حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مدل تجاری Google Stadia چگونه باعث شکست این کسب و کار شد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، بازی، سرگرمی و بازی، گوگل

در چند سال اخیر موج جدیدی از مهاجرت گیمرها به سرویس‌های ابری مخصوص بازی و سرگرمی شروع شده است که به واسطه آن، بسیاری از گیمرها دیگر هزینه زیادی برای سخت‌افزارهای جدید پرداخت نخواهند کرد. با این حال، به عقیده بسیاری، مدل تجاری Google Stadia باعث شکست این کسب و کار شده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا دلایل این موضوع را بررسی کنیم.

مدل تجاری Google Stadia چگونه باعث شکست این کسب و کار خواهد شد

در چند سال گذشته افزایش بسیار زیادی در ارائه دهندگان خدمات بازی‌های ابری رخ داده است و برخی از آن‌ها نیز برای جذب مخاطبان بیشتر، تلاش‌ها و هزینه‌های زیادی پرداخت کرده‌اند. البته ما داستان‌های موفقیت آمیزی را در قالب بازی‌های Xbox Cloud و Nvidia GeForce Now دیده‌ایم. اما هنوز هم تعداد بیشتری از ارائه خدمات پایدار یا مقرون به صرفه، یعنی تلاش‌هایی مانند لونا آمازون و استادیا گوگل، از قلم افتاده‌اند.

مدل تجاری Google Stadia

برای درک اینکه چرا یک پلتفرم بازی ابری مانند Google Stadia از بین می‌رود، Yannis Weinbach، مدیر ارشد مدیریت Shadow صحبت‌های مهمی در این زمینه داشته است. در واقع، سرویسی که یک تجربه کامل از رایانه‌های شخصی با ویندوز ۱۰ را فقط با پرداخت هزینه ماهانه شبیه‌ سازی می‌کند و در حالی که Shadow صرفا یک پلتفرم بازی ابری نیست، عقیده یانیس در مورد اینکه چرا سرویس‌هایی مانند Stadia در حال دست و پا زدن در مشکلات هستند، وضعیت این شرکت را به خوبی نشان می‌دهد. در این نوع کسب و کارها، دو عنصر کلیدی وجود دارد.

به گفته یانیس، دو جزء حیاتی وجود دارد که سرویس‌های بازی ابری بخاطر آن از رده خارج می‌شوند. وی می‌گوید اولین مورد قطعا مدل کسب‌ و کار است. و در رابطه با Google Stadia، وی معتقد است که این چیزی است که گوگل به طور کامل در آن شکست خورده است. در واقع یانیس می‌گوید هنگامی که Stadia راه‌ اندازی شد، ایده این بود که بگوییم باید برای بازی‌هایی که احتمالا قبلا روی پلتفرم‌های دیگر دارید، پول پرداخت کنید.

سرویس استریم بازی GeForce NOW چگونه دنیای سرگرمی را دگرگون خواهد کرد

همچنین، یا این کار را با یک مجموعه جدید و کامل از‌ بازی‌ها مانند Xbox Cloud Gaming انجام دهید و یا از پلتفرم‌های توزیعی دیگری مانند استیم استفاده کنید، که اساسا همان کاری است که GeForce Now انجام می‌دهد. ایجاد یک پلتفرم توزیع کاملا جدید همیشه یک رقابت دشوار برای گوگل بوده است. همانطور که یانیس به آن اشاره کرد، Xbox Cloud Gaming می‌تواند به موفقیت عظیمی دست پیدا کند، زیرا قبلا به کتابخانه عظیم Xbox Game Pass Ultimate گره خورده است.

از آنجایی که این سرویس‌ها با اشتراک ماهانه یا سالانه همراه است، برای دسترسی به کتابخانه ابری آن در رایانه شخصی یا دستگاه هوشمند خود، نیازی به پرداخت حتی یک سنت اضافی نیز ندارید. GeForce Now با اتصال به سرویس‌های موجود در رایانه شخصی شما، مانند Steam و یا Epic Games و حتی موارد دیگر، مشکل شما را برطرف خواهد کرد. در واقع کاربران از لانچرهای موجود استفاده می‌کنند و این کار به آن‌ها امکان می‌دهد تا بازی‌های پشتیبانی شده را از طریق سرویس‌های ابری تجربه نمایند.

مدل تجاری Google Stadia

با این حال، همه چیز برای Google Stadia مشکل ساز و آزار دهنده پیش رفت و این کسب و کار را با شکست روبرو کرد. یانیس می‌گوید که دومین عاملی که پلتفرم‌های ابری باید به آن دقت کنند، موضوع تجربه کاربری است. مواردی مانند سهولت استفاده، چیدمان رابط کاربری، پایداری اتصال و غیره از جمله این موارد هستند. اینجاست که یانیس می‌گوید که احساس می‌کند Google Stadia گام‌هایی رو به جلو داشته است اما در نهایت شکست خواهد خورد.

به گزارش TechRadar، در واقع پلتفرم گوگل تجربه کاربری بسیار خوبی داشت و وی با این موضوع موافق است Stadia اخیرا توانسته بود چندین ویژگی عالی را ارائه دهد. ویژگی جدید Party Stream به لطف ماهیت خاص آن، پخش و بازی با دوستان را نسبتا بدون مشکل خواهد کرد. همچنین اواخر سال گذشته، Stadia سرویس خود را روی تلویزیون‌های هوشمند LG راه‌اندازی کرد و این سرویس را برای مشتریان بالقوه بیشتری ارائه کرد. با این حال، گویا شکست این سرویس حتمی بوده است.

Shadow معتقد است که آینده‌ای قوی در بازی‌های ابری و به طور کلی فناوری ابری وجود دارد. سخنان یانیس یک اشتیاق عمومی را برای این مدل سرویس‌ها را به تصویر می‌کشد تا همچنان به رشد خود ادامه دهند. اما حتی Google Stadia که شروع مناسبی داشته است، مشخصا آن آینده درخشانی را که از چنین سرویسی انتظار می‌رفت را به همراه نداشت و به عنوان یکی از اولین سرویس‌های بازی ابری به شکل بدی شکست خورد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان