حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شکست اپل در توسعه GPU سری آیفون ۱۴ پرو به دلیل مشکلات فنی متعدد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، سخت‌افزار

سری آیفون ۱۴ اپل، اکنون آخرین سری از گوشی‌های هوشمند این شرکت است که در بازار ارائه شده و فروش خوبی نیز تجربه می‌کند. با این حال اخیرا گزارشی مبنی بر شکست اپل در توسعه GPU سری آیفون ۱۴ پرو به دلیل مشکلات فنی متعدد منتشر شده است. گویا کوپرتینویی‌ها به دلیل موضوعات مختلفی، قادر به انجام این کار نبوده‌اند. با ترنجی همراه شوید.

شکست اپل در توسعه GPU سری آیفون ۱۴ پرو به دلیل مشکلات فنی متعدد

اخیرا گزارشی توسط The Information منتشر شده است که ادعا می‌کند اپل مشغول کار بر روی توسعه یک واحد پردازش گرافیکی (GPU) جدید برای سری آیفون ۱۴ پرو بوده است. اما تعداد مهندسانی که بر روی توسعه این GPU متمرکز بوده‌اند، بیشتر از چیزی که انتظار می‌رفت، کاهش داشته و نمونه‌های اولیه این GPU، بر اساس شبیه‌ سازی‌های نرم‌افزاری که توسط این شرکت اجرا شده، به قدرتی بیشتر از حد انتظار نیاز داشته است.

دو منبعی که مستقیما از آنچه که در بخش توسعه سخت‌افزار اپل اتفاق افتاده است، گفته‌اند که نسخه اولیه تراشه انرژی زیادی از باتری‌های موجود در آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس مصرف کرده است. علاوه بر این، این GPU ها که نمونه اولیه بوده‌اند، با مشکل گرمایشی مواجه بوده‌اند و دستگاه را به شکل عجیبی گرم کرده‌اند. اما چهار منبع آگاه دیگر، درباره این وضعیت گفته‌اند که این مسائل خیلی دیر در فرآیند توسعه GPU کشف شده است و این امر اپل را مجبور کرده است تا GPU جدید ادغام شده با تراشه A16 Bionic را بر اساس طراحی بخش پردازش گرافیکی سال گذشته قرار دهد.

شکست اپل در توسعه GPU سری آیفون ۱۴ پرو

این GPU نسل بعدی، دارای قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند ray tracing (ردیابی پرتو) با شتاب سخت‌افزاری است که به ایجاد سایه‌هایی با ظاهر واقعی در به تصویر کشیدن روشی که نور می‌تواند بازتاب و شکست آن را بهتر نمایش دهد، کمک می‌کند. این مقدار واقع‌گرایی اضافی می‌تواند به ارتقای بازی‌های موبایل تا سطح جدیدی کمک کند. اما در عوض، پردازنده گرافیکی مورد استفاده در مدل‌های آیفون ۱۴ پرو، گام بزرگی را که اپل در ابتدا در نظر داشت، برنمی‌دارد. اطلاعات منتشر شده نیز این را شکستی بی سابقه در تاریخ توسعه سخت‌افزار اپل می‌دانند.

این امر پس از شکست اپل در دستیابی به چند پتنت کوالکام صورت می‌گیرد که منجر به این می‌شد که این طراح تراشه‌های مستقر در سن دیگو، ۱۰۰ درصد از تمام تراشه‌های مودم 5G مورد استفاده در سری آیفون ۱۵ سال آینده را تامین کند. در ابتدا، اپل امیدوار بود که از تراشه‌های مودم 5G که خودش روی ۸۰ درصد از آیفون ۱۵ های سال ۲۰۲۳ طراحی کرده بود، استفاده کند و تنها ۲۰ درصد از آن‌ها از تراشه‌های ساخت کوالکام استفاده نمایند. اما قوانین پتنت‌های کوالکام به این معناست که این شرکت به تامین تمام مودم‌های 5G برای اپل در سری آیفون‌های ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد داد.

شکست اپل در توسعه GPU سری آیفون ۱۴ پرو

به گفته خبرگزاری PhoneArena، واحد طراحی تراشه اپل با دست اندازهای زیادی در مسیر توسعه مواجه نشده است، بنابراین وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد، به نظر خبر بزرگی است. همانطور که اشاره شد، علاوه بر اینکه اپل به دلایل مختلف قادر به توسعه نسل بعدی GPU و مودم 5G خود نیست، همچنان با معضل فرار چندین طراح و مهندس برتر خود روبرو شده است.

هنگامی که جرارد ویلیامز III، برترین طراح CPU شرکت در آن زمان، در سال ۲۰۱۹ برنامه ای برای راه اندازی شرکت خود به کار گرفته بود، مایک فیلیپو در اپل جایگزین وی شد. ظاهرا مایک فیلیپو نیز با مهندسان فعلی کنار نیامد و اپل را به مقصد مایکروسافت ترک کرد. در حالی که این یک موقعیت کلیدی در شرکت اپل است، گویا این شرکت هنوز هم جایگزینی برای آن پیدا نکرده است. ریاست این واحد بر عهده جانی سروجی است که عنوان معاون ارشد فناوری سخت افزار اپل را دارد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان