چین با عوامل امنیتی آن درگیر شدند. این کارخانه در ژنگژو طی چند هفته گذشته سوژه چندین خبر مختلف بوده است. زیرا چین قوانین بسیار محدود کننده‌ای را برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در این منطقه اعمال کرده است. طی چند هفته گذشته، فاکسکان از خروج کارگران خط مونتاژ خود از محیط کارخانه جلوگیری کرد و همچنین کارگران را مجبور کرده است که به جای غذا خوردن در اتاق غذاخوری، وعده‌های غذایی خود را در اتاق‌های خوابگاه مصرف کنند.

اعتراض و شورش کارگران خطوط تولید آیفون در چین

از چند هفته پیش، کارگران فاکسکان شروع به فرار از محیط کارخانه کرده که خطوط تولید در آن قرار دارد. اپل اعتراف کرده است که کمبود کارگر منجر به کمبود تولید مدل‌های آیفون ۱۴ پرو و ​​آیفون ۱۴ پرو مکس در فصل خرید تعطیلات می‌شود، یعنی دقیقا زمانی که این شرکت معمولا تقاضای زیادی برای محبوب‌ترین دستگاه‌های خود می‌بیند. Foxconn در اوایل این ماه به کارگرانی که بین ۱۰ اکتبر تا ۵ نوامبر آنجا را ترک کرده بودند اما تصمیم به بازگشت داشتند، پاداش‌هایی را ارائه کرده است.

با این حال اپل دوست دارد تولید آیفون را به خارج از چین منتقل کند. دولت چین، از ترس گزارش‌هایی مبنی بر اینکه اپل به دنبال انتقال تولید آیفون به خارج از چین (یعنی تاسیسات هندی فاکسکان که در دو سال آینده تعداد کارمندان خود را چهار برابر خواهد کرد) است، اقدامات غیرعادی و عجیبی را انجام داده و از کهنه سربازان نظامی و اعضای حزب کمونیست خود خواسته است تا نیروهایی برای استخدام پیدا کنند. کار در کارخانه فاکسکان بسیار مهم است زیرا یکی از مالیات دهندگان بزرگ کشور چین و همچنین یکی از برترین کارفرمایان این کشور است.

اعتراض و شورش کارگران خطوط تولید آیفون در چین

بلومبرگ گزارش داده است که در روز چهارشنبه، بیش از ۱۰۰ کارگر فاکسکان دیده شده‌اند که از پست نگهبانان عبور می‌کردند. چندین ویدیو در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که در یکی از آن‌ها، کارگران را نشان می‌دهد که از سد ماموران عبور می‌کنند و شاهدان در پس‌زمینه شعار جنگ و مبارزه سر می‌دهند. ویدئویی دیگر فردی را نشان می‌دهد که کت و شلوار سفیدی پوشیده است که با چوب مردی را به زمین می‌زند.

به گفته PhoneArena، یکی از شاهدان گفت که دعوا بر سر دستمزدهای پرداخت نشده و بیم آن است که کارخانه خود مرکز شیوع یک بیماری عفونی باشد. چندین کارگر در این تاسیسات مجروح شده  و گفته می‌شود این خط تولید وظیفه ۵۰ درصد از دستگاه های آیفون در جهان است. به طور کلی، فاکسکان ۷۰ درصد از واحدهای آیفونی را که اپل هر سال تولید کرده است، تولید می‌کند. نه اپل و نه فاکسکان به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ نداده‌اند. اما نقاط قوت احتمالی برای تولید آیفون شامل هند، ویتنام و مکزیک است.

توییتی از جنیفر زنگ، که می‌گوید بینش منحصر به‌ فردی در مورد چین و حزب کمونیست چین دارد، شامل ویدئویی از این آشوب است. Zeng همچنین گفته است که کارمندان فاکسکان شکایت دارند که از کارگران مسن‌تر که ممکن است مبتلا به کووید مثبت باشند جدا نشده‌اند. آن‌ها همچنین از اینکه گفته می‌شود قراردادهایی که از آن‌ها خواسته شده است با قراردادهایی که فاکسکان در ابتدا به آنها نشان داده بود متفاوت است، ناراحت هستند. وی همچنین گفته است که کارگران جدید وحشت زده و عصبانی هستند.

اعتراض و شورش کارگران خطوط تولید آیفون در چین

او همچنین به این اشاره کرده است که فاکسکان ۱۰۰.۰۰۰ نفر را برای استخدام با وعده دستمزدهای بالا دعوت کرده است. با توجه به هرج و مرج امروز در ژنگژو، ممکن است فاکسکان از وعده‌های دستمزد بالا عقب نشینی کرده باشد. ویدئویی که در توییت وی ارسال شده است، در صورت قانونی بودن، ریسک تنش و خطر آفرینی دارد.

اگرچه کارخانه فاکسکان در هند آنقدر بزرگ نیست که اپل بتواند تمام دستگاه‌های آیفون مونتاژ شده در چین را جبران کند، اما این شرکت دوست دارد تولید آیفون را به خارج از چین منتقل کند. علاوه بر هند، اپل به دنبال انتقال بخشی از تولیدات خود به ویتنام و مکزیک است. هر جا که اپل می‌رود، باید زنجیره تامینی را ایجاد کند که بتواند منابع را با کمیت و کیفیت مورد نیاز خود ارائه دهد و این شرکت همچنین باید مکانی با نیروی کار با تجربه‌تر پیدا کند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان